مدیران خودروعصر اعتبار

تشکیل تیم تخصصی برای مقابله با فرونشست در صنعت برق

عصر ساختمان- مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش بنیان گفت: باتوجه به اینکه میزان فرونشست زمین در ایران عدد بالایی دارد، لازم است تجهیزات و دکل‌های صنعت برق مقاوم سازی شوند که در این راستا یک تیم تخصصی نیز تشکیل شده است.

تشکیل تیم تخصصی برای مقابله با فرونشست در صنعت برق
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، هاجر شرع اصفهانی در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در جمع خبرنگاران، با اشاره به وضعیت فرونشست زمین در کشور و لزوم مقاوم سازی تجهیزات صنعت برق، اظهار کرد: باتوجه به وضعیت برداشت‌های شدید از آبخوان‌ها، میزان فرونشست در ایران چندین برابر میزان مجاز جهانی است و نتیجه این مساله این است که ما آثار فرونشست را روی سطح زمین مشاهده می کنیم.

    وی با بیان اینکه این مساله دلایل متعددی دارد اما مهم‌ترین آن بحث برداشت از آب‌های زیرزمینی است، گفت: در حال حاضر باتوجه به اینکه شرایط تامین آب برای آبخوان‌ها وجود ندارد و راهکارهای جهانی نیز برای ما چاره‌ساز نیست، قطعا باید به سمت روش‌های مقاوم سازی سازه‌ها همچون سازه‌های صنعت برق پیش برویم.

    مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش بنیان با تاکید بر اینکه اگر یکی از پست‌ها و دکل‌ها دچار آسیب شوند، باعث خسارت شدید شبکه انتقال نیرو می شود، گفت: در این زمینه مهم ترین کاری که می توان انجام داد، مانیتور کردن و شناخت وضعیت موجود است، همه جا گفته می‌شود که فرونشست اتفاق می‌افتد اما اینکه به صورت کمی در هر منطقه ارزیابی صورت بگیرد وجود ندارد، لذا باید ابتدا این مطالعات در مناطق مختلف انجام شود.


    شرع اصفهانی ادامه داد: در حال حاضر تنها امکان دسترسی از وضعیت مناطق اطلس های نقشه‌برداری سازمان نقشه‌برداری کشور بوده که از طریق سنجش‌های از راه دور انجام شده، این در حالی است که برای سازه‌ها باید این رصد کردن به صورت دقیق انجام شود.

    وی با بیان اینکه باید وضعیت خاک منطقه شناسایی و راهکارهای لازم به کار گرفته شود، اظهار کرد: یکی از مهم ترین چالش‌های صنعت برق بحث فرونشست بوده با مذاکراتی که با مدیران برق منطقه‌ای بخش‌های مختلف داشتیم، این مساله مورد توجه قرار گرفته است.

    او با تاکید بر اینکه اگر راهکارسنجی صورت نگیرد، ممکن است فرونشست منجر به خارج شدن یک دکل و حتی افتادن دکل شود، گفت: وضعیت هر دکل بسته به منطقه باید مورد ارزیابی و مطالعه قرار بگیرد.

    به گفته شرع اصفهانی  پدیده فرونشست باید شناخته شود و بعد از آن راهکارهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد؛ به طور مثال استفاده از الگوهای مختلف تزریق، روش های بهسازی خاک و روش‌های بیولوژیک می تواند تاثیر گذار باشد.

    وی با بیان اینکه انتخاب روش مناسب بستگی به وضعیت منطقه و مطالعات آن دارد، گفت: نیازمند یک تیم متخصص از رشته‌های مختلف هستیم چون بحث فرونشست یک موضوع گسترده است و مباحث زمین شناسی، ژئوتکنیک، سازه، آب های زیرزمینی در آن دخالت دارد.

    مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه نحوه نقشه برداری در این طرح ها اهمیت دارد، گفت: نکته قوت ما این است که توانستیم یک تیم متخصص از این افراد را تشکیل دهیم و با ارتباط صنعت و دانشگاه توانستیم کارگروه خوبی را تشکیل دهیم.

    شرع اصفهانی با بیان اینکه از جمله مناطقی که زود وارد این قضیه شدند، شرکت برق منطقه‌ای کرمان بود و این شرکت دکل‌های خود را در مقابل فرونشست ایمن کرد، اظهار کرد: اکنون می توانیم برای مناطق دیگر وارد کار شویم.

    به گفته وی، هرچند بحث فرونشست در اصفهان خیلی مطرح شده است اما مطمئن باشید اگر مناطق دیگر نیز اطلس‌ها را بررسی کنند، متوجه وضعیت می شوند، در حال حاضر در تهران، فارس و بخش‌های از کرمان و خراسان دچار درگیری با فرونشست هستند.

    مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش بنیان با اشاره به اهمیت پیش‌بینی زمان فرونشست، گفت: ما باید بتوانیم با مدل‌های آزمایشگاهی و عددی روند فرونشست را پیش بینی کنیم و برای این مهم راهکار صورت بگیرد و تا قبل از وقوع حادثه زیرساخت های مقابله فراهم شود.

    به گفته شرع اصفهانی لزوما اینگونه نیست که تمام دکل ها نیازمند مقاوم سازی و بهسازی باشند، بحث مانیتور کردن و ارزیابی منطقه بخش مهم کار است اینکه بتوانیم به این داده برسیم که وضعیت منطقه را ارزیابی کنیم و الویت ها را تشخیص دهیم بسیار مهم و ضروری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو