مدیران خودروعصر اعتبار

مالیات مالکان خانه های لوکس چقدر است؟

عصر ساختمان- پنجم اسفندماه سال گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی شرایط دریافت مالیات از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس را مشخص کردند.

مالیات مالکان خانه های لوکس چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، با دو مصوبه جداگانه مجلس شورای اسلامی در تاریخ پنجم اسفندماه سال گذشته، شرایط دریافت مالیات از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس مشخص شد.

    مجلس درباره خانه های لوکس تصویب کرد که در سال 1400 واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های گران‌ قیمت طبق جدول زیر مشمول مالیات بر دارایی (سالانه) می‌شوند. بر این اساس، خانه‌هایی که ارزش آنها با احتساب عرصه و اعیان بیش از 10 میلیارد تومان باشد، خانه لوکس محسوب شده و مالک آن باید در بهمن امسال این مالیات را پرداخت کند؛ البته، خانه‌های درحال ساخت و در سال تملک از پرداخت این مالیات معاف هستند.

    بر اساس این مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف بوده است تا نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آن‌ها حداکثر تا پایان خرداد ماه سال 1400 اقدام کند و به اطلاع اشخاص مشمول برساند. آیین نامه اجرایی مربوط به این مصوبات نیز باید توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و حداکثر تا پایان خردادماه سال 1400 به تصویب هیئت وزیران می‌رسید اما گزارش نظارت مستمر بر اجرای بودجه 1400 دیوان محاسبات کشور که اخیرا منتشر شده، نشان می دهد که اجرای مالیات بر خانه‌های لوکس و خودرو‌های لوکس به جهت عدم تصویب مقررات در دولت، همچنان صفر است.

    محمود علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور در این زمینه توضیح داد: مالیات خانه و خودرو‌های لوکس در سال گذشته منوط به آیین‌نامه‌ای بوده که باید توسط دولت تصویب می‌شده است. پیش نویس این آیین‌نامه در موعد مقرر از سوی سازمان امور مالیاتی تنظیم و از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی به دولت تقدیم شد، اما دولت آن را تصویب نکرده است تا بر مبنای بودجه سال گذشته مالیات خانه ها و خودرو‌های لوکس اخذ شود.

    او افزود: درباره مالیات خانه و خودرو‌های لوکس برای امسال نیز، در موعد مقرر آیین‌نامه‌های مرتبط توسط سازمان امور مالیاتی تنظیم و تقدیم دولت شد. کمیسیون اقتصادی دولت هم آن را تصویب کرده است. پس از طرح در هیئت دولت و تصویب آن، از آن جا که مکانیسم اخذ این مالیات آماده است، بلافاصله قانون اجرا خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار