مدیران خودروعصر اعتبار

راهکاری برای کاهش هزینه قبض برق

عصر ساختمان- نزدیک به ۸۶ درصد مشترکین خانگی کمتر از ۳۰۰ کیلووات ساعت (مصرف تا الگوی مصرف در ماه‌های گرم) در ماه مصرف می‌­کنند. بنابراین در صورت توجه به چگونگی مصرف و البته استفاده از تجهیزات متعارف برقی کلیه مشترکین می‌توانند مصرف خود را به گونه‌­ای مدیریت کنند که همواره کمتر از الگوی مصرف برق مصرف داشته باشند.

راهکاری برای کاهش هزینه قبض برق
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» یه نقل از ایسنا، استفاده از تجهیزات کم بازده به خصوص یخچال، فریزر، استفاده از چند یخچال، عدم توجه به خاموش کردن تجهیزات برقی در صورت عدم نیاز به آنها از جمله تلویزیون، لامپ اضافه و کولر، استفاده از کولر گازی در مناطق مرکزی و شمالی کشور، استفاده از یک انشعاب خانگی برای چند مکان، استفاده از انشعاب خانگی برای مصارف دیگر از جمله برق عمومی، چاه آب و ...،استفاده از تجهیزات خاص برای بیماران (البته برای بیماران خاص تسهیلاتی دیده شده است.) و استفاده از لامپ های پرمصرف می­‌تواند سبب شود تا مشترک بیش از سقف الگوی مصرف استفاده کنند.

    در کل نزدیک به 35 درصد مصرف در تابستان و مناطق غیر گرم اختصاص به کولرهای آبی، 27 درصد به یخچال و فریزر، 20 درصد به تجهیزات صوتی و تصویری، 5 درصد به روشنایی و مابقی به سایر تجهیزات از جمله جاروبرقی، ماشین لباسشویی، اتو، سشوار و.... اختصاص دارد.

    تاثیر وسایل برقی غیراستاندارد بر مصرف برق یک خانوار

    طبیعی است که استفاده از تجهیزات با بازدهی انرژی پایین می‌­تواند سبب افزایش مصرف برق شود. در انتخاب و تهیه کالا خصوصا وسایل برقی توجه به مواردی چون شکل ظاهری، مدل، کارخانه سازنده و تکنولوژی ساخت، شرط‌های لازم در انتخاب یک کالا محسوب می‌شوند اما توجه به نشان استاندارد و برچسب انرژی از شرط‌های ضروری در انتخاب و تهیه وسایل برقی خانگی است. چون این علائم اطلاعات بسیار مفیدی را در زمینه ایمنی؛ بازدهی و میزان مصرف انرژی وسایل برقی با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.  به‌عنوان مثال یک کولر گازی با راندمان 7.5 بی تی یو به ازای هر وات دو برابر یک کولر گازی با راندمان 15 بی تی یو به ازای هر وات مصرف برق دارد. یا یک یخچال با رده انرژی E  دو برابر یک یخچال مشابه با رده انرژی A مصرف برق دارد.

    تاثیر استفاده از کولر گازی در مصرف برق هر مشترک

    استفاده از کولرهای گازی در مناطق مرکزی و شمال کشور سبب افزایش چشمگیر قیمت قبض برق خواهد شد. به‌عنوان مثال اگر در شهر تهران یک کولر گازی 24 هزار هر روز 10 ساعت روشن باشد مصرف برق آن در ماه قریب 660 کیلووات ساعت خواهد بود و با اضافه کردن مصرف برق سایر تجهیزات این رقم به 860 کیلووات ساعت در ماه بالغ می­ شود.

    بهای برق دو ماه یک مشترک که متوسط مصرف ماهیانه آن 860 کیلووات ساعت است قریب یک میلیون و 200 هزار تومان است. در صورت استفاده از کولر آبی و سایر تجهیزات معمول مصرف برق ماهیانه کمتر از 300 کیلووات ساعت بوده که بهای برق دو ماه آن برابر 54000 تومان خواهد شد. به‌عبارتی با افزایش 2.9 برابری مصرف، مبلغ برق 22 برابر افزایش خواهد یافت.

    میزان تعرفه برق بخش تجاری و تفاوت آن با تعرفه خانگی

    نرخ برق مشترکین تجاری آمپری (غیر دیماندی) مشابه مشترکین خانگی به صورت پلکانی افزایشی بوده، اختلاف بهای برق مشترکین تجاری و خانگی آمپری در نرخ هر پله است. به‌عنوان مثال یک مشترک تجاری با مصرف قریب 300 کیلووات ساعت در ماه بهای برق قبض دوماه آن قریب 180 هزار تومان است.

    طبق اعلام وزارت نیرو، بخش سایر مصارف (تجاری) به دلیل تنوع زیاد در شغل‌­های این دسته از تجهیزات برقی متنوع استفاده می­کنند. ولی عموماً فروشگاه‌­های پروتین، سوپر مارکت­ها، بستنی فروش‌­ها و ... بدلیل استفاده از یخچال فریزرهای بزرگ دارای مصرف برق زیادی هستند. همچنین استفاده از کولر گازی و روشنایی زیاد در میوه فروشی ها سبب افزایش مصرف برق می­‌شود.

    راهکارهای کاهش مصرف مشترکان پرمصرف

    مشترک با مصرف 800 کیلووات ساعت در ماه مطمئناً از کولر گازی استفاده می­کند هرچند عوامل جزیی دیگری نیز می‌تواند موجب این اتفاق شود. برای کاهش مصرف استفاده بهینه از کولر گازی و پنکه پیشنهاد می‌شود. یک مشترک با مصرف قدری بیشتر از 300 کیلووات ساعت می‌­تواند با جلوگیری از اتلاف انرژی در بخش روشنایی و صوتی تصویر و قدری استفاده کمتر از کولر آبی به مصرف کمتر از 300 کیلووات ساعت در ماه دست یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار