مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش چشمگیر قیمت مصالح

شامخ ساختمان در تیرماه افت کرد

عصر ساختمان- گزارش شامخ بخش ساختمان تیرماه نشان می‌دهد نسبت به خردادماه امسال، تیراژ ساخت و ساز کاهش و قیمت نهاده‌های ساختمانی افزایش یافته است.

شامخ ساختمان در تیرماه افت کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، شاخص مدیران خرید (شامخ) بخش ساختمان مربوط به تیرماه که توسط اتاق تعاون ایران منتشر شده عدد کل شامخ را 54.87 اعلام کرده که نسبت به خردادماه که 60.55 بوده، کاهش چشمگیری دارد و نشان دهنده افت فعالیت‌های صنعت ساختمان است.

    بر اساس جدولی که در حوزه شامخ ساختمان منتشر شده در بخش تولید رقم شامخ در تیرماه 54.87 بود حال آنکه در خرداد 60.55 بوده است.

    این کاهش چشمگیر در همه حوزه‌ها مشهود است. مثلاً سرعت انجام و تحویل سفارش در بخش ساختمان که در خرداد امسال 54.44 بود، در تیرماه به 46.24 کاهش یافته است؛ قیمت خرید نهاده‌های ساختمانی و مواد اولیه تولید ساختمان نیز از 79.44 در خردادماه به 89.63 در تیرماه افزایش یافته که بیانگر گران‌تر شدن نهاده‌های ساختمانی ظرف یک ماه است.

    همچنین میزان فروش محصول در بخش ساختمان از 55.55 در خردادماه به 47.56 در تیرماه کاهش یافته است.

    مولفه‌هایی مانند میزان سفارشات جدید، سرعت انجام و تحویل سفارش، مواد اولیه خریداری شده، میزان استخدام و میزان فروش کالا نیز در تیرماه کاهش داشته است.

    تورم قیمت مواد اولیه از مؤلفه‌های مهم و اثرگذار در صنعت ساختمان است و تداوم غیرقابل پیش بینی بودن قیمت‌ها در مصالح پایه سبب شده بخش ساختمان با رکود تورمی روبرو شود.

    شامخ بخش ساختمان چیست؟

    از میان شاخص‌های متنوع و گوناگون اقتصادی که توسط کشورها و سازمان‌های بین‌المللی انتشار می‌یابند، شاخص مدیران خری ( PMI (Purchasing Manager’s Index که در فارسی به اختصار «شامخ» نامگذاری شده است، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که مورد پذیرش اکثر کشورهای توسعه‌یافته قرار دارد. در حال حاضر شاخص شامخ برای حدود 29000 بنگاه بخش خصوصی در بیش از 40 کشور دنیا محاسبه و منتشر می‌شود. در ایران نیز اجرای این طرح از مهرماه سال 97 آغاز گردید. نتایج این شاخص که بر اساس پایش پرسشنامه‌ای به دست می‌آید، بینش آنی و تصویر سریعی از شرایط اقتصاد کلان به ویژه وضعیت رونق و رکود در بخش‌های ساختمان، صنعت و خدمات ارائه می‌دهد.

    در طرح شامخ، از فعالان اقتصادی (پاسخ دهندگان) خواسته می‌شود به 12 پرسش مطرح شده در قالب سه معیار وضعیت نسبت به ماه پیش بهتر شده، بدتر شده و یا تغییری نکرده است، پاسخ دهند.

    در صورت انتخاب گزینه بیشتر از ماه قبل: عدد 1، گزینه بدون تغییر: عدد 0.5 و گزینه کمتر از ماه قبل: عدد صفر برای آن پرسش ثبت می‌شود.

    مجموع حاصل ضرب درصد پاسخگویان به هریک از گزینه‌ها در عدد همان گزینه، مبین عدد شامخ در آن پرسش است.

    درنهایت معیار سنجش این شاخص عددی بین 0 تا 100 است. عدد 0 و 100 به ترتیب به معنای آن است که 100 درصد پاسخگویان گزینه «بدتر شده است» و «بهتر شده است» را انتخاب نموده‌اند، عدد 50 نشان دهنده عدم تغییر وضعیت نسبت به ماه قبل، بالای 50 نشانه بهبود وضعیت نسبت به ماه قبل و زیر 50 به معنای بدتر شدن وضعیت نسبت به ماه قبل است.

    با استناد به مجموع اظهارات فعالان ساختمانی 100 شرکت بزرگ در گروه‌های ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت‌های ساخت و ساز تخصصی ساختمان عدد شاخص تیرماه «54.87» به ثبت رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار