مدیران خودروعصر اعتبار

عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

فروش متری مسکن در بورس کالا، فرمول جدید خانه دار شدن

عصر ساختمان- غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است که طرح فروش متری مسکن در بورس کالا می تواند از بهترین روش های سرمایه گذاری در بازار مسکن باشد به طوریکه علاوه بر هدایت سرمایه ها به رشد تولید و تامین مالی سازندگان و خانه دار شدن مردم با سرمایه گذاری های خرد و در طول زمان کمک کرده و آنرا تسهیل می کند.

فروش متری مسکن در بورس کالا، فرمول جدید خانه دار شدن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از کالاخبر، عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص اجرای این طرح در بورس کالای ایران گفت: با توجه به مشکلات ساختاری بازار مسکن کشور و التهابات قیمتی طی چند سال اخیر، جلسات متعددی درباره روش های تامین مالی و رشد عرضه مسکن در مجلس برگزار شده که به نظر می رسد طرح عرضه متری مسکن یکی از بهترین روش ها برای افزایش سرمایه گذاری در بخش مسکن است.

    شریعتی افزود: بررسی ها نشان می دهد که روش عرضه متری مسکن در بورس کالا می تواند تحولی مثبت را در بخش مسکن ایجاد کند چراکه در این روش هم از بازار مسکن حمایت می‌شود و هم مردم و به خصوص جوانان می توانند با سرمایه گذاری های خرد و در طول زمان صاحب مسکن شوند.

    عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: عرضه متری مسکن در بورس کالا یکی از روش هایی است که فرآیند تامین منابع مالی ساخت مسکن را تسهیل کرده و مهم ترین ویژگی آن نیز مشارکت همه جانبه مردم در  رشد تولید مسکن با سرمایه گذاری است.

    عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه با آغاز طرح فروش متری مسکن در بورس کالا و البته انجام حمایت های لازم از این طرح، سرمایه ها به سمت ساخت مسکن هدایت می شود، تصریح کرد: افراد مختلف جامعه با میزان سرمایه های متفاوت می توانند با سرمایه گذاری در بازار مسکن به‌ تدریج در طرح جهش تولید مسکن از بستر بورس کالا مشارکت کنند که اثرگذاری مثبت این طرح در بلندمدت در حفظ قدرت خرید مردم، صاحب خانه شدن جوانان و رشد تولید مسکن نمود پیدا خواهد کرد.

    طرح فروش متری مسکن در بورس کالا

    بورس کالای ایران با توجه به اهمیت خرید مسکن برای خانوارها و همچنین با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن به ویژه در سال های اخیر به منظور حفظ قدرت خرید خانوارها و نیاز به ایجاد امکان خرید تدریجی یک مسکن کامل در پاسخ به این نیاز، چند راهکار را پیش پای سیاست گذاران قرار داد تا سرمایه گذاران بتوانند به صورت متری و با سرمایه اندک در مسکن سرمایه گذاری کنند. یکی از این راهکارها که عملیاتی شدن آن در مرحله نهایی قرار دارد، اوراق سلف استاندارد مسکن است که این مسیر در کنار ایجاد امکان تامین مالی سازنده از سرمایه های خرد، همزمان امکان خرید متری واحدهای ساختمانی را پیش از ساخت برای سرمایه گذاران فراهم می کند.

    در این طرح که با ‌عنوان پیش فروش متری مسکن شهرت یافته، سازنده درخواست انتشار اوراق برای تامین مالی ساخت مسکن در پروژه‌ای مشخص را می‌دهد و افراد می‌توانند اوراق منتشر شده را به‌ازای هر مترمربع خریداری کنند. در واقع سازنده با پول فروش اوراق نسبت به ساخت مجتمع موردنظر اقدام کرده و خریداران اوراق نیز به میزان اوراق خود صاحب میزان مشخصی از ملک در پروژه تعیین شده می‌شوند. به عبارت ساده تر با آغاز به کار این روش بخشی از نقدینگی سرگردان جامعه جمع‌آوری شده و به بخش واقعی تولید روانه می‌شود، به این ترتیب از سویی سایر بازارها از اثرات تورمی این نقدینگی سرگردان در امان خواهند بود و از طرف دیگر با تقویت سمت عرضه انتظار می‌رود که گشایشی در بازار مسکن در کشور به وجود آید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی