مدیران خودروعصر اعتبار

شرکت توانیر اعلام کرد؛

تعویض بخاری‌های گازی فرسوده با هدف کاهش مصرف گاز

عصر ساختمان- شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران اعلام کرد: تعویض بخاری‌های گازی کم‌بازده و جایگزینی آنها با بخاری‌های «هرمتیک هوشمند» از عوامل موثر در کاهش مصرف گاز و تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها در فصل سرد سال است.

تعویض بخاری‌های گازی فرسوده با هدف کاهش مصرف گاز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، این روزها تامین گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها برای فصل سرد سال به یکی از دغدغه‌های اصلی صنعت برق تبدیل شده است. گرچه روز گذشته «جلیل سالاری» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: به‌منظور سوخت‌رسانی مستمر زمستانی، اکنون 70 درصد از مخازن ذخیره‌سازی سوخت مایع نیروگاه‌ها پُر است اما همچنان تامین سوخت، دغدغه‌ای اصلی برای روزهای سرد سال است.

    در همین باره شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) تعویض بخاری‌های گازی فرسوده با هدف تامین گاز نیروگاه‌ها را به عنوان راهکاری مطمئن برای جبران کمبود گاز نیروگاه‌ها در زمستان دانسته است.

    براساس اعلام شرکت توانیر، بخش خانگی و تجاری کشور در دی و بهمن 650 میلیون متر مکعب از یک میلیارد مترمکعب گاز مصرفی روزانه را به خود اختصاص می‌دهند و این درحالی است که نیروگاه‌ها در این دو ماه 80 میلیون مترمکعب مصرف روزانه گاز دارند.

    بخاری‌های گازی کم‌بازده با فرض اینکه 70 درصد انرژی در ساختمان‌ها برای گرمایش به مصرف می رسد و نیز 80 درصد گرمایش هم به کمک بخاری تامین می شود 360 میلیون مترمکعب مصرف روزانه گاز را به خود اختصاص می دهند.

    با تعویض بخاری های گازی قدیمی با بخاری‌های پربازده هرمتیک، دست کم 180 میلیون متر مکعب در روز در مصرف گاز خانگی و تجاری صرفه جویی می‌شود.
    این میزان از کل گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها در روزهای سرد سال بیشتر است در عین حال تعویض بخاری‌های کم بازده و جایگزینی آنها با بخاری‌های پربازده هرمتیک هوشمند حدود 50 درصد مصرف گاز کشور را کاهش خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی