مدیران خودروعصر اعتبار

در نشست خبری دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح شد:

تراکم فروشی باعث رانت می شود

عصر ساختمان- امروز ۱۰ مردادماه نشست رسانه‌ای پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و معاونت معماری و شهرسازی در باغ نگارستان برگزار شد. در این برنامه مسعود حمزه‌ای مدیرکل دفتر نظارت و طرح‌های توسعه و عمران، فرزانه صادق مالواجرد مدیرکل دفتر معماری طراحی و شهری و بافت‌های واجد ارزش، مقدم مدیرکل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری و زهره داودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی حضور داشتند.

تراکم فروشی باعث رانت می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » ، در این نشست خبری دکتر بهرو حناچی به طرح های توسعه ای این معاونت اشاره کرد و با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران در خصوص طرح های توسعه ای این شورا اظهار کرد:
    بلند مرتبه سازی در منطقه 22 تهران خارج از برنامه های طرح توسعه ای شورای عالی معماری و شهرسازی است و این شورا هیچ موافقتی در این خصوص ارائه نکرده است.
    بهروز حناچی در خصوص ادامه فعالیت این برج ها در منطقه 22 تهران گفت: اززمانی که بلند مرتبه سازی را در تهران ممنوع کردیم شهرداری تهران لیستی از پروژه های در حال اجرا به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه کرد و ما به پیوست 48 پروژه در حال ساخت را مجاز به ادامه فعالیت اعلام کردیم تا مشکلی برای خریداران این واحد ها به وجود نیاید. 
    وی  با اشاره به سخنان ریاست جمهوری در همایش شوراها و شهرداران در باب اینکه ایجاد درآمد از طریق فروش تراکم بسیار زیان بار است اظهار کرد:در حال حاضر حدود 79 درصد درآمد شهرداری از تراکم تامین می شود.
    وی در این خصوص ادامه داد: اتکا به عوارض ساخت و ساز و فروش تراکم باعث ایجاد رانت می شود، از طرفی دیگر این نوع ساختمان سازی که بدون برنامه جامع و آینده نگری است باعث مشکلاتی از جمله ایجاد ترافیک درشریان های اصلی شهر که در حال حاضر در محورهای غربی تهران شاهد آن هستیم اتفاق می افتد. در کمیسیون ماده 5 در تهران از مجموع 156 بند 94 بند مستقیم به بلند مرتبه سازی ارتباط دارد. این در حالی است که در مناطق جنوبی تهران که نیاز به نوسازی بافت فرسوده دارد هیچ پروژه موثری برای نوسازی بافت های فرسوده انجام نگرفت.
    دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در ادامه به احداث اتوبان صدر انتقاد کرد و گفت: یکی از مهم ترین مشکلات تهران بحث آلودگی و ترافیک آن است. برای رفع این مشکلات شهرداری باید برنامه جامعی برای توسعه حمل و نقل عمومی تهیه کند. از نظر شورای عالی معماری و شهرسازی که یکی از وظایف مهم آن توسعه بسترهای حمل و نقل عمومی برای شهرها است، پروژه اتوبان صدر توجیه مناسبی ندارد.
    مهندس حمزه ای مدیر کل دفتر نظارت بر شورای عالی طرح های توسعه ای و عمران در ادامه نشست عنوان کرد: مردم و کمیسیون های وزارت راه و شهرسازی به قدر کافی ازوظایف خودشان مطلع نیستند. در این باره باید اطلاع رسانی گسترده تری صورت بگیرد. وی در ادامه افزود: دخل و خرج شهرداری ها با هم نمی خواند. شهرداری ها برای تعادل مخارج و درآمد به فروش تراکم رو آورده اند که این امر ضرر بسیار زیادی به کشور و شهر ها وارد کرده است. حمزه ای در ادامه گفت: بخشی از سازمان ها از طرح های توسعه ای شورای عالی شهر سازی حمایت نکردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار