مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اتحادیه املاک کشوری :

نرخ سود بانکی تأثیری بر اجاره‌ها نداشت

عصر ساختمان- رونق با بازار مسکن آشتی نسبی کرده است. این خبری است که این روزها مشاوران املاک خیلی کوتاه و مختصر به مراجعان خود می‌گویند و معتقدند بازار مسکن بعد از سه سال از رکود خارج شده است و حتی پیش‌بینی می‌کنند که طی ماه‌های پیش رو بازار روی خوش خود را به مردم نشان دهد.

نرخ سود بانکی تأثیری بر اجاره‌ها نداشت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایران ،مسئولان بانک مسکن هم در اینکه بازار با رونق مواجه شده با مشاوران املاک هم نظر هستند و اظهار داشتند درخواست برای اخذ وام مسکن رو به رشد است و این امر گویای استقبال مردم از خرید ملک است.ورود به مرحله رونق مسکن در شرایطی است که ماه‌های گذشته مشاوران املاک و حتی مردم از رکود بازار صحبت می‌کردند و نمی‌دانستند که بازار چه زمان از این وضعیت خارج می‌شود اما حال که سیگنال‌های مثبت از بازار مخابره می‌شود همه خوش بین به آینده شدند و صنایعی که در این حوزه فعالیت می‌کنند نیز در گفت‌و‌گوهایشان اظهار داشتند نیمه دوم سال‌جاری میزان فروش آنها در محصولات فولادی، سیمان، شیشه، کاشی و سرامیک و... افزایش قابل توجهی خواهد یافت.
    حسام عقبایی رئیس اتحادیه املاک کشور درباره وضعیت بازار مسکن و اینکه چه پیش‌بینی از آینده این بخش دارد به خبرنگار ما گفت: سال‌های 92 تا پایان 94 مسکن در رکود کامل بود و میزان معاملات در این حوزه بشدت کاهش یافت اما یک ماهی است که بازار مسکن از رکود عمیق خارج شده است و ما به دوران پیش رونق نزدیک شدیم.در حقیقت فازاول خروج از رکود در حوزه مسکن طی چند وقت اخیر شروع شده است.وی با بیان اینکه در تهران رشد معاملات در مقایسه با سایر شهرها روند صعودی داشته است، افزود: طی 5 ماهه سال‌جاری میزان معاملات در حوزه مسکن حدود 20 درصد افزایش داشته است.البته در برخی از استان‌ها کاهش فروش هم اتفاق افتاده اما تعداد آنها کم است.اگر به صورت کلی معاملات صورت گرفته در کشور را ببینیم رقم معاملات هر ماه رو به افزایش است.
    رئیس اتحادیه املاک کشوری با اشاره به اینکه بازار مسکن در نیمه دوم سال 95 رونق خواهد داشت، گفت: زمانی که می‌گویم رونق مسکن داریم برخی‌ها این گونه تفسیر می‌کنند که گرانی مسکن رخ خواهد داد اما با قطعیت می‌گویم چنین اتفاقی رخ نخواهد داد چرا که دیگر بازار کشش افزایش قیمت را ندارد.در حقیقت تقاضای مسکن در ماه‌های آینده به گونه‌ای نیست که باعث رشد قیمت‌ها شود.وی تأکید کرد: در حال حاضر که صحبت از رونق می‌کنیم در حقیقت به منزله افزایش مراجعه مردم به مشاوران املاک و خرید و فروش است و این امر به معنای افزایش قیمت‌ها نیست.قابل پیش‌بینی است که با ثبات قیمت‌ها سیر صعودی معاملات را خواهیم داشت.
    عقبایی در مورد اینکه با کاهش نرخ سود بانکی دیگر صاحبان ملک، واحدهای مسکونی خود را رهن کامل نمی‌دهند و دنبال اجاره هستند، اظهار داشت: معتقدم کاهش نرخ سود بانکی تأثیری در اجاره و رهن واحدهای مسکونی نداشت.مگر چه تعداد صاحب ملک پول‌های خود را در بانک گذاشته بودند که با کاهش نرخ سود بانکی پول‌های خود را از بانک‌ها خارج کنند و به دنبال اجاره باشند.اگر حجم پول قابل توجهی از حساب‌ها خالی شده بود شاید می‌توانستیم چنین استدلالی داشته باشیم. لذا فرآیندی که بازار مسکن دارد طبیعی است و کاهش نرخ سود بانکی بر آن اثر منفی نداشته است.
    رئیس اتحادیه املاک کشوری اظهار داشت: کسانی که صاحب ملک هستند یا برای تأمین معاش اجاره می‌گیرند یا کسب درآمد یا اینکه می‌خواهند بخشی از کسری مالی خود در خرید ملک را جبران کنند‌.از این‌رو دلیل اصلی در بحث اجاره‌ها وضعیت اقتصادی کشور است که اگر این امر سامان پیدا کند مسکن نیز از وضعیت موجود رها می‌شود.وی با اشاره به اینکه فضای روانی باعث شده برخی از خبرها اثر منفی بر بازار مسکن بگذارد،تأکید کرد: توازن نداشتن عرضه و تقاضا و جو روانی حاکم بر بازار باعث شده که برخی از صاحبان ملک به دنبال اجاره بالا باشند و دیگر واحدهای مسکونی خود را رهن ندهند.این در حالی است که با قاطعیت می‌گویم نرخ سود بانکی باعث چنین اختلالی نشده است.لذا امیدوارم با شفاف‌سازی که صورت می‌گیرد بازار به سمت بهبود حرکت کند.
    احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد
    روز گذشته نیز به چندین منطقه تهران رفتیم و از مشاوران املاک وضعیت بازار را جویا شدیم.یکی از مشاوران املاک در شرق تهران گفت: بازار در حال خروج از رکود است و طی هفته‌های اخیر برخلاف ماه‌های گذشته توانستیم در امضای قرارداد خرید و فروش ملک رکورد بزنیم.به نظر می‌رسد این روال برای ماه‌های آینده هم ادامه داشته باشد. با‌وجود افزایش تقاضا برای خرید ملک هنوز قیمت‌ها تغییری نکرده است ولی با ادامه رونق این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها سیر افزایشی به خود بگیرد.
    صاحبان ملک تنها به دنبال دریافت اجاره هستند
    یکی دیگر از مشاوران املاک در مرکز شهر نیز اظهارداشت: چالش اصلی که این روزها مردم در پیدا کردن ملک با آن روبه‌رو شدند گرفتن اجاره‌های سنگین و سر باز زدن مالکان از رهن کامل است.در گذشته صاحبان ملک تمایل زیادی برای رهن دادن ملک خودداشتند ولی اخیراً بواسطه افزایش هزینه‌ها و کاهش نرخ سود بانکی مالکان رو به اجاره آورده‌اند و این اجاره‌ها به حدی بالا است که معاش مستأجران با معضل روبه‌رو می‌شود.لذا یکی از کارهایی که دولت باید انجام دهد ساماندهی اجاره و رهن ملک است.
    قیمت ملک معقول شده است
    به مناطق شمالی تهران هم سری زدیم. اختیاریه. یکی از مشاوران املاک این منطقه گفت: در منطقه اختیاریه قیمت هر متر مسکن 8 میلیون تومان است و اجاره یک واحد 60 متری 50 میلیون تومان با اجاره یک میلیون و 500 هزارتومان است.در این مدت قیمت مسکن کاهش یافته است و اکنون به رقم معقولی رسیده است. لذا امیدواریم با رونق بازار بر قیمت‌ها افزوده نشود.یکی دیگر از مشاوران املاک در خیابان فرشته نیز اظهار داشت: قیمت ملک در این منطقه بین متری 9 تا 10 میلیون تومان است.این در حالی است که سال‌های پیش این رقم تا متری 13 میلیون تومان هم رسید. در این منطقه یک واحد 80 متری با رهن 35 میلیون تومان و اجاره ماهانه 3 میلیون و 500 هزارتومان است و رهن آن نیز حدود 155 میلیون تومان است. وی افزود: در هر منطقه اسم برخی از خیابان‌ها گرانتر است لذا نوسانی که در قیمت‌ها وجود دارد کاملاً طبیعی است، لذا نمی‌توان گفت در یک منطقه قیمت‌ها مثلاً 9 میلیون تومان است. بعضاً دیده شده در برخی از کوچه‌ها قیمت‌ها بیش از 2 میلیون تومان(متر مربع) فاصله دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو