مدیران خودروعصر اعتبار

بافت تاریخی یزد زیر ذره‌بین یونسکو

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی کشور در بازدید از بافت تاریخی شهر یزد، در جریان اقدامات مربوط به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد قرار گرفت و اعلام کرد که تا یک‌ماه دیگر ارزیابان یونسکو برای بررسی بافت تاریخی به یزد سفر می‌کنند.

بافت تاریخی یزد زیر ذره‌بین یونسکو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»به نقل از همشهری ، محمدحسن طالبیان که به همراه تیم کارشناسی خود از بافت تاریخی این شهر بازدید کرد، گفت: قرار است تا کمتر از یک‌ماه آینده ارزیابان سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) برای ارائه گزارش ارزیابی ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد از این بافت دیدن کنند و به همین‌دلیل باید آمادگی همه‌جانبه در این خصوص وجود داشته باشد.

    وی گفت: تاکنون چغازنبیل، میدان امام اصفهان، تخت جمشید، تخت سلیمان، ارگ بم، پاسارگاد، سلطانیه، بیستون، مجموعه قره‌کلیسای آذربایجان، سازه‌های تاریخی ـ آبی شوشتر، بازار تبریز، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، 9باغ ایرانی شامل اکبریه بیرجند، فین کاشان، شاهزاده ماهان، ارم شیراز، عباس آباد بهشهر، چهلستون اصفهان، دولت آباد یزد، پاسارگاد شیراز، پهلوان پور یزد و گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان، شهر سوخته، محوطه باستانی شوش، چشم‌انداز فرهنگی میمند و 11قنات تاریخی ایران و بیابان لوت به ثبت جهانی یونسکو رسیده‌اند و قرار است بافت تاریخی شهر یزد نیز در کنار این آثار به‌عنوان نخستین بافت تاریخی شهری کشور ایران به ثبت جهانی برسد.

    اهمیت ثبت جهانی یزد
    پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد از سال‌ها پیش در دست اقدام است و آنطور که معاون میراث فرهنگی کشور چندی پیش اعلام کرد، قرار است این پرونده در نشست سال آینده یونسکو بررسی و درصورت رأی مثبت داوران یونسکو بافت تاریخی یزد نیز در فهرست آثار جهانی قرار بگیرد.

    معاون میراث فرهنگی کشور معتقد است که ثبت جهانی بافت تاریخی یزد خدمت بزرگی به استان یزد، ایران و جهان است.
    آنطور که او در نشست هم‌اندیشی و جمع‌بندی شرایط موجود در ثبت جهانی پرونده بافت تاریخی یزد در استانداری این شهر اعلام کرده است، باید اقدامات انجام شده در زمان باقیمانده، مدیریت و با حفظ ارزش‌ها، ویژگی‌های این بافت تاریخی به استانداردهای مورد نظر نزدیک شود.

    به گفته طالبیان، در ثبت جهانی این طرح، بهسازی و زیباسازی مکان‌های مورد نظر دارای اهمیت بسیار است و در کنار آن باید موضوعاتی چون تقویت دسترسی به خدمات سفر، امنیت و امکانات موجود نیز دیده شود.

    تلاش برای ثبت جهانی یزد
    پرونده ثبت جهانی یزد قرار است تا 25دی‌ماه به یونسکو ارسال ‎‎شود و با سفر ارزیابان یونسکو به یزد برای بررسی وضعیت این شهر تاریخی که به نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان شناخته می‌شود موضوعات کارشناسی برای ثبت جهانی یزد در اختیار یونسکو و کارشناسان این نهاد بین‌المللی قرار بگیرد. قرار است این پرونده اواسط سال 96برای ثبت جهانی مورد بررسی قرار بگیرد. درصورتی که ایران بتواند دفاع خوبی از پرونده ثبت جهانی یزد داشته باشد و این شهر به ثبت جهانی در یونسکو برسد نخستین بار است که در کشور یک شهر در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار