مدیران خودروعصر اعتبار

راهکار‌های پیشگیری و فرار از آتش‌سوزی‌های خانگی

عصر ساختمان- فعالیت‌ها و آموزش‌هایی برای پیشگیری از آتش سوزی وجود دارد که هر خانه‌ای با رعایت آنها، درصد وقوع حوادث را کاهش می‌دهد.

راهکار‌های پیشگیری و فرار از آتش‌سوزی‌های خانگی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، با رسیدن فصل سرما و روی کارآمدن وسایل گرمایشی، خطر آتش سوزی منازل در صورت توجه نکردن به موارد ایمنی افزایش پیدا می‌کند. وسایل گرمایشی خانگی با گاز، برق و نفت کار می‌کنند که خود شرکت‌های تولید کننده این وسایل، برای ایمنی بیشتر، موارد مهم را بصورت فهرست نامه روی وسایل گرمایشی درج می‌کنند.

    علاوه بر وسایل گرمایشی، کار‌های دیگری هم برای پیشگیری از آتش سوزی وجود دارد که هر خانه‌ای با رعایت آنها، درصد وقوع حوادث را کاهش می‌دهد. برای مثال، از زدن دوشاخه چندین وسیله برقی پرمصرف به یک سه‌راهی خودداری کنید، مواد سوختنی مانند لباس، پلاستیک، رختخواب و نظایر این موارد را از منابع حرارتی و برقی دور نگهدارید، هنگام آتش‌سوزی، مسیر‌ها و در‌های خروج اضطراری را در ساختمان تعیین کنید و نحوه خروج اضطراری را با اعضای خانواده تمرین کنید، برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی‌های وسیع، تلاش کنید شعله‌های کوچک را خاموش و در صورت گسترش آتش‌سوزی، سریع محل را ترک کنید و به آتش‌نشانی اطلاع دهید همچنین می‌توانید خاموش‌کننده مناسب برای محل سکونت خود تهیه، و روش کار با آن را فرابگیرید.

    در آپارتمان‌ها و ساختمان‌های چند طبقه، سامانه‌های هشدار اولیه مانند هشداردهنده‌های دود آتش در منازل که باعث می‌شود افراد زود از وقوع حادثه مطلع شوند و عکس‌العمل مناسب را نشان دهند، نصب کنید. با توجه به استفاده مکرر اجاق گاز و فرر در خانه، و بخاری در سرما، اتصالات و لوله‌های مربوط به وسایل گازسوز را به صورت دوره‌ای بررسی کنید همچنین کبریت و فندک را دور از دسترس کودکان قرار دهید. در صورت استشمام بو از یک وسیلة برقی در زمان اتصال به برق یا مشاهدة دود، فوراً آن را از برق بکشید.

    افراد سیگاری، از دور انداختن ته سیگار بدون خاموش کردن آن به ویژه در محیط خانه، خودداری کنند. هرگز در تخت یا رختخواب سیگار نکشید و از انباشتن مواد آتش‌زا مانند سیگار، کبریت، فندک، کاغذ، کتاب و نظایر این موارد در نزدیکی منابع حرارتی، خودداری کنید.

    اگر هنگام آشپزی، غذا یا روغن آتش گرفت، به وسیله قرار دادن درب ظرف اقدام به خاموش کردن آن کنید، اما باید مواظب بود تا شعله به طرف بدن و لباس شما هل داده نشود. هنگام وقوع آتش سوزی و فرار از آتش، در‌های پشت سر خود را ببندید تا سرعت گسترش آتش‌سوزی به تأخیر بیفتد همچنین هنگام خروج از ساختمان شیر اصلی ورودی گاز به ساختمان را ببندید.

    در صورت وقوع آتش‌سوزی و محصور شدن در دود حاصل از آن، دهان و بینی خود را برای جلوگیری از استنشاق بخار‌های سمی با دستمال یا لباس خود بپوشانید و به شکل خمیده و سینه‌خیز از زیر دود حرکت کنید تا از محل خارج و به مکان امنی برسید. اگر در حین فرار کردن، لباس شما آتش گرفت صورتتان را با دست بپوشانید سپس روی زمین بیفتید و غلت بزنید تا آتش خاموش شود همچنین در هنگام برخورد با فرد در حال سوختن، از او بخواهید تا همین کار را انجام دهد اگر ملحفه یا پتوی خیس هم وجود داشت، برای خفه کردن آتش استفاده کنید. به خاطر داشته باشید در صورت استفاده از خاموش‌کننده حریق برای فردی که لباس‌های او آتش‌گرفته، قبل از پاشیدن مواد خاموش‌کننده از فرد بخواهید صورتش را با دست بپوشاند.

    راهکار‌های پیشگیری و فرار از آتش‌سوزی‌های خانگی

    در صورت گیر افتادن در آتش، تمام در‌هایی که بین شما و آتش قرار دارد را ببندید و برای جلوگیری از ورود دود، همه روزنه‌های دَر و هواکش را با یک پارچة مرطوب بپوشانید تا دود ناشی از آن به شما نرسد همچنین برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های حاصل از مواد نفتی، از آب استفاده نکنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو