مدیران خودروعصر اعتبار

آغاز پرداخت تسهیلات قانون جهش تولید از هفته آینده

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی از رفع برخی کج‌سلیقگی‌های طرح ملی مسکن در قانون جهش تولید خبر داد و گفت: تسهیلات قانون جهش تولید از هفته آینده پرداخت می شود.

آغاز پرداخت تسهیلات قانون جهش تولید از هفته آینده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای هماهنگی دستگاه‌های زیرمجموعه راه و شهرسازی در اردبیل اظهار کرد: روش تأمین منابع مالی را هم در حوزه مسکن و هم اجرای طرح‌های بزرگراهی تغییر دادیم و تلاشمان بر این است تا بدون اتکا به اعتبارات دولتی، از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران بیشتر استفاده کنیم.

    وی با بیان اینکه در احداث بزرگراه‌ها و خطوط ریلی کشور سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر از بازگشت سرمایه و تأمین سود خود می‌توانند مشارکتی فعال داشته باشند، تصریح کرد: هم در بودجه سال آینده و هم برنامه هفتم توسعه راهکارهای خوبی در این زمینه پیش‌بینی شده است.

    وزیر راه و شهرسازی به طولانی شدن راه آهن اردبیل بعد از گذشت 16 سال اشاره کرد و گفت: برای تکمیل راه آهن اردبیل هزار میلیارد تومان منابع پیش‌بینی شده که قرار است 400 میلیارد تومان آن از طریق بانک‌ها تأمین شود.آنچه که در کشور از سوی مدیران و مسئولان باید مورد توجه قرار گیرد پیگیری طرح‌ها و پروژه‌هاست و مدیرانی که در این زمینه پیشقدم شوند، قطعاً در جذب اعتبارات و منابع به صورت ملی و استانی موفق خواهند بود.

    قاسمی در ادامه به قانون جهش مسکن و تولید 4 میلیون واحد مسکونی در چ4 سال پیش رو اشاره کرد و افزود: بانک‌های عامل موظفند 360 میلیارد تومان منابع را برای اجرای این طرح در قالب تسهیلات پرداخت کنند که تا آخر هفته آینده راهکارها و ابزارهای قانونی در راه‌اندازی صندوق ملی مسکن و تأمین منابع در نظر گرفته شده و به نوعی اقدامات عملیاتی در این بخش آغاز خواهد شد.از طریق این صندوق قرار است مابه‌التفاوت تسهیلات بانکی با نرخ چهار، شش و 9 درصد پرداخت شده و در کلانشهرها 400 میلیون تومان، شهرهای متوسط 350 میلیون تومان و روستاها نیز 250 میلیون تومان تسهیلات به ساخت مسکن اختصاص پیدا کند.

    وی اضافه کرد: برای دهک‌های پایین جامعه قرار است تسهیلات به صورت یارانه‌دار پرداخت شود که از ظرفیت صندوق ملی مسکن استفاده خواهد شد تا اقدام مناسب و مطلوبی را در پرداخت تسهیلات و کمک به خانواده‌های نیازمند انجام شود.

    قاسمی بیان کرد: با بانک مرکزی توافق نهایی انجام شده تا پرداخت تسهیلات از هفته آینده شروع شود و در کنار آن با وزارت صنعت، معدن و تجارت رایزنی‌ها در حال انجام است تا تأمین مصالح به ویژه میلگرد، سیمان و سایر مصالح مورد نیاز به میزان کافی برای اجرای طرح انجام شود.

    وی در مورد تأمین زمین برای احداث مسکن در قالب طرح جهش تولید مسکن ادامه داد: تلاش بر این است تا با الحاق بخشی از اراضی به شهرها و احداث شهرک‌ها و شهرهای جدید به نوعی مشکلات تأمین زمین حل شود که استان‌ها به ازای الحاق جدید از شورای عالی معماری و شهرسازی مجوزهای لازم را دریافت خواهند کرد.

    وی یادآور شد: بر اساس آمایش سرزمینی ساخت واحدهای مسکونی در مناطق ایمن به دور از گسل‌های زلزله انجام می‌شود که در این زمینه نیز از سند آمایش سرزمینی و راهکارهای ارائه شده در آن استفاده خواهد شد. سال 91 تعداد ازدواج ثبت شده در کشور یک میلیون مورد بوده که در سال 99 این میزان به کمتر از 300 هزار ثبت ازدواج رسیده که یکی از دلایل آن نبود مسکن برای جوانان است که بخش مهمی از درآمدها و هزینه‌های آنها صرف تأمین مسکن و سرپناه می‌شود.

    وی گفت: در استان اردبیل 80 هزار واحد مسکن در طول چهار سال احداث می‌شود که در گام اول 40 هزار واحد عملیات اجرایی آغاز خواهد شد و ما هیچ سقف و محدودیتی برای اجرای این طرح‌ها در سطح ملی و استانی نداریم. راهی جز الحاق بخشی از اراضی به محدوده شهرها و یا مشارکت با صاحبان اراضی در خرید و الحاق به شهرک‌ها و شهرهای جدید نداریم و بهتر است با تبلیغات مؤثر جذابیت بیشتری را در این حوزه ایجاد کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مشکلات مسکن مهر در این طرح برطرف شده و برخی کج سلیقگی‌ها در طرح اقدام ملی مسکن نیز رفع خواهد شد که امیدواریم با اعتماد مردم به این طرح زمینه و بستر کار مطلوب فراهم آید.

    قاسمی اضافه کرد: بنیاد مسکن نیز در مناطق روستایی و شهرهای زیر 100 هزار نفر ساخت واحدهای مسکونی را آغاز می‌کند و هیچ‌گونه مشکلی در تأمین زمین و تسهیلات وجود ندارد.باید هر روز شروع جدیدی بر اجرای این پروژه باشد و ما بتوانیم در بهترین موقعیت طرح جهش مسکن را به یک سرانجام مناسب برسانیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو