مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش قیمت سیمان در بازار به دلیل کمبود عرضه

عصر ساختمان- معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: علت افزایش قیمت سیمان در بازار به خاطر کاهش عرضه ناشی از قطعی برق کارخانه‌ها بوده است.

افزایش قیمت سیمان در بازار به دلیل کمبود عرضه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، سیدجواد جهرمی در مورد اختلاف قیمت سیمان از بورس کالا تا بازار آزاد اظهار داشت: در حالی که قیمت سیمان در بورس کالا براساس کیسه‌های 50 کیلویی حدود 30 هزار تومان است، اما در بازار هر کیسه سیمان بین 70 تا 100 هزار تومان خرید و فروش می‌شود؛ اگر سیمان در بورس کالا عرضه شود، افزایش قیمت به جیب تولیدکننده می‌رسد، اما آنچه در بازار اتفاق می‌افتد، به جیب دلالان سرازیر می‌شود.

    وی افزود: در حالی که قبلاً هفته‌ای 645 هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شد، بعد از قطعی برق کارخانه‌ها و کاهش تولید سیمان این میزان عرضه به 220 هزار تن در هفته رسید که باعث کمبود کالا در بازار شد.

    معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال احتکار سیمان توسط دلالان وجود دارد، گفت: سیمان محصولی است که نمی‌توان خیلی آن را نگه داشت، چون قابلیت انبارش سیمان زیاد نیست و کیفیت و خاصیت آن از بین می‌رود.

    جهرمی در مورد تفاوت قیمت سیمان در بورس کالا و بازار عنوان کرد: در حالی که هر کیسه 50 کیلویی در بورس 30 هزار تومان در بازار بین 70 تا 100 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

    وی در مورد اینکه آیا قیمت‌گذاری محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شود، توسط وزارت صنعت انجام می‌شود، گفت: قیمت‌گذاری و مداخلات وزارت صنعت در قیمت‌گذاری محصولات بورس کالا از دی‌ماه سال 99 متوقف شد و قیمت براساس قوانین و مقررات و سازوکارهای بورس کالا و طبق عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

    معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در مورد اختلاف قیمت فولاد و سیمان در بورس کالا و بازار توضیح داد: اختلاف قیمت به خاطر کاهش عرضه در بورس کالا است و وقتی سیمان در بازار کمیاب می‌شود، یعنی به گونه‌ای است که به راحتی پیدا نمی‌شود، این عدم عرضه سبب افزایش قیمت می‌شود.

    جهرمی در مورد عرضه فولاد در بورس کالا گفت: در دو هفته گذشته به خاطر قطعی برق صنایع عرضه شمش فولادی در بورس کالا انجام نشد؛ در ورق فولاد مبارکه در تیرماه کف میزان عرضه رعایت نشد، امیدواریم در هفته‌های بعدی با ثبات جریان برق در کارخانه عرضه شمش فولاد در بورس کالا از سر گرفته شود.

    وی ادامه داد: فولاد مبارکه ماهانه 250 هزار تن ورق گرم و هفته‌ای 100 هزار تن شمش فولاد در بورس کالا عرضه می‌کند، الان این رقم را به 10 هزار تن کاهش داده در نتیجه معاملات آن را تأیید نکردیم و اعلام کردیم، باید عرضه بیشتر شود. وقتی عرضه شمش کم شود، کشف قیمت مناسب صورت نمی‌گیرد.

    معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در مورد میزان فولاد عرضه شده در بورس در مقایسه با کل فولاد  تولیدی عنوان کرد: سال گذشته 685 هزار تن شمش بلوم در بورس کالا در سه ماه اول سال عرضه شد؛ امسال در سه ماه اول یک میلیون تن از این محصول در بورس معامله شد. در چهار ماه سال گذشته 900 هزار تن شمش فولاد معامله شد، امسال در چهار ماهه اول سال 1.2 میلیون تن از این کالا معامله شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو