مدیران خودروعصر اعتبار

شش مانع اصلی رونق بخش مسکن

عصر ساختمان- در حال حاضر شش عامل مهم از موانع تولید مسکن به شمار می‌روند که باید مورد رسیدگی هر چه سریع‌تر قرار بگیرند.

شش مانع اصلی رونق بخش مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از اقتصادنیوز، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: بحث مالیات‌ها، تامین اجتماعی کارگران ساختمانی، سازمان‌های نظام مهندسی، مشکل تامین زمین، دستگاه‌های خدمات‌رسان بخش مسکن و قانون پیش‌فروش ساختمان شش مانع اصلی در تولید مسکن به شمار می‌روند.

    فرشید پورحاجت در خصوص موانعی که در تولید مسکن وجود دارد گفت: در حال حاضر شش عامل مهم از موانع تولید مسکن به شمار می‌روند که باید مورد رسیدگی هر چه سریع‌تر قرار بگیرند. بخش عمده آن هم به مجلس برمی‌گردد، چرا که بحث مالیات‌های مستقیم یکی از مشکلات بسیار مهمی است که در حوزه تولید مسکن امسال و سال‌های آینده اثرگذاری خواهد کرد و به عنوان یکی از موانع اصلی حوزه تولید مسکن مجلس باید مجدداً ورود پیدا کند.

    او افزود: بحث تامین اجتماعی کارگران ساختمانی از دیگر معضلات بسیار مهم است، موضوع بعدی که باید حتماً مورد بررسی قرار بگیرد، بحث سازمان‌های نظام مهندسی کشور است که آنها هم از موانع تولید حال حاضر کشور به شمار می‌روند.

    دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان گفت: بحث زمین هم از فاکتورهای بسیار مهم در تولید مسکن است و مشکل تامین زمین باید حل شود. پنجمین موضوع بحث دستگاه‌های خدمات‌رسان بخش مسکن است که بسیار حائز اهمیت است و باید حتماً یک انضباط کلی در این سازمان‌ها در حوزه تولید در نظر گرفته شود.

    پورحاجت در ادامه بیان کرد: ششمین موضوع که از همه مهم‌ر است بحث قانون پیش‌فروش است، به رغم اینکه دو سال تمام وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی به صراحت اعلام کردند که قانون پیش‌فروش در کشور ما کارایی لازم را ندارد و مشکلات عدیده‌ای را نیز برای حوزه تولید مسکن کشور به وجود آورده، متاسفانه این قانون تا الان مورد بازنگری قرار نگرفته است.

    او افزود: به نظر ما می‌رسد که به عنوان یک اولویت، حتماً باید قانون پیش‌فروش مورد بازنگری قرار بگیرد و متناسب با وضعیت موجود کشور مجدداً اصلاح شود. واقعیت این است، زمانی که قانون پیش‌فروش وضع شد، نمایندگان مجلس به دنبال این بودند که حجم پرونده‌های موجود در قوه قضاییه را کاهش دهند، اما من به طور قاطع می‌گویم که حجم این پرونده‌ها با اعمال قانونی که انجام گرفته، کاهش پیدا نکرده و تنها مانعی بزرگ برای خط تولید به وجود آمده است.

    دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در ادامه بیان کرد: در حال حاضر بحث پیش‌فروش یک ابزار بسیار مهم در حوزه تولید مسکن است و تولیدکنندکان مسکن از این ابزار برای تامین مالی خود استفاده می‌کنند و از طرف دیگر خریداران مسکن ما و جوانان ما به فکر این هستند که با پیش‌خرید مسکن مقداری از قیمت خریدشان کاهش پیدا کند. متاسفانه ما به این قانون‌پیش‌فروش قفل زدیم و این موضوع باید در قانون پیش‌فروش در اولویت قرار بگیرد.

    او در پایان بیان کرد: اگر این شش مشکل حل نشود، نمی‌توانیم به دنبال رونقی پایدار در حوزه مسکن باشیم و مجدداً با کوچک‌ترین فراز و فرود، این صنعت دچار چالش می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو