مدیران خودروعصر اعتبار

فروش خانه های سازمانی به کجا رسید؟

عصر ساختمان- مسائل مربوط به فروش خانه های سازمانی از قانون تا اجرا در برنامه گفتگوی ویژه خبری بررسی شد.

فروش خانه های سازمانی به کجا رسید؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ نسائی معاون واگذاری سازمان ملی زمین و مسکن در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

    آیا تاکنون تعداد خانه‌های سازمانی را احصا کرده اید؟

    نسائی: نمی‌توانیم تعداد دقیق خانه‌های سازمانی را احصا کنیم به دلیل این که خانه‌های سازمانی دستخوش قوانین و مقررات مختلف بودند، در بازه‌های زمانی مختلف این قوانین توسط قانونگذار تدوین شده است.

    عدم اعلام آمار به این دلیل است که از خانه‌های سازمانی استفاده می‌شود این درحالی است که قانونگذار این اجازه را نداده است. آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون ساماندهی باید مورد توجه قرار بگیرد.

    خانه‌های تحت مالکیت دولت 7126 مورد است البته خانه‌های سازمانی نیرو‌های نظامی مستثنا از این آمار است، تاکنون 7126 خانه سازمانی را که سند عرصه آن به نام دولت است شناسایی شده و این به این معنا نیست که خانه سازمانی دیگری وجود ندارد.

    آیا تمام دستگاه‌ها فهرست خانه های خالی را ارائه کرده اند؟

    نسائی: تمام دستگاه‌ها مکلف شده‌اند ظرف سه ماه فهرست خانه های سازمانی را به سازمان ما بدهند، سند مالکیت عرصه به نام سازمان زمین و مسکن به نمایندگی از دولت است. این سند مستمسکی شد که دستگاه ها می گفتند چون سند به نام آنها نبوده پس خانه‌ها متعلق به آنها نیست و از دادن آمار خودداری می‌کردند.

    آیا خانه های خالی واگذار و تعیین تکلیف شده است؟

    نسائی : اولین قانون در این حوزه مربوط به سال 1346 است. خانه های سازمانی از محل بودجه‌های عمرانی ساخته می شود، عرصه این خانه‌ها از محل اراضی دولت است. آمار خانه‌های سازمانی در حال حاضر 7126 مورد است و ما این آمار را استخراج کردیم، هزارو 93مورد فروش داشتیم که به حساب خزانه واریز شده است.

    بالغ بر دو هزار مکاتبه صورت گرفته است تا قانون اجرا شود، ما راهکاری نداریم، باید مالک اعیان را پیدا کنیم ،مالک اعیان وقتی کار به تخلیه خانه می رسد می‌گوید که صاحبخانه نیست اما وقتی بحث سکونت است می‌گوید که خانه متعلق به اوست.

    چرا احکام صادره اجرایی نمی شود؟

    نسائی: کمبود مقرره نداریم.  سالها است که در مشهد تلاش می‌کنیم تا عرصه ای را که اوقافی است را به مزایده بگذاریم اما موفق نمی شویم . در اجرای حکم مشکل داریم و همکاران ما برای اجرای حکم درگیر می‌شوند، آن هم به خاطر یک خانه سازمانی که متولی آن دستگاه دیگری است.

    خانه های سازمانی غیر از دردسر برای وزارت راه و شهرسازی هیچ چیزی نداشته است، همکاران ما علاوه بر اینکه دایره اختیارات و اعمال اجرایشان در مقام یک مامور اداری بسیار در حوزه راه و شهرسازی وسیع است بعد از اینکه رای گرفته می شود، در اجرای حکم به مشکل برمی خورند.

    آیا خانه های سازمانی شهرهای محروم مستثنا از فروش هستند؟

    نسائی: آماری که از خانه‌های خالی داریم سند به نام دولت است. از 7126 خانه 1905 خانه در شهرهای زیر 25 هزار نفر است یعنی مستثنا از فروش هستند.

    چند نفر بیش از 5 سال در خانه های سازمانی ساکن بوده‌اند؟

    نسائی: افرادی هستند که بیش از 5 سال در این خانه ها ساکن بودند.مبادله قرارداد ممنوع است، از 7126 مورد 4128 مورد تعیین تکلیف نشده است یعنی به مزایده گذاشته شده اما ممکن است که به فروش نرسیده باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو