مدیران خودروعصر اعتبار

اوراق تسهیلات مسکن ۸۰ هزار تومانی شد

عصر ساختمان- هر برگه تسهیلات مسکن با عبور از مرز ۸۰ هزار تومان، به گرانی هزینه دریافت وام خرید مسکن دامن زد.

اوراق تسهیلات مسکن ۸۰ هزار تومانی شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، قیمت هر برگه گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در معاملات امروز شنبه 29 آبان بازار سرمایه با افزایش 10 تا 15 هزار تومانی، از کف دامنه 70 هزار تومانی، وارد کانال 80 هزار تومان شد.

    در حال حاضر متوسط قیمت بیشتر نمادهای زیرمجموعه تسه در بازه 81 تا 83 هزار تومان قرار دارند و تقریباً در همه نمادها، افزایش قیمت در معاملات امروز به ثبت رسیده است.

    گران‌ترین معامله اوراق تسهیلات مسکن به نماد تسه 9905 (اوراق مسکن مرداد سال گذشته) با قیمت هر برگه 86 هزار و 600 تومان و ارزان‌ترین معامله نیز به نماد تسه 9906 (اوراق مسکن شهریور سال قبل) با قیمت 78 هزار و 515 تومان اختصاص داشت.

    بیشترین تعداد اوراق فروخته شده در معاملات امروز نیز به دو نماد تسه 0006 و تسه 0007 (اوراق مسکن شهریور و مهر امسال) با به ترتیب 31 هزار و 28 هزار و 525 برگه تعلق داشت.

    علت گرانی اوراق چیست؟

    برخی کارشناسان اقتصادی علت افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن را افزایش تقاضای خرید این اوراق با توجه به افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از ابتدای مهر ماه امسال و افزایش تحرکات در بازار مسکن عنوان می‌کنند.

    هر چند که بر اساس اعلام گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن در مهرماه امسال، تعداد معاملات مسکن 5471 فقره بود که نسبت به ماه قبل از آن (شهریور امسال) با انجام 7789 فقره معامله، کاهش حدوداً 30 درصدی را نشان می‌دهد؛ با این حال برخی گزارش‌های میدانی اگرچه از کاهش شدید قدرت خرید مسکن حکایت دارد، اما با توجه به نابسامانی سایر بازارها، از احیای خریدهای سرمایه‌ای در بازار مسکن خصوصاً با اعمال افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در بانک تخصصی این بخش، حکایت دارد.

    هزینه دریافت وام مسکن معادل یک وام جعاله 80 میلیونی!

    در حال حاضر متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن ویژه زوجین تهرانی تا سقف 480 میلیون تومان می‌بایست 960 برگه 500 هزار تومانی خریداری کنند که با احتساب میانگین قیمت هر برگه 82 هزار تومان، 78 میلیون و 720 هزار تومان هزینه دریافت این تسهیلات خواهد شد.

    این در حالی است که سقف تسهیلات جعاله مسکن که بخشی از وام خرید مسکن است، 80 میلیون تومان بوده و لذا متقاضیان وام مسکن معادل حدوداً یک وام جعاله، باید هزینه دریافت این تسهیلات کنند.

    همچنین سقف وام مسکن مجردهای تهرانی نیز 280 میلیون تومان است که متقاضی باید 560 برگه 500 هزار تومانی خریداری کند که درنتیجه هزینه دریافت این تسهیلات، 45 میلیون و 920 هزار تومان با احتساب متوسط قیمت هر برگه 82 هزار تومان خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار