مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن مهر زیر ذره بین دیوان محاسبات

عصر ساختمان- دیوان محاسبات کل کشور، با بررسی تبصره ها، بندها و اجزای قانون بودجه در بخش های مختلف، عملکرد بودجه ۹۹ و میزان تحقق پیش بینی ها را اعلام کرد.

مسکن مهر زیر ذره بین دیوان محاسبات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، دیوان محاسبات کشور گزارش تفریغ بودجه را ارائه کرد. گزارشی که از تحقق 127.4 درصدی میزان منابع قانون بودجه کل کشور در سال 99 حکایت دارد.

    همچنین در بخش مصارف، میزان پیش بینی مصارف بودجه کل کشور پس از اعمال تغییرات، بالغ بر 2 میلیون و 420 هزار و 173 میلیارد تومان بود کـه مبلغ 3 میلیون و 46 هزار و 299 میلیـارد تومان آن معادل 125.9 درصد تحقق یافته است.

    اما یکی از بخش های گزارش دیوان محاسبات کشور به اجرا و تامین خدمات مرتبط با پروژه های مسکن مهر است. در بخشی که مربوط به عملکرد اعتبارات مسکن مهر است، بر اساس آنچه که پیش بینی شده بود، در راستای اجرای بند ب، تبصره 8 قانون بودجه 99 کل کشور، و اجزاء آن موضوع تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر ، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فر سوده و همچنین طرح اقدام ملی تأمین مسکن، در سال 1399 اقداماتی صورت گرفته است.

    آن طور که دیوان محاسبات کشور گزارش داده، مبلغ 1399 میلیارد تومان یعنی معادل 93 درصد مبلغ پیش بینی شده در قانون بودجه سال گذشته، جهت عملیات آماده سازی، محوطه سازی و تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی طرح های مسکن مهر هزینه شده است.

    در عین حال در سال گذشته به میزان 895 میلیارد تومان از منابع بانکی در قالب تسهیلات برای اجرای طرح های تفصیلی و آماده سازی استفاده شده که این تسهیلات دریافتی 30 درصد از مبلغ پیش بینی شده در قانون بودجه سال گذشته را پوشش می دهد.

    یکی از اقداماتی که در حوزه مسکن مهر نیز انجام شده تعیین تکلیف زمین های اجاره ای 99 ساله بود. بر اساس گزارش دیوان محاسبات کل کشور در سال گذشته به تعداد 23 هزار و 876 نفر از مالکان اعیانی واحدهای مسکونی مهر، زمین های اجاره ای 99 ساله، به صورت قطعی واگذار شد تا علاوه بر اعیان، زمین نیز در اختیار متقاضیان و مالکان واحدهای مسکونی مهر قرار گیرد.

    یکی دیگر از موضوعاتی که در گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه 99 در خصوص مسکن مهر به چشم می خورد اقدامات صورت گرفته برای تامین خدمات روبنایی و فراهم کردن شرایط و خدمات شهری برای اهالی این مناطق است.

    همواره یکی از مشکلات مالکان و ساکنان پروژه های مسکن مهر در برخی مناطق، کم بودن سرانه خدمات روبنایی یا حتی محروم بودن از این خدمات بود. خدماتی مانند فضای آموزشی در سطوح و مقاطع مختلف، خدمات درمانی و بیمارستان، خدمات انتظامی و امنیتی و سایر موارد از جمله دغدغه های برخی ساکنان این واحدهای مسکونی بود.

    تامین خدمات روبنایی پروژه های مسکن در قانون بودجه پیش بینی شده بود که بر اساس گزارش دیوان محاسبات، برای پیشرفت در این حوزه، یک میلیون و 132 هزار و 69 متر مربع زمین به صورت رایگان برای احداث خدمات روبنایی اختصاص پیدا کرد.

    بر این اساس با اختصاص این اراضی رایگان و همکاری برخی دستگاه ها، امکانات و خدماتی مانند مدرسه، پاسگاه، پایگاه بسیج، مسجد، مراکز بهداشتی و درمانی، ورزشگاه و سایر مراکز اداری و خدماتی مورد نیاز در طرح های مسکن مهر در برخی از پروژه ها و سایت ها فراهم شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار