مدیران خودروعصر اعتبار

سهم ساختمان از تولید ناخالص داخلی رشد کرد

عصر ساختمان- سهم ساختمان از تولید ناخالص داخلی در پنج سال منتهی به سال ۱۳۹۸ به طور میانگین به ۵/۶ درصد رسید.

سهم ساختمان از تولید ناخالص داخلی رشد کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گزارشی ضمن ارایه وضعیت موجود در بخش مسکن و ساختمان، به تشریح اقدامات انجام شده و برنامه‌های آتی پرداخت.

    بر اساس گزارش معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، سهم بخش مسکن از اقتصادی کلان  در یک دهه اخیر بررسی شده است که این بررسی‌ها حاکی از آن است که سهم مسکن از تولید ناخالص داخلی حدود 6 درصد، از تشکیل سرمایه ثابت حدود 30 درصد، از اشتغال مستقیم کشور حدود 12 درصد و از تسهیلات بانکی اعطایی حدود 11 درصد است که این رقم برای سال 99 حدود 6 درصد محاسبه شده است. همچنین سهم دولت از کل سرمایه‌گذاری مسکن 0/5 تا 3 درصد ثبت شد این درحالی است که سهم مسکن از بودجه خانوار حدود 33 درصد اعلام شده است.

    همچنین بررسی‌های بانک مرکزی که سهم ارزش افزوده بخش‌ها از تولید ناخالص داخلی را در میانگین 5 سال منتهی به سال 1398 مورد بررسی قرار داده است، نشان می‌دهد سهم خدمات مستغلات از تولید ناخالص داخلی 13/6 درصد، سهم ساختمان از تولید ناخالص داخلی 5/6 درصد، و سایر بخش‌های اقتصاد 80/8 درصد از تولید ناخالص داخلی را داشته است. همچنین در این بررسی، خدمات دلالان مستغلات یک درصد، خدمات واحدهای غیر مسکونی  6 درصد، خدمات واحدهای مسکونی روستایی 6 درصد، خدمات واحدهای مسکونی شهری (اجاره واقعی و احتسابی)87 درصد تولید ناخالص داخلی را شامل شده است. در عین حال، در 5 سال منتهی به سال 98 به طور میانگین ساختمان‌های عمومی 25 درصد، ساختمان‌های خصوصی روستایی3 درصد و ساختمان‌های خصوصی شهری 72 درصد ارزش افزوده ناخالص داخلی را به خود اختصاص دادند.

    گزارش ارایه شده توسط معاونت مسکن و ساختمان همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید تمامی مناطق شهری کشور را به قیمت ثابت سال 1390 نیز مورد بررسی قرار داده است. بررسی‌های انجام شده طی سال‌های 1380 تا 1399 نشان می‌دهد که بیشترین سرمایه‌گذاری مربوط به سال 1386 بوده که بخش خصوصی 48 درصد در بخش ساختمان‌های جدید مناطق شهری سرمایه گذاری کرد. این روند طی سال‌های بعد و با توجه به شرایط اقتصاد کلان کشور، رو به کاهش نهاد. مجددا در سال‌های 1390 و 1391 مثبت شد و روند افزایشی یافت و از منفی 2/1 درصد در سال 1388 به 5/9 درصد در سال 1391 رسید. در سال 196 نیز این رقم 9/7 درصد و در شش ماه سال 1399 با اجرای مجموعه سیاست‌هایی از جمله اجرایی شدن طرح اقدام ملی مسکن این رقم به 18/7 درصد رسید.

    رشد سرمایه گذاری در ساختمان‌های بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید تهران، شهرهای بزرگ و سایر مناطق شهری به قیمت ثابت بر اساس گزارش ارایه شده توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که اگرچه در طی سال‌های 1394 و 1395 وضعیت مناسبی نداشته است اما در سال‌های 1396 تا 1399 رشد داشته است به نحوی که در شش ماه سال 1399 رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید تهران در حدود 20 درصد و رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های  جدید سایر مناطق شهری بیش از 30 درصد شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار