مدیران خودروعصر اعتبار

چالش سازندگان ساختمان برای تامین سیمان ضد آتش

عصر ساختمان- یک فعال صنفی صنعت ساختمان می گوید: با افزایش قیمت سیمان، شرکت های تولیدکننده سیمان ضد اتش، با سختی در تهیه و تولید این محصول مواجه شده و از ارائه قیمت تمام شده به پروژها بازمانده اند.

چالش سازندگان ساختمان برای تامین سیمان ضد آتش
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، بر اساس قانون کنترل فنی ساختمان، سازمان آتش نشانی موظف به کنترل واحدهای مسکونی در حال ساخت (اعم از بتنی و فلزی) از نظر ایمنی در برابر آتش است.

    در سازه‌هایی که بتن پایه (سازه بتنی) هستند و همچنین سازه‌های فلزی، نحوه نظارت‌ها متفاوت است؛ در خصوص سازه‌های فلزی، شرکت‌های دارای گواهی فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اقدام به خرید سیمان از کارخانجات تولید این محصول و سپس آمیختن آن با مواد مخصوص ضد آتش برای سازه‌های فلزی می‌کنند که پس از تأیید کارشناسان سازمان آتش نشانی، محصول سیمانی تهیه شده به روی سازه‌های فلزی پاشیده می‌شود.

    با افزایش قیمت سیمان در دو ماه اخیر، برخی شرکت‌های تولیدکننده این ماده (سیمان ضد آتش)، در خرید مواد اولیه خود خصوصاً سیمان باز مانده اند و در پی آن، مشکلاتی برای سازندگان واحدهای مسکونی فلزی به دلیل عدم تأیید ادامه فرآیند ساخت و ساز از سوی آتش نشانی، ایجاد شده است.

    محمد رضا انبیایی دبیر انجمن حفاظت در برابر آتش در گفت وگو با خبرنگار مهر، در خصوص محصول سیمان ضد آتش و نحوه تولید آن گفت: پایه اصلی پوشش‌های ضد حریق، سیمان است که حدود 50 درصد محصول را تشکیل می‌دهد؛ برخی افزودنی‌های دیگر نیز به آن اضافه می‌شود که در مجموع، سیمان ضد آتش را تشکیل می‌دهند.

    وی افزود: روی سازه فلزی لایه‌هایی کشیده می‌شود که بسته به نوع سازه، قُطر این لایه نیز متفاوت است و پاشش این محصول ضد حریق روی سازه فلزی، الزامی است؛ مثلاً در حادثه پلاسکو که یک سازه فلزی بود، اگر پوشش ضد حریق روی بخش فلزی آن پاشیده شده بود، ممکن بود فاجعه انسانی در آن رخ ندهد و حرارت با تأخیر به سازه فلزی سرایت می‌کرد.

    این فعال صنفی صنعت ساختمان گفت: در حال حاضر هم قیمت سیمان افزایش یافته و هم امکان تولید از شرکت‌های تولیدکننده سیمان ضد آتش گرفته شده، چون امکان محاسبه قیمت تمام شده محصول را ندارند.

    وی ادامه داد: قبلاً شرکت‌های تولید سیمان ضد آتش، سیمان را به قیمت 320 هزار تومان در هر تن و 360 هزار تومان هزینه حمل هر تن از درب کارخانه خریداری می‌کردند؛ اما در حال حاضر هزینه حمل هر تن سیمان یک میلیون تومان و هر تن سیمان به یک میلیون و 200 هزار تومان رسیده که درنتیجه قیمت آن 3 تا 4 برابر شده است؛ محصولی که تولید می‌شود، از سوی آتش نشانی کنترل می‌شود؛ استفاده از این محصول در همه سازه‌هایی که فلزی هستند، الزامی است و زمانی سازنده می‌تواند مجوز ادامه ساخت و ساز بگیرد که آتش نشانی گواهی تأیید محصول را به سازنده بدهد.

    انبیائی گفت: پس از افزایش 40 درصدی قیمت سیمان در ابتدای سال، افزایش بیش از 300 درصدی قیمت سیمان طی دو ماه گذشته برای اعضای این انجمن صنفی و فعالان این صنعت قابل هضم نیست.

    دبیر انجمن صنفی حفاظت در برابر آتش تصریح کرد: در کنار افزایش 3 تا 4 برابری قیمت سیمان از اسفند سال گذشته تا کنون، شاهد افزایش بیش از 200 درصدی سایر مواد اولیه و شاخص‌های مؤثر در قیمت تمام شده این پروژه‌ها هستیم؛ این در حالی است که عمده استفاده کنندگان انی محصول علاوه بر انبوه سازان، مجریان فعال حفاظت ساختمان‌ها در برابر آتش در حوزه‌های ساختمانی، صنعتی و نفت و گاز و پتروشیمی هستند.

    انبیائی به از دست رفتن حجم زیادی از مواد اولیه در حین تولید به دلیل عدم اطلاع رسانی زمان قطعی برق به دفعات، اشاره و بیان کرد: قطعی مستمر آب و برق از ابتدای تیرماه سال جاری و عملاً تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های تولیدی و اضافه شدن هزینه‌های بسیار سنگین تعمیرات بر اثر صدمه‌های ناشی از قطعی‌ها و نوسانات برق به تجهیزات الکتریکی و برقی خط تولید، باعث مشکلات زیادی در این صنعت شده که فعالان این بخش مهم از ایمنی در کشور را با بحران مواجه کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار