مدیران خودروعصر اعتبار

ساخت ۴ میلیون مسکن بهترین راهکار ساماندهی بازار

بازار پرتلاطم اجاره‌ و کشتی شکسته مستاجران

عصر ساختمان- یک کارشناس مسکن گفت: بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، شاخص کرایه مسکن در شهریورماه سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته ۴۵.۷ درصد افزایش داشته که بیانگر وضعیت نامناسب بازار مسکن اجاره‌ای است.

بازار پرتلاطم اجاره‌ و کشتی شکسته مستاجران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، محمد حمیدزاده، کارشناس مسکن ضمن اشاره به اینکه مستاجران در سال‌های گذشته شرایط بسیار دشواری را تجربه‌ کرده‌اند، بیان کرد: بازار مسکن در طول 8 سال گذشته به مقصدی برای افزایش سرمایه تبدیل شده و همین مسئله در کنار کاهش قابل توجه عرضه واحدهای مسکونی زمینه رشد نجومی قیمت را به وجود آورده است.

    این کارشناس مسکن در بیان اینکه بیش از 70 درصد تقاضای جدید بازار مسکن از طریق اجاره‌نشینی این نیاز خود را برطرف می‌کنند، گفت: این آمار به این معنا نیست که خانوارهای تازه تشکیل شده علاقه به اجاره نشینی دارند، بلکه در حقیقت چاره‌ای جز اجاره‌نشینی برای تامین مسکن باقی نمانده است.

    *سیاست‌های دولت برای بازار اجاره سازوکار مشخص نداشت

    وی در تشریح 2 اقدام دولت در قالب پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و همچنین تعیین سقف اجاره‌بها، افزود: همان ابتدا که این 2 ساسیت مطرح شد‌، مشخص بود که این رویکرد مُسکن برای بازار است و درمان قطعی نیست اما در اجرای این سیاست هم هیچ سازوکار مشخصی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط دیده نمی‌شد.

    حمیدزاده ادامه داد: در مسئله تسهیلات ودیعه مسکن بانک‌های مجری خود به نهاد قانون‌گذاری تبدیل شده بودند و برخی متقاضیان واجد شرایط از نظر وزارت راه و شهرسازی در نهایت نمی‌توانستند، وام را دریافت کنند.

    *افزایش 45 درصدی شاخص کرایه در یک سال گذشته

    این کارشناس مسکن با اشاره به قانون تعیین سقف اجاره‌بها گفت: قانون توسط ستاد کرونا تصویب و اجرای آن به شوراهای حل اختلاف واگذار شد اما در عمل انتخاب  وکیل و سلیقه قاضی تعیین کننده بود، بر همین اساس برخی از مستاجران که بر اساس مفاد قانون حق داشتند، اجاره نامه خود را تمدید کنند، موفق به این کار نشدند.

    حمید زاده در بیان وضعیت بازار مسکن استیجاری گفت: بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، شاخص اجاره مسکن در شهریورماه سال 1400 نسبت به سال گذشته 45.7 درصد افزایش داشته است و این مسئله بیانگر وضعیت نامناسب بازار مسکن اجاره‌ای است.

    *ساخت 4 میلیون مسکن بهترین راهکار ساماندهی بازار

    وی ادامه داد: مستاجران سال به سال مجبور هستند، واحد مسکونی خود را به مناطق ارزان قیمت تر ببرند و این مسئله فشار زیادی را برای آن‌ها به همراه دارد.

    این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه طرح ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال می‌تواند بهترین راهکار ساماندهی بازار باشد، گفت: دارا بودن مسکن ملکی، خانوار را از تکانه‌ اقتصادی در امان نگه می‌دارد و عرضه مسکن با شرایط زمین اجاره 99 ساله و پوشش‌دهی کامل هزینه ساخت با تسهیلات می‌تواند بهترین راهکار بهبود شرایط معیشتی مردم تلقی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو