مدیران خودروعصر اعتبار

قیمت مسکن حمایتی چند تمام می‌ شود؟

عصر ساختمان- ثبت‌نام برای مسکن حمایتی از دیروز شروع شده است. خانه‌های دولتی که زمین آن رایگان است و پروژه‌ای مشابه مسکن مهر به حساب می‌آید اما قیمت ساخت این خانه‌ها چقدر تمام می‌شود؟

قیمت مسکن حمایتی چند تمام می‌ شود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، ثبت‌نام برای مسکن حمایتی از ظهر دیروز چهارشنبه 28 مهر ماه شروع شده است. دولت سیزدهم وعده داده است که در قالب طرح مسکن حمایتی چهار میلیون واحد مسکونی ساخته و به دهک‎های پایین درآمدی تحویل دهد اما قیمت این واحدهای مسکونی چقدر تمام می‌شود؟

    بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی زمین مسکن حمایتی رایگان است و مشابه طرح مسکن مهر به اجاره 99 ساله افراد درمی‌آید اما برای ساخت بنا، عددی که اعلام شده، حدود متری 3 میلیون تومان است. محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در این زمینه به ایسنا توضیح داده است: قیمتی که تاکنون در طرح اقدام ملی اعلام و بر اساس آن عمل می‌کنیم فهرست بهای نظام فنی و اجرایی کشور است که تعدیل‌ها به آن تعلق می‌گیرد. مثل سایر پروژه‌های کشور که در بازار، ارزیابی و با حداقل قیمت ممکن اجرا می‌شود. تابستان سال گذشته نرخ ساخت واحدها متری 2.8 میلیون تومان تعیین شد که تعدیل‌های بعدی به آن تعلق می‌گیرد و ملاک قیمت تمام شده است.

    این قیمت در حالی اعلام می‌شود که پیش از این دولت حسن روحانی هم بهای هر مترمربع مسکن ملی را 2 تا 3 میلیون تومان اعلام کرده بود اما در نهایت گفته شد که مطابق شرایط تورمی کشور بهای هر مترمربع مسکن ملی به 4 تا 5 میلیون تومان رسیده است.

    هرچند وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که بنا دارد با کاهش هزینه‌های صدور پروانه ساختمان و عوارض شهرداری و خدمات فنی و مهندسی بهای تمام شده مسکن حمایتی را پایین بیاورد اما این مسائل پیش از این هم در دولت حسن روحانی مطرح شده و ظاهرا نتوانسته بود قیمت تمام شده مسکن ملی را تا متری 3 میلیون تومان کاهش دهد و در نهایت قیمت جدیدی به متقاضیان این طرح اعلام شد.

    آورده اولیه و مبلغ وام چقدر است؟
    میزان آورده اولیه در طرح مسکن ملی 40 میلیون تومان و میزان وام دریافتی متقاضیان 150 میلیون تومان بود که به 250 میلیون تومان افزایش داشت اما در طرح مسکن حمایتی پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی این است که عدد تسهیلات و کارمزد آن متفاوت باشد و بر اساس گروه درآمدی و توان خانوارها تنظیم شود.

    سود وام مسکن ملی 18 درصد اعلام شده بود اما آنچه تا الان از منابع غیر رسمی عنوان شده این است که سود تسهیلات در وام مسکن 4 میلیونی بین 12 تا 15 درصد است. بر این اساس قرار است پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی درباره میزان آورده متقاضی و تسهیلات اعطایی 400 میلیون تومانی در شهرها در شورای‌عالی پول بررسی شود.

    در این میان برخی رسانه‌ها با توجه به مبلغ وام و سود بانکی آن اقساط وام مسکن حمایتی را بین 6 تا 7 میلیون تومان محاسبه کرده بودند که رئیس کمیسیون عمران مجلس این اعداد را رد کرد. رضا رضایی‌کوچی به یک برنامه رادیویی گفته است: نرخ سود تسهیلات در مسکن ملی و یا سایر پروژه‌ها 18 درصد بود، اما ما در طرح جهت تولید مسکن نرخ تسهیلات را 10 تا 12 درصد در نظر گرفته‌ایم و این در حالی است که زمین به‌صورت رایگان و همچنین مصالح ساختمانی با قیمت بسیار پایین در اختیار سازندگان قرار می‌گیرد تا قیمت تمام‌شده ساخت مسکن ارزان‌تر شود.

    رضایی‌کوچی همچنین درباره مبلغ اقساط وام مسکن حمایتی هم تاکید کرده است: به‌هیچ‌ عنوان اقساط 3 میلیون و 750 هزار تومان و یا 5 میلیون تومان را قبول ندارم، چرا که این مبلغ کل حقوق کارمند می‌شود بلکه ما در این طرح پیش‌بینی کرده‌ایم که حداکثر 35 تا 40درصد از حقوق کارمند بابت اقساط وام مسکن هزینه شود که میانگین آن حدود 2 میلیون تومان می‌شود و ما در این طرح به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اقساط به‌صورت پلکانی افزایش داشته باشد و اقساط پنج میلیون تومان شاید برای 10 تا 12 سال آینده باشد.

    گفتنی است ثبت‌نام برای مسکن حمایتی از ظهر دیروز آغاز شده و شهروندان 31 استان کشور به شرط اینکه ملک شخصی به نام خود نداشته باشند و از تسهیلات زمین و مسکن و وام مسکن استفاده نکرده باشند، می‌توانند بدون محدودیت برای مسکن حمایتی اقدام کنند. نشانی http: //saman.mrud.ir برای ثبت‌نام مسکن حمایتی اعلام شده است.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو