مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر راه: رئیس‌جمهور روزانه پیگیر اجرای قانون جهش تولید مسکن است

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اراده دولت برای محقق شدن اهداف قانون جهش تولید مسکن گفت: رئیس جمهور روزانه پیگیر اجرای این قانون است.

وزیر راه: رئیس‌جمهور روزانه پیگیر اجرای قانون جهش تولید مسکن است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، رستم قاسمی در جلسه علنی امروز(سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد وزارتخانه در حوزه اجرای قانون جهش تولید مسکن عنوان کرد: مسکن یکی از مهم‌ترین بخش‌های معیشتی و شاید بزرگترین سبد معیشتی خانوار در کشور است. به طور متوسط 48 درصد هزینه خانوارها به مسکن اختصاص می‌یابد که این رقم در کلان شهرها بیش از 60 یا 70 درصد هم می‌باشد. آنچه مهم است این است که در شرایط کنونی با توجه به نیاز مردم، اهداف دولت و قانون جهش تولید مسکن شاهد اقدامات جدی در این حوزه باشیم.

    وی ادامه داد: ساخت مسکن و اهدافی که در این قانون پیش بینی شده نیازمند برنامه ریزی‌های لازم است. اکنون سه ماه و 11 روز است که از ابلاغ این قانون می‌گذرد. در این مدت ما اقداماتی انجام دادیم، زیرساخت‌های نرم‌افزاری آن همچون سامانه نهضت ملی مسکن فراهم شده است. موضوع مهم دیگر آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرایی بود که بسیاری از آنها نیز آماده شده است. در خصوص وظایف بانک‌ها با بانک‌ها و شورای عالی پول و اعتبار جلساتی برگزار شد تا سهم بانک‌ها، شیوه ضمانت‌نامه‌ها و وضعیت اقساط تعیین تکلیف شود.

    قاسمی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم دیگر بحث تامین زمین است. در این سه ماه و 11 روز با اقدامات موثری که انجام شد اطلاعات زمین‌های 1300 شهر در بانک اطلاعات زمین ثبت شد. در واقع مهم‌ترین نیازمندی‌ها در این حوزه موضوع زمین بود. متاسفانه به دلیل یکسری مغایرت‌ها و عدم شفاف‌سازی‌های قانونی این امکان وجود نداشت که زمین‌های دولتی را در اختیار بگیریم.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: 600 هزار واحد مسکونی را تامین کردیم، در همین جهت هم یک میلیون و 400 هزار واحد را نیز در دست بررسی و اقدام داریم و این امید وجود دارد که تا پایان سال 2 میلیون و 300 هزار واحد از زمین‌های وزارت راه و شهرسازی آماده بارگذاری شود. توافقاتی با یکسری از سازمان‌ها همچون سازمان اوقاف و بنیاد مستضعفان انجام شد برای یک هزار هکتار زمین با بنیاد مستضعفان توافق شده تا به صورت رایگان برای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یابد.

    وی ادامه داد: با نیروهای مسلح توافق شد تا از زمین های خود این نیرو برای مشمولان نیروهای مسلحی که در طرح نهضت ملی ثبت نام کرده‌اند، استفاده شود، به طوری که امروزه به لطف خدا ساخت 100 هزار واحد مسکونی در این بخش آغاز شده و در مکان‌هایی که زمین مازاد دارند نیز ما از توان آنها استفاده خواهیم کرد و یا اگر در شهرهایی کمبود زمین باشد، زمین آنها را تامین می‌کنیم.

    قاسمی اضافه کرد: برای فاز اول باید ساخت دو میلیون واحد مسکونی را آغاز کنیم، چرا که ساخت مسکن بین 1.5 سال تا دو سال زمان می‌برد، هم‌اکنون اقدام عملی در حوزه ساخت 520 هزار واحد مسکونی آغاز شده که بین 10 تا 15 درصد پیشرفت داشته‌اند. در شورای عالی مسکن تصویب شد که اینها در نهضت ملی مسکن ادغام شوند. ما دنبال آن هستیم که دو میلیون مسکن را بسازیم و در پایان ساخت این دو میلیون، دو میلیون جدید را آغاز کنیم که در پایان دوره به چهار میلیون مسکن دست پیدا کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: این قانون، قانون بسیار خوبی است اما ابهاماتی نیز دارد. هزینه‌ها با استفاده از تجربیات گذشته یعنی تجربیات مسکن مهر در نظر گرفته شده است. در این حوزه لازم است برای ساخت مسکن اماکن فرهنگی، آموزشی و اماکن نظامی همچون نیروی انتظامی ساخته شود که اینها نیازمند منابع مالی می‌باشد. البته برای تامین اعتبارات نیز محل‌هایی همچون فروش املاک وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده که مشخص نیست این املاک چه زمانی و به چه میزان به فروش خواهند رفت.

    قاسمی در پایان تاکید کرد: دولت برای اجرای قانون جهش تولید اراده دارد و رئیس جمهور روزانه پیگیر اجرای قانون می‌باشد. ما در حوزه مسکن باید از تجربیات ساخت مسکن در گذشته استفاده کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار