مدیران خودروعصر اعتبار

فروشنده‌های میلیاردی، خریداران میلیونی!

عصر ساختمان- بازار مسکن مازندران مدت هاست که از رونق کسب و کار افتاده و رکود عجیبی بر آن حاکم شده و خرید و فروش در این استان به پایین ترین حد خود در دو سال گذشته رسیده است.

فروشنده‌های میلیاردی، خریداران میلیونی!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»به نقل از ایسنا، استان مازندران در چندین سال قبل شاهد فعالیت انبوه سازان در بازار مسکن بود ولی در این سال ها  رغبتی برای ادامه فعالیت در این بازار مشاهده نشد. همانند شرایط کنونی بازار مسکن کشور، رکود در مازندران نیز بسیار محسوس است. در این باره با چند نفر از مسئولان اتحادیه های صنفی املاک استان گفت و گو کردیم.

    رئیس اتحادیه صنفی مشاورین املاک آمل، قیمت مسکن را در این شهرستان را ثابت دانست و گفت: متاسفانه بازار مسکن در رکود عجیبی به سر می برد و حتی کسانی که خرید هم کردند متضرر شده‌اند.

    غلامرضا حمیدی با بیان اینکه وضعیت بازار مسکن در آمل دارای رکود مدت داری است و خرید و فروش به کمترین میزان خود رسیده است، اظهار کرد: در آمل خریدار مسکن کم و فروشنده آن زیاد است.

    وی در مورد اجاره بها نیز گفت: اجاره بها به تناسب تورم بالا نرفته است اما جابه جایی در بین منازل استیجاری نیز وجود ندارد یعنی موجر توانایی پرداخت رهن مستجر را نداشته و با همان شرایط سال گذشته دوباره با وی قرارداد می بندد.

    رئیس اتحادیه صنفی مشاورین املاک آمل وضعیت خرید و فروش زمین را نیز در این شهرستان نامناسب دانست و گفت: به دلیل اعمال سیاست های دولت در بافت های روستایی شاهد رکود خرید و فروش زمین هستیم چون در زمین های زراعی اجازه ساخت و ساز وجود ندارد.

    حمیدی در بیان مثالی از قیمت های مسکن در آمل گفت: در خیابان امام خمینی (ره) قیمت مسکن بسیار بالاست، همچنین در کوچه آفتاب 21 خیابان هراز منازل مسکونی شش میلیون تومان در هر متراژ قیمت گذاری شده است. جالب آنکه این مبالغ میلیاردی برای مسکن پرداخت نمی شود چون خریدار بخشی را نقدی و بخشی را به صورت کالای مبادله‌ای معامله می کند.

    رئیس اتحادیه صنفی مشاورین املاک آمل افزود: قیمت مطلوب مردم برای خرید مسکن بین یک میلیون و 600 هزار تا دو میلیون تومان در هر متر است و اگر سازنده ای بخواهد ملکی را پس از ساخت به فروش برساند باید در این محدوده قیمتی نرخ گذاری کند. در حال حاضر مسکن در منطقه ملت آباد آمل بین 900 تا یک میلیون و 100 هزار تومان در هر متراژ قیمت گذاری شده است.

      رئیس اتحادیه صنفی مشاورین املاک نوشهر نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، بازار مسکن این شهرستان را کساد دانست و گفت: بسیار به ندرت خرید و فروش مسکن صورت می گیرد و متاسفانه بازار مسکن دو سالی است که شاهد رکود تاسف باری است.

    دیوسالار با بیان اینکه در بهترین حالت روزانه 10 خرید و فروش ملک اعم از زمین و مسکن در نوشهر رخ می دهد، اظهار کرد: ما سامانه ای طراحی کرده ایم که درآن خرید و فروش املاک ثبت می شود و ثبت کمتر از 10 مورد خرید و فروش در روز نشان از یک رکود بی سابقه است.

    وی، کمترین قیمت ویلاها را در نوشهر با متراژ 200 متر،  200 میلیون تومان، اعلام و خاطر نشان کرد: در شهرک های سیاه رود و پامچال منازلی وجود دارد که قیمت های بالای میلیارد دارند و برخی شهرک ها نیز واحدهای آپارتمانی را بین 200 تا 300 میلیون تومان به فروش می رسند.

    رئیس اتحادیه صنفی مشاورین املاک نوشهر، بازار مسکن را برای سرمایه گذاران ناامن دانست و گفت: رکود حاکم بر بازار مسکن موجب شده تا سرمایه گذاران این بخش به سمت سپرده گذاری در بانک سوق یابند به طوری که 60 درصد فعالیت های ساخت و ساز در نوشهر کاسته شده و جالب آنکه بسیاری از ساختمان ها روی دست صاحبان آنان مانده است.

    دیوسالار، وضعیت خرید و فروش زمین را بهتر دانست و گفت: چون ضریب امنیت خرید و فروش زمین از مسکن بالاتر است لذا شاهد فعالیت بهتری در این زمینه هستیم. اگر کسی در نوشهر بخواهد ملک خود را به فروش برساند باید 500 هزار تومان در هر متر قیمت گذاری کند چون بالاتر از این نرخ مشتری وجود ندارد.

    رئیس اتحادیه صنفی مشاورین املاک ساری نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه رکود امری بدیهی برای بازار مسکن شده است، گفت: دلیل رکود بازار مسکن، کاهش قدرت خرید مردم است.

    پیرزاده، راه حل رونق بازار مسکن را در اعطای تسهیلات بانکی با سود پایین دانست و گفت: رکود حاکم بر بازار مسکن موجب سیر نزولی در خرید و فروش املاک ساروی ها شده است. قیمت ها هر روز کاهش می یابد چون سرمایه گذاری که واحد ساختمانی اش روی دستش مانده و نیاز مبرم به پول دارد مجبور است که زیر قیمت مسکن را به فروش برساند.

    وی، روند قیمت رهن و اجاره در ساری را نزولی دانست و گفت: امسال شاهد کاهش اجاره بها و رهن بودیم چون موجر مجبور شده برای یافتن مستاجر قیمت رهن و اجاره اش را کاهش دهد.

    پیرزاده خرید و فروش زمین را نیز راکد عنوان کرد و گفت: در شهرستان ساری قیمت اراضی ثابت بوده و در مواردی نیز سیر نزولی به خود گرفته است.

    رئیس اتحادیه صنفی مشاورین املاک ساری افزود: قدرت خرید مردم ساری در بازار مسکن بین یک میلیون و 500 هزار تا 2 میلیون تومان است که این واحدها نیز بیشتر در حاشیه های شهر و خیابان های فرعی به دلیل پایین بودن قیمت زمین وجود دارد.

    متاسفانه در استانی که روزگاری بازار مسکن در آن رونق مثال زدنی و ضریب ثابتی در قیمت ها داشت این روزها دچار تبی سوزان شده که هیچ مسکنی او را التیام نمی دهد. شاید سیاست گذاری ها، نبود حمایت مالی و  نبود قدرت خرید میان مردم از دلایل قابل ذکر در بروز بحران بازار مسکن باشد اما رکود در این بازار که بسیاری از مشاغل را نیز به همراه دارد یقینا موجب رشد بیکاری و  توسعه نیافتن فعالیت شاغلان وابسته به این صنعت می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو