مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی:

میلیاردی شدن قیمت مسکن ملی شایعه دلالان است

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اینکه بعضا عنوان می‌شود به دلیل رشد قیمت مصالح ساختمانی، هزینه تمام شده واحدهای اقدام ملی مسکن میلیاردی شده شانتاژهای برخی دلالان است که می‌خواهند امتیاز واحدها را ارزان از مردم بخرند.

میلیاردی شدن قیمت مسکن ملی شایعه دلالان است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمود محمودزاده اظهار کرد: اعداد و ارقامی که بعضی افراد غالبا در فضای مجازی درخصوص واحدهای اقدام ملی مسکن مطرح و عنوان می‌کنند هزینه تمام شده این واحدها میلیاردی شده، در واقع شانتاژ و شایعه برخی دلالان است که با این تدابیر و شوکهای بی‌منطق می‌خواهند امتیاز واحدها را با قیمتهای پایین از متقاضیان خریداری کنند.

    وی افزود: قراردادهای واحدهای اقدام ملی مسکن بر اساس شاخص سازمان برنامه و نظام فنی اجرایی کشور منعقد شده که  مربوط به سه ماهه دوم سال 1399 است. این قراردادها با قیمت متری حدودا 2.8 میلیون تومان برای ساختمانهای چهار طبقه به امضا رسیده که اگر طبقات اضافه شود این مبلغ مقداری افزایش پیدا می‌کند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دولت زمین و تسهیلات را تامین می‌کند ولی خودش مجری نیست. این سازندگان بخش خصوصی هستند که مصالح ساختمانی مثل سیمان، فولاد، کاشی، سرامیک و غیره را می‌خرند، دستمزد می‌دهند و می‌سازند. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت زیر قیمت تمام شده واحدها را به متقاضیان تحویل دهند. طبیعی است که سود خود را در نظر می‌گیرند.

    محمودزاده با بیان اینکه همواره اعلام کرده‌ایم واحدهای اقدام ملی بر اساس قیمت تمام شده واگذار می‌شود گفت: از روز اول که پروژه‌ها  شروع شد قیمتی برای آنها در نظر نگرفتیم و همیشه اعلام کردیم بر اساس قیمت تمام شده است. طبق شاخصهای سه ماهه دوم سال 1399 قرارادادها را منعقد کردیم که به‌روزرسانی می‌شود. تا کنون مبنای ما همان متری 2.8 میلیون تومان است و قیمتهای متری 5 میلیون یا بیشتر که بعضا عنوان می‌شود غیرواقعی است.

    وی با اشاره به افتتاح 28 هزار واحد اقدام ملی مسکن در هفته‌های گذشته تاکید کرد: یکی از پروژه‌های اخیر که به بهره‌برداری رسید در شهر جدید پرند بود. اجرای این پروژه 14 ماه طول کشید که قیمت ساخت آن متری 4 میلیون تومان و قیمت زمین هم متری 700 هزار تومان تمام شد و به متقاضیان تحویل دادیم. علت این بود که متقاضیان در این طرح همکاری داشتند و آورده خود را به موقع واریز کردند. از مردم تقاضا داریم برای جلوگیری از تطویل پروژه‌ها در واریز به‌موقع آورده اهتمام لازم را داشته باشند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: هر فردی اعم از سازندگان حرفه ای و غیرحرفه‌ای که بخواهد واحدی را ذیل طرح اقدام ملی مسکن احداث کند مشمول دریافت وام 250 میلیون تومانی می‌شود و محدودیت خاصی برای دریافت آن ندارد. از این جهت می‌توانیم حتی طرحهای غیرحمایتی را نیز پوشش دهیم.

    به گفته محمودزاده، از طرف دیگر ممکن است سازندگان بخش خصوصی در همه استانها تمایل داشته باشند ذیل پروژه اقدام ملی قرار بگیرند که از این جهت مانعی وجود ندارد و تسهیلات به آنها پرداخت می‌شود. اگر صرفا از وام استفاده کنند می‌توانند واحدها را به صورت آزاد در بازار به فروش برسانند اما اگر بخواهند که سقف حمایتهای صورت گرفته شامل آنها شود باید واحدها را به افراد واجد شرایطی که ما معرفی می‌کنیم واگذار کنند.

    مسکن ملی در یک نگاه

    شهریوماه 1398 طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ‌زنی شد و 18 آبان ماه 1398 ثبت نام از متقاضیان در چهار استان آغاز و سپس به دیگر استانها تسری پیدا کرد. ابتدا برای این پروژه 400 هزار واحد تعریف شد که هم‌اکنون 534 هزار واحد در مرحله اجرا قرار دارد. در پنج مرحله ثبت نام این طرح در سامانه اقدام ملی به نشانی tem.mrud.ir مجموعا 2.2 میلیون نفر نام‌نویسی کردند که 530 هزار خانه اولی مشمول این طرح قرار گرفتند. تا کنون دو مرحله افتتاح صورت گرفته که روز یکم آبان ماه 1399 تعداد 11 هزار و 560 واحد و روز 21 تیر 1400 تعداد 28 هزار و 518 واحد جمعا 40 هزار و 78 واحد به بهره‌برداری رسیده است.

    وام این پروژه از طریق آورده متقاضیان و وام بانکی پیش می‌رود. از ابتدا تسهیلات این طرح 100 میلیون تومان با نرخ سود 18 درصد بود که به 250 میلیون تومان افزایش یافته است. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود 40 میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق شاخص سازمان برنامه و بودجه در سه ماهه دوم سال 1399 متری 2.8 میلیون تومان است که البته بر اساس آخرین محاسبات اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به 3.7 میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو