مدیران خودروعصر اعتبار

‌بافت تاریخی ‌ماسوله قزوین ساماندهی می‌شود

عصر ساختمان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: به‌منظور حفاظت و جلوگیری از تخریب معماری بومی و بافت تاریخی روستای کلایه در منطقه الموت غربی، بخشی از بافت این روستا توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با مشارکت اهالی مرمت و ساماندهی شد.

‌بافت تاریخی ‌ماسوله قزوین ساماندهی می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰:۰۰

    ‌به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»به نقل از ایسنا، محمد علی حضرتی اظهار کرد: روستای تاریخی کلایه در منطقه الموت غربی یکی از زیباترین روستاهای پلکانی است که به لحاظ گونه شناسی معماری بومی، دارای بافت ویژه و منحصر به فردی بوده و اصالت‎های روستایی در این منطقه حفظ شده است.


    وی با اشاره به ضرورت بازسازی و مقاوم سازی قسمت‎هایی از بافت تاریخی روستای کلایه توضیح داد: در بافت روستای تاریخی کلایه مانند روستای ماسوله، همجواری واحدهای مسکونی در شیب تند روستا نمایی پلکانی را ایجاد کرده به طوری که بام یک خانه حیاط خانه دیگر است و به دلیل تکنیک‎های قدیمی و استفاده از مصالح کاهگلی در این نوع ساخت و ساز، ابنیه روستا در معرض تخریب و آسیب جدی قرار دارندکه طی بررسی‌های صورت گرفته و با توجه به لزوم حفاظت از الگوهای سنتی معماری روستاها، عملیات ساماندهی و مرمت بخش‎هایی از بافت روستای کلایه از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری در دستور کار کارشناسان فنی این اداره قرار گرفت.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در خصوص مراحل پروژه ساماندهی این روستا افزود: زیرسازی و عایق‌بندی بام‌های بخشی از بافت کلایه جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت و تخریب سقف با تامین هزینه از محل اعتبارات دولتی و نظارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با مشارکت اهالی روستا و مالکان خانه‌ها، در عملیات مرمت و ساماندهی بافت روستا انجام شده است.

    این مقام مسئول همچنین از بازسازی کامل امامزاده روستای کلایه در کنار ساماندهی بافت روستا خبر داد و اضافه کرد: در حاشیه عملیات مرمتی بافت تاریخی این روستا، بازسازی کامل و ساماندهی فضای پیرامون بنای امامزاده کلایه نیز با نظارت و تامین هزینه از سوی این اداره کل در دست اجرا است.

    حضرتی در پایان خاطرنشان کرد: بهترین روش در توسعه گردشگری روستاها توجه ویژه به الگوهای سنتی بافت روستا و حفاظت از اصالت منظری آن‌ها است که امیدواریم با تامین اعتبارات لازم و اجرای اقداماتی از این دست بتوانیم گامی موثر در جهت حفظ معماری بومی و سنتی روستاها برداریم.

    به گفته‌ی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین این روستا به سبب برخورداری از طبیعتی بکر و دست نخورده و استفاده از الگوهای معماری سنتی در سال 1393 با شماره 31082 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

    به گزارش ایسنا، روستای کلایه یکی از روستاهای دهستان الموت بالا است که مرکز آن زوارک است و فاصله آن تا شهر معلم کلایه 28 کیلومتر و تا قزوین 109 کیلومتر است. این روستا در میانه دره الموت جای گرفته و دارای سابقه تاریخی کهن است گورستان عصر آهن چزله و بنای امامزاده نه تن و درخت کهن سال چنار روستا گواه بر قدمت بسیار بالای این روستا دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو