مدیران خودروعصر اعتبار

چرا هزینه برق افزایش می‌یابد؟

عصر ساختمان- استفاده از تجهیزات فرسوده، استفاده از چند یخچال، استفاده از کولر گازی در مناطق مرکزی و شمالی کشور و استفاده از لامپ‌های پرمصرف از جمله مواردی است که سبب افزیش مصرف برق و به دنبال آن گران‌تر محاسبه شدن قیمت برق می‌شود.

چرا هزینه برق افزایش می‌یابد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، نزدیک به  86 درصد مشترکان خانگی کمتر از 300 کیلووات ساعت (مصرف تا الگوی مصرف در ماه‌های گرم) در ماه برق مصرف می­‌کنند، این درحالی است که اگر مشترکان دقت لازم در استفاده از تجهیزات برقی را نداشته باشند این امر می­‌تواند سبب شود تا مشترک بیش از سقف الگوی تعیین شده مصرف، برق بیشتری استفاده کند.

    اما چه اموری سبب افزایش مصرف برق شده و به دنبال آن رشد هزینه را در پی دارد؟ مهمترین این عوامل استفاده از تجهیزات کم‌بازده به‌ویژه یخچال و فریزر، استفاده از چند یخچال، بی‌توجهی به خاموش کردن تجهیزات برقی در صورت  نیاز نداشتن به آنها از جمله تلویزیون، لامپ اضافه و کولر و نیز استفاده از کولر گازی در مناطق مرکزی و شمالی کشور است.

    علاوه بر آن، استفاده از یک انشعاب خانگی برای چند مکان، استفاده از انشعاب خانگی برای مصارف دیگر از جمله برق عمومی، چاه آب، استفاده از تجهیزات خاص برای بیماران (البته برای بیماران خاص تسهیلاتی دیده شده است) و  استفاده از لامپ‌های پرمصرف، از عوامل دیگری است که سبب افزایش مصرف و گران شدن قبض برق می‌شود.

    طبق اعلام وزارت نیرو،  35درصد مصرف در تابستان و مناطق غیر گرم اختصاص به کولرهای آبی، 27 درصد به یخچال و فریزر، 20 درصد به تجهیزات صوتی و تصویری، پنج درصد به روشنایی و بقیه به سایر تجهیزات از جمله جاروبرقی، ماشین لباس‌شویی، اتو، سشوار  اختصاص دارد.

    تاثیر وسایل برقی غیراستاندارد بر مصرف برق یک خانوار

    بررسی‌های شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) نشان می‌دهد که استفاده از تجهیزات با بازدهی انرژی پایین می­‌تواند سبب افزایش مصرف برق شود.

    براین اساس، در انتخاب و تهیه کالا به‌ویژه وسایل برقی توجه به مواردی چون شکل ظاهری، مدل، کارخانه سازنده و فناوری ساخت، شرط‌های لازم در انتخاب یک کالا محسوب می‌شوند. اما توجه به نشان استاندارد و برچسب انرژی از شرط‌های ضروری در انتخاب و تهیه وسایل برقی خانگی است، زیرا این علائم اطلاعات بسیار مفیدی را در زمینه ایمنی، بازدهی و میزان مصرف انرژی وسایل برقی با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند، در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال یک کولر گازی با بازده 7.5 بی.تی. یو به ازای هر وات 2 برابر یک کولر گازی با راندمان 15 بی.تی. یو به ازای هر وات مصرف برق دارد. یا یک یخچال با رده انرژی E  دو برابر یک یخچال مشابه با رده انرژی A مصرف برق دارد.

    تاثیر استفاده از کولر گازی در مصرف برق هر مشترک

    استفاده از کولرهای گازی در مناطق مرکزی و شمال کشور سبب افزایش چشمگیر قیمت قبض برق خواهد شد. به‌عنوان مثال اگر در شهر تهران یک کولر گازی 24 هزار روزانه 10 ساعت روشن باشد، مصرف برق آن در ماه نزدیک به 660 کیلو وات ساعت خواهد بود و با اضافه کردن مصرف برق سایر تجهیزات این رقم به 860 کیلووات ساعت در ماه افزای می‌یابد.

    بهای برق دو ماه یک مشترک که متوسط مصرف ماهانه آن 860 کیلووات ساعت است نزدیک به یک میلیون و 200 هزار تومان است. در صورت استفاده از کولر آبی و سایر تجهیزات معمول، مصرف برق ماهانه کمتر از 300 کیلووات ساعت بوده که بهای برق دو ماه آن برابر با 54 هزار تومان خواهد شد. به‌عبارتی با افزایش 2.9 برابری مصرف، مبلغ برق 22 برابر افزایش خواهد یافت.

     پیش از این سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه قبض برق 25 میلیون مشترک کمتر از 30 هزار تومان است، گفت: تعداد مشترکان پر مصرف پنج میلیون نفر است که از این تعداد 850 هزار نفر 2 برابر الگو، برق مصرف می‌کنند.

    «مصطفی رجبی‌مشهدی» افزود: رفتار مصرفی مشترکان پرمصرف به گونه‌ای است که گاه بین 15 تا 20 برابر یک مشترک کم‌مصرف، از برق استفاده می‌کنند.

    وی با اشاره به بررسی‌های انجام شده از آثار منفی این روند مصرفی، خاطرنشان‌کرد: بررسی‌ها نشان‌دهنده آن است که اگر این مشترکان در پیک (اوج بار) تابستان امسال مصرف خود را مدیریت می‌کردند، دچار خاموشی نمی‌شدیم.

    رجبی‌مشهدی با تقسیم مشترکان به سه گروه کم‌مصرف یا خوش‌مصرف، پرمصرف و بسیار پرمصرف، ادامه‌داد: از بین 30 میلیون مشترک خانگی، 85 درصد یعنی نزدیک به 25 میلیون در رده کم‌مصرف و خوش‌مصرف قرار می‌گیرند که قبض برق آنان به‌طور میانگین کمتر از 30 هزار تومان است.

    سخنگوی صنعت برق، تعداد مشترکان پرمصرف را حدود پنج میلیون مشترک عنوان کرد گفت: از این بین حدود 850 هزار مشترک بسیار پرمصرف هستند که بیش از 2 برابر الگو برق مصرف می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو