مدیران خودروعصر اعتبار

ضرورت توجه به چالش‌های شهرهای جدید در دولت سیزدهم

عصر ساختمان- درحالی مدیرعامل جدید شرکت عمران شهرهای جدید ایران معارفه می‌شود که اکثر شهرهای جدید با چالش‌هایی مواجه هستند، این وضعیت برای شهرهای اطراف تهران حادتر است.

ضرورت توجه به چالش‌های شهرهای جدید در دولت سیزدهم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، قرار است امروز با حضور رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی و بدون حضور رسانه‌ها، مراسم تودیع مدیرعامل سابق شرکت عمران شهرهای جدید ایران و مدیرعامل جدید این شرکت برگزار شود.  بر اساس برنامه دولت، ساخت 600 هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید جانمایی می‌شود. این در حالی است که بیش از 200 هزار واحد مسکن مهر در سراسر کشور باقیمانده که بخشی از‌ این واحدها مربوط به شهرهای جدید از جمله، پرند، پردیس و هشتگرد است. برخی از این واحدها پس از حدود 14 سال همچنان فاقد متقاضی هستند و مردم تمایلی به سکونت در آنها ندارند. در حالی از امروز علیرضا جعفری رسما بر صندلی مدیرعاملی شرکت عمران شهرهای جدید تکیه می‌زند که بایستی در اسرع وقت برای چند مسئله مهم شهرهای جدید که در ادامه می‌آید چاره‌اندیشی کند؛

    1- مهم‌ترین مسئله‌ای که مالکان پروژه‌های مسکن مهر در زمان حاضر با آن درگیر هستند نحوه محاسبه عرصه این واحدهاست. درآمدهای ناشی از فروش عرصه مسکن مهر قطعا کمک زیادی به وضعیت مالی خراب شرکت عمران شهرهای جدید می‌کند. اما  نوع محاسبه عجیب عرصه به‌خصوص در شهر جدید پرند و هشتگرد باعث شده تا مالکان هیچ تمایلی به خرید عرصه واحدهای خود نداشته باشند.

    در شهر هشتگرد عرصه قیمت‌های بالا تا حدود 160 میلیون تومان است، در  حالی که واحد مسکن مهر هم ‌اکنون حدود 250 تا 300 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در پرند نیز به متقاضیان اعلام شده می‌توانند برای خرید عرصه مسکن مهر خود اقدام کنند. قیمت عرصه در این شهر به 100 میلیون تومان افزایش یافته است. به نظر می‌رسد این شرکت‌ها به واسطه ناتوانی در تامین منابع مالی فروش زمین واحدهای مسکن مهر با قیمت‌های بسیار بالاتر از دستورالعمل‌های وزارت راه و شهرسازی را در دستور کار قرار داده‌اند.

    2- یکی از اتفاقاتی که به‌زودی برای برخی شرکت‌های عمران از جمله پردیس و پرند مشکل‌ساز خواهد شد، بازپرداخت اقساط وام با نرخ سود 18 درصدی است. پردیس 1000 میلیارد تومان و پرند حدود 500 میلیارد تومان وام دریافت کرده‌اند که بازپرداخت آنها به رویه کنونی با مصائبی هرماه خواهد شد. میزان اقساط ماهانه وام 1000 میلیارد تومانی عمران پردیس بالغ بر 37 میلیارد تومان است که فشار مضاعفی را بر این شرکت وارد خواهد کرد. در زمان حاضر درآمد ماهانه شرکت عمران پردیس از محل پروژه‌های مسکن مهر (فروش عرصه) و فروش زمین کمتر از این مبلغ است. نکته دیگر این‌که معاون وزیر راه و شهرسازی باید به موضوع هزینه آورده متقاضیان  یک شهر در شهر دیگر رسیدگی کند!

    3- حدود 2 ماه است که شرکت عمران پردیس مدیرعامل ندارد، در این شرایط برخی پیمانکاران از فرصت بلاتکلیفی سوء‌استفاده کرده و تکمیل واحدهای ناقص تحویل شده را به بهانه‌های مختلف به تعویق می‌اندازند. شرکت عمران پردیس در هشتگرد نیز پس از ماه‌ها، سرپرستی منصوب شده است.

    4- برخی شهرهای جدید دیگر کشور نیز با سوء‌مدیریت مواجه هستند که لازم است معاون جدید وزیر راه و شهرسازی درباره آن اقدامات لازم را در اسرع وقت انجام دهد.

    5-قرار است در نهضت ملی مسکن حدود 600 هزار واحد در شهرهای جدید کشور ساخته شود. یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه شود جانمایی این واحدهاست. در برخی شهرهای جدید کشور امروز بین 100 تا 500 نفر جمعیت پذیری داشته‌اند که باعث شده سرمایه‌گذاری‌های عظیم در این شهرها بلااستفاده بماند. از این رو بایستی برنامه‌ریزی دقیق و واقعی برای جذب جمعیتی در این شهرها با اجرای نهضت ملی مسکن عملیاتی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار