مدیران خودروعصر اعتبار

رونق زنجیره تولید بخش مسکن با ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی

عصر ساختمان- دبیرکل انجمن سنگ تزئینی ایران گفت: اجرایی شدن طرح دولت برای ساخت سالیانه یک میلیون مسکن، بخش دیگری از ظرفیت‌های بالقوه زنجیره تولید بخش مسکن از جمله صنعت سنگ‌های تزئینی را فعال کرده و رونق می‌دهد و فعالان این صنعت برای اجرای این طرح آمادگی کامل دارند.

رونق زنجیره تولید بخش مسکن با ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری از تدوین طرح ویژه مسکن خبر داده و گفته است: ساخت سالیانه یک میلیون دستگاه مسکن در دستور کار خواهد بود.

    در همین زمینه کارشناسان به عقب‌ماندگی سالیانه ساخت 700 هزار واحد مسکونی در کشور اشاره می‌کنند و معتقدند: ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، در صورت تامین زمین و منابع مالی، قابل اجرا است.

    همچنین  «رستم قاسمی»  وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در این باره تصریح‌کرد: توانایی لازم برای ساخت یک میلیون مسکن در هر سال وجود دارد و می‌توان در طول دوره این دولت چهار میلیون مسکن را عرضه کرد.

    در این پیوند،   «احمد شریفی» دبیرکل انجمن سنگ تزئینی ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در بخش سنگ‌های تزئینی ظرفیت 200 میلیون متر مربعی و در بخش معادن آن ظرفیت 30 میلیون تنی وجود دارد.

    به گفته این مقام صنفی، اکنون ظرفیت بالفعل 70 تا 80 میلیون متر مربعی در بخش فرآوری و 9 تا 10 میلیون تنی در بخش معدن وجود دارد، یعنی این صنعت با حدود یک‌سوم ظرفیت خود فعال است.

    وی با اشاره به تامین بودن مواد اولیه، مباحث سخت‌افزاری و تولیدی، مشکل اصلی و غیرفعال‌بودن دو سوم دیگر این صنعت را ناشی از موضوع نبود بازار برشمرد و گفت: دو مسیر اصلی برای رونق تولید در سنگ‌های تزئینی، رشد تولید داخل و سامان‌دهی بازار صادرات است.

    شریفی یادآور شد: سالیانه نزدیک به 70 میلیون متر مربع زیربنای ساخت از سوی شهرداری‌ها پروانه ساختمان صادر می‌شود که میزان مصرف سنگ تزئینی آن نیز همین متراژ است و با توجه به متوسط صادرات 10 میلیون متر مربعی در سال، جمع تولید 80 میلیون متر مربع است.

    وی اظهار داشت: بر این اساس و با توجه به ظرفیت بالقوه 200 میلیون متر مربعی، اکنون حدود 120 میلیون متر مربع از این صنعت راکد و غیرفعال است.

    دبیرکل انجمن سنگ تزئینی ایران با اشاره به برنامه دولت برای ساخت سالیانه یک میلیون مسکن، خاطرنشان‌کرد: اگر متوسط متراژ زیربنای واحدهای مسکونی را در این طرح 60 متر مربع در نظر بگیریم، نیازمند 60 میلیون مترمربع سنگ تزئینی خواهد بود.

    وی تصریح‌کرد: اگر این 60 میلیون مترمربع جدید به چرخه کار بیاید، با توجه به نیاز هر 10 مترمربع سنگ فرآوری شده به یک تن سنگ معدنی، 6 میلیون تن به تولید بخش معدن در این حوزه اضافه خواهد شد.

    شریفی ادامه‌داد: به این ترتیب، جمع ظرفیت در حوزه معادن سنگ تزئینی به 15 تا 16 میلیون تن خواهد رسید و نیمی از ظرفیت بالقوه موجود به فعلیت در خواهد آمد.

    وی یادآوری‌کرد: اکنون نزدیک به 2 هزار و 72 معدن سنگ تزئینی در کشور وجود دارد که یک‌هزار و 81 فقره از این معادن فعال و بقیه غیرفعال است.

    این مقام صنفی تاکید کرد: معتقدیم طرح مسکنی دولت سیزدهم، در صورت تامین منابع مالی می‌تواند جهشی در بخش سنگ‌های تزئینی کشور ایجاد کند، این صنعت برای اجرای طرح یاد شده آمادگی کامل داشته و هیچ مشکلی از نظر تامین مواد اولیه، ظرفیت و تولید در این عرصه وجود ندارد.

     پیشتر انجمن‌های تولیدکنندگان فولاد و سیمان نیز برای تحقق اجرای طرح ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی اعلام آمادگی کرده بودند.

    همچنین یک عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران به ایرنا گفت: با رسیدن به رقم تولید یک میلیون مسکن در یک سال، می‌توان امیدوار بود که تا پایان دولت سیزدهم میزان کمبود مسکن تاحدود ٧۰ درصد جبران شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار