مدیران خودروعصر اعتبار

چرا آمار خرید ملک در ترکیه خبرساز شد؟

عصر ساختمان- یکی از سیاست‌های دولت ترکیه جذب سرمایه خارجی در همه زمینه‌ها، از جمله بخش ساخت‌وساز و مسکن بوده است.

چرا آمار خرید ملک در ترکیه خبرساز شد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، رییس سابق سازمان توسعه تجارت ایران در دنیای اقتصاد نوشت:  طبق گزارش‌ها طی سال ٢۰١٨ تعداد ٤۰۰٤٤ واحد مسکونی، به افراد خارجی فروخته شد. این رقم برای سال ٢۰١٩ به ٤٥٩٦٧ واحد افزایش و در سال ٢۰٢۰ با‌اندکی کاهش به ٤١٢٩٨ واحد رسید. در هشت ماهه سال ٢۰٢١ هم جمعا ٣١٢٤٢ واحد مسکونی به خارجی‌ها فروخته شده است.
    ایرانی‌ها در سال ٢۰١٨ جمعا ٣٦٥٢ و در سال ٢۰١٩ هم ٥٤٣٢ و در سال ٢۰٢۰ به‌رغم وضعیت کرونایی ٧١٨٩ خانه و در هشت ماهه سال ٢۰٢١ هم ٤٦۰۰ خانه در ترکیه خریداری کردند. توجه به این نکته ضروری است که، اولا اغلب این املاک توسط ایرانیان ساکن ترکیه خریداری شده و لزوما ارزشی بالای ٢٥۰ هزار دلار ندارند (که خرید املاک بالای ٢٥۰ هزار دلار می‌تواند منجر به اخذ شهروندی ترکیه شود)

    علت اصلی گرایش ایرانیان مقیم ترکیه به خرید املاک این است که طی سال‌های اخیر اجازه اقامت سالانه روی قراردادهای اجاره املاک اعم از خانه و محل کسب داده نمی‌شود و خارجی‌های مقیم مجبورند ملکی را خریداری کنند تا اقامت سالانه داشته باشند‌ لذا مشکل اقامت سالانه را با خرید املاک ارزان‌قیمت در ترکیه حل می‌کنند. به‌عبارت دیگر‌ سیاستگذاری ترکیه برای اقامت سالانه در این کشور به‌نحوی تغییر کرده که مهاجران به ترکیه را بالاجبار به سمت خرید ملک در ترکیه سوق می‌دهد.

    (در سال‌های قبل، افراد خارجی در ترکیه می‌توانستند با ارائه قرارداد اجاره ملک نیز اقامت سالانه دریافت کنند). بنابراین بسیاری از تحلیل‌های اشتباه که حاکی از استفاده ارز صادرکنندگان برای خرید ملک در ترکیه می‌شود، بی‌اساس است و اکثریت صادرکنندگان کشورمان ارزهای خود را به کشور برمی‌گردانند و در چرخه اقتصاد کشور به‌کار می‌گیرند.اخیرا حتی تحلیل شده بود که قوانین مالیاتی کشور موجب گرایش ایرانیان به خرید ملک در ترکیه شده که به نظر می‌رسد رفتار سرمایه‌گذاران در این زمان کوتاه نمی‌تواند تبدیل به رویه خرید مسکن در خارج شود.

    بنابراین لازم است در تحلیل وقایع اقتصادی همه جوانب امر به‌خوبی بررسی و سپس قضاوت شود. ضمنا ایرانیان طی سال‌های ٢۰١٨ و ٢۰١٩ و هشت ماهه ٢۰٢١ رتبه دوم پس از عراقی‌ها در خرید ملک در ترکیه را داشته‌اند و در سال ٢۰٢۰ رتبه اول را کسب کرده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار