مدیران خودروعصر اعتبار

تب داغ معاملات مسکن در تابستان

تمام شرایط رونق مهیاست

عصر ساختمان- در حالی که بازار مسکن شرایط رکودی سال ۹۴ را پشت سر گذاشته به عقیده برخی مشاورین املاک با شروع تابستان شرایط برای رونق مهیاست.

تب داغ معاملات مسکن در تابستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»به نقل از خبرگزاری میزان، اکثر مشاورین املاک شرایط فعلی بازار مسکن را فاز انتقال از رکود به رونق می‌دانند زیرا مراجعه به بنگاه‌ها افزایش یافته و حلقه واسط معاملات مسکن در شهر تهران، با رصد تحولات بهاری بازار املاک و تغییراتی که اخیرا در نوع مراجعه خریدار و فروشنده به بنگاه‌ها، ایجاد و کاملا محسوس شده است.

    این در حالی است که اکثر خریداران مسکن تقاضای آپارتمان‌های میان متراژ را دارند در حال حاضر سمت تقاضای خرید مسکن نسبت به انجام معامله، بیشتر است و در سمت مقابل، غالب واحدهای فروشی با قیمت‌های سال 94، در حال فایل شدن در بنگاه‌ها است. با این حال، دلالان به سخت شدن سمت عرضه در مناسب‌سازی قیمت پیشنهادی با خواسته خریدار اشاره می‌کنند که این موضوع اگرچه کاهش بیشتر قیمت را محقق نمی‌کند اما از بابت عدم گرایش به افزایش قیمت، یک نقطه قوت برای معاملات مسکن به حساب می‌آید.

    هر چند هنوز آثار تسهیلات ملموس نیست اما متقاضی وام اوراق به مراتب بیشتر از وام صندوق یکم مشمول یکسال سپرده‌گذاری است. آنچه باعث بروز انرژی مثبت در بنگاه‌های مسکن و خوش‌بینی واسطه‌ها به آینده بازار ملک شده، تغییر فضای بازار است.

    در برخی روزها در فصل تابستان صف مراجعه‌کننده از سمت تقاضا برای پرس‌وجو درباره فایل‌های فروش آپارتمان تشکیل می‌شود که البته حجم کمی از آنها منجر به توافق اولیه برای انجام معامله می‌شود. در حال حاضر بازار ملک به لحاظ متراژ مورد نظر غالب خریداران و فروشنده‌ها به تعادل رسیده به این معنا که هر دو سمت، بر آپارتمان‌های 50 تا 80 مترمربع متمرکز هستند اما به لحاظ عمربنا، اختلاف وجود دارد. اغلب فایل‌های فروش، آپارتمان‌های زیر 5 سال ساخت هستند، در حالی که غالب متقاضیان به دنبال واحدهای 5 تا 10 سال ساخت می‌گردند.

    بعد از تداوم و تشدید رکود معاملات مسکن در نیمه نخست سال گذشته، نشانه‌های پیش‌رونق از اواخر پاییز در آمار رسمی معاملات خرید و فروش آپارتمان در تهران بروز و ظهور یافت و این روند در ماه‌های زمستان نیز ادامه پیدا کرد. البته تعطیلات نوروزی سال جدید موجب تعدیل محسوس حجم معاملات در بازار شد، اما این روند به معنای توقف پیش‌رونق نبود. آن گونه که واسطه‌های ملکی اظهار می‌کنند، بازار مسکن از ابتدای اردیبهشت ماه روزهای گرم‌تری را پشت سر گذاشته و این موضوع در حجم مراجعات و تماس‌هایی که برای آگهی املاک صورت می‌گیرد، خود را نشان داده است.

    مشاوران املاک که بی‌واسطه با هر دو سوی عرضه و تقاضا در ارتباط هستند، تحول بهاری در بازار را کاملا حس می‌کنند و اعتقاد دارند تقریبا همه چیز برای بروز رونق تابستانی معاملات مهیاست. هرچند اظهارنظر واسطه‌ها در مناطق مختلف پایتخت با یکدیگر متفاوت است و در شرایطی که تعداد مبایعه‌نامه در برخی مناطق نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، عده‌ای از مشاوران املاک در نقاط دیگر تهران از امواج اولیه پیش‌رونق بی‌بهره مانده‌اند.

    بر این اساس مشاورین املاک که نقش واسطه بازار معاملات مسکن را ایفا می‌کنند، نیمی از جامعه آماری شرکت‌کننده، وضعیت پیش‌رونق در بازار را تایید می‌کنند. نیمی درصد این افراد از افزایش حجم تقاضا در بازار خبر داده و به افزایش معاملات قطعی نیز اظهار می‌کنند. هر چند برخی از آنها معتقدند هنوز شرایط رکود معاملات تغییر آنچنانی نکرده و تغییر محسوسی در شمار متقاضیان خرید مسکن رخ نداده است. در این میان برخی نیز معتقدند وضعیت بازار مشابه زمستان سال گذشته بوده و فاز پیش‌رونق هنوز پررنگ‌تر نشده است.

    سیگنال‌های دریافتی از وضعیت بازار مسکن در فصل بهار، چشم‌اندازی از رونق تابستانی ارائه می‌کند و حضور پررنگ خریداران در بازار به دنبال ثبات قیمتی از یکسو و افزایش میزان وام بانک مسکن از سوی دیگر، دو مولفه موثر در خروج کامل بازار از رکود است که می‌توان به تاثیر آن در بازار پیش‌رو امید بست. 

    بر اساس گزارش میزان، چگونگی تاثیر متغیرهای موثر بر عرضه مسکن، ساخت‌و‌ساز و سرمایه‌گذاری‌های مولد و همچنین نحوه اثرگذاری تورم آینده بر بازار مسکن هنوز مشخص نیست و انتظار می‌رود با کنترل این متغیرها، زمینه ثبات قیمت به نفع رونق در ماه‌های پیش رو فراهم شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی