مدیران خودروعصر اعتبار

خانه قوام السلطنه با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و سازمان زیباسازی مرمت شد

عصر ساختمان- محمد باریکانی: بنیاد فارابی در مشارکت با سازمان زیباسازی شهر تهران عمارت تاریخی قوام السلطنه متعلق به دوره قاجار را مرمت و بهسازی کرده است.

خانه قوام السلطنه با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و سازمان زیباسازی مرمت شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از همشهری ،علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد فارابی درخصوص مرمت این بنای تاریخی با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: از 40سال پیش تاکنون هیچ فعالیت مرمتی در ساختمان و محوطه خانه قوام‌السلطنه در خیابان سی تیر تهران که موزه آبگینه و بنیاد سینمایی فارابی در آن واقع شده است انجام نشده بود.

    وی افزود: در مذاکره با سازمان زیباسازی این موضوع را جاانداختیم که عمده مشکلات مجموعه تاریخی قوام السلطنه در زیرزمین است که موجب آسیب‌رساندن جدی به 2ساختمان تاریخی این مجموعه شده است.

    تابش تصریح کرد: برای کارشناسان سازمان زیباسازی توضیح دادیم که لوله‌های موجود زیر بنا پوسیده شده و نم و رطوبت ایجاد شده به‌دلیل پوسیدگی لوله‌های تاسیسات عامل خسارت به مجموعه قوام السلطنه در خیابان سی تیر تهران است و آنها نیز مجاب شدند و ساماندهی تاسیسات زیرزمینی این عمارت انجام شد.

    ساختمان قوام مهد تاریخ سینمای پس از انقلاب
    آنطور که مدیرعامل بنیاد فارابی گفته است، قرار است این بنیاد در مشارکت فرهنگی خود با سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز نسخه‌ای از فیلم‌های مستند برجای‌مانده از دهه‌های 40تا 60تهران را در اختیار این سازمان قرار بدهد تا وضعیت آثار تاریخی موجود در پایتخت در آن سالها مورد بررسی قرار بگیرد.

    او با اشاره به هرس درختان موجود در محوطه خانه تاریخی قوام‌السلطنه پس از 20سال افزود: بنیاد فارابی در ارتباط فرهنگی خود با موزه آبگینه نیز اقدام به در اختیار قرار دادن سالن‌های بنای قاجاری به موزه آبگینه در روز جهانی موزه‌ها و دیگر رویدادهای موزه‌ای کرده است.

    بنیاد سینمایی فارابی در سال‌های نخست پس از انقلاب ایران در خانه تاریخی قوام‌السلطنه تهران مستقر شد و این بنا به‌تدریج تبدیل به برند سینمای ایران در جهان شد. از همان زمان تاکنون خانه تاریخی قوام‌السلطنه میزبان چهره‌های مشهور و بزرگ سینمای کشور بود و با گذشت نزدیک به 4دهه از انقلاب ایران، این بنیاد توانست فعالیت‌های بزرگی در سینمای ایران و شناساندن چهره فرهنگی ایران به جهان داشته باشد.

    محمدرضا تابش می‌گوید: ساختمان تاریخی قوام السلطنه در خیابان سی تیر تهران به نوعی بخشی از تاریخ سینمای ایران است و مذاکرات بسیاری با چهره‌های جهانی سینمای جهان در همین ساختمان صورت گرفته و برخی از سینماگران جهان حتی تصاویر خانه قوام السلطنه را در خانه و اتاق کارشان نصب کرده‌اند.

    در طرح مرمت خانه تاریخی قوام‌السلطنه در خیابان سی تیر تهران که در محوطه موزه آبگینه واقع شده است، کفسازی، جداره‌سازی و برچیدن بخش‌های الحاقی در یک دهه اخیر در این بنای تاریخی در دستور کار قرار گرفت. گیاهان رونده از دیوارهای این مجموعه حذف شدند و مرمت بخش‌های آسیب دیده نیز انجام شد. همچنین بخش‌های اداری افزوده شده به این مجموعه در سال‌های قبل نیز برچیده و بنای الحاقی به همان معماری اولیه بازگردانده شد.

    یک سالن سینما نیز در بخشی از این بنای تاریخی شهر تهران که در اردیبهشت‌ماه سال 77به ثبت ملی رسید، ایجاد شده است. این سالن کوچک که با هدف نمایش فیلم‌ها برای داوری آثار سینمایی به جشنواره‌ها راه‌اندازی شده است پیش‌تر تبدیل به یک آشپزخانه برای تأمین غذای ادارات دولتی شده بود.

    همچنین در تلاش بنیاد سینمایی فارابی که سیدمحمد بهشتی رئیس کنونی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری آن‌را بنیان نهاد، محوطه‌سازی‌ این مجموعه نیز انجام شد و قرار است به‌زودی مبلمان شهری این مجموعه تا ورودی موزه آبگینه که ساختمان محل سکونت احمد قوام ملقب به قوام‌السلطنه از رجال دوره قاجار و پهلوی اول بود، تعویض شود.

    مهم‌تر آنکه در مرمت مجموعه قوام‌السلطنه تاسیسات زیربنایی و راهروهایی که زیر زمین و دورتادور این مجموعه تاریخی کشیده شده و تمامی تاسیسات مرتبط با آب و برق این مجموعه در همین راهرو واقع شده است تعمیر و جداره‌های آسیب دیده راهروها نیز مرمت شده است.

    2عمارت تاریخی در مجموعه ثبت ملی شده خانه قوام‌السلطنه در خیابان سی‌تیر تهران قرار دارند که یکی از آنها موزه آبگینه و دیگری بنیاد سینمایی فارابی است. عمارت واقع در سمت راست این مجموعه را البته مهد تاریخ سینمای ایران نیز خوانده‌اند.

    قوام الدوله رجل دوره قاجار
    احمد قوام، سیاستمدار ایرانی پایان دوره قاجار و پهلوی اول بود که 5مرتبه نخست‌وزیر ایران شد که 2سمت نخست‌وزیری او مربوط به دوره قاجار و 3نخست‌وزیری او نیز در دوره پهلوی اول بود. فعالیت مهم قوام السلطنه نگارش فرمان مشروطیت بود.
    قوام‌السلطنه، در 17 سالگی پیشخدمت ناصرالدین شاه شد. در 29 سالگی در سفر سوم مظفرالدین‌شاه به اروپا او را همراهی کرد و پس از پایان این سفر بود که به «قوام السلطنه» مشهور شد.

    او بعدها به مقام دبیرحضوری دربار مظفرالدین شاه رسید و نویسنده «فرمان مشروطیت» و سپس رابط مظفرالدین شاه با مشروطه خواهان شد. ولی پس از مرگ مظفرالدین شاه و در دوران محمدعلی‌شاه، از سیاست کناره گرفت و راهی اروپا شد و به تحصیل در رشته حقوق پرداخت.

    او در وصف خودش گفته است: بالاخره روزی خواهد رسید که مردم بی‌غرضی در این مملکت اوراق تاریخ را ورق بزنند و از میان سطور آن، حقایق مربوط به زمان ما را بخوانند... من می‌روم و تاریخ ایران قضاوت خواهد کرد که به روزگار این ملت چه آمده‌است و به پاداش فداکاری‌های خادمین مملکت چه رفتاری شده است.

    خانه تاریخی قوام‌السلطنه در خیابان سی تیر تهران نیز که موزه آبگینه و بنیاد فارابی در دو ساختمان آن قرار گرفته است تا سال 1330 خانه و محل کار قوام‌السلطنه بود و بعد از آن مدت 7سال در اختیار سفارت مصر قرار گرفت. پس از آن نیز به‌ترتیب سفارت افغانستان و بانک بازرگانی در این خانه تاریخی مستقر شدند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی