مدیران خودروعصر اعتبار

قدرت خریدی که تکان نمی‌خورد

وام خرید مسکن ۴۴۰میلیون تومان می‌شود؟

عصر ساختمان- دستگاه سیاستگذار بخش مسکن و بازوی تأمین مالی آن درخواست دو برابر شدن تسهیلات خرید مسکن را به شورای پول و اعتبار ارائه داده و منتظر تصویب آن هستند.

وام خرید مسکن ۴۴۰میلیون تومان می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، در پاییز 1397 تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم این تسهیلات برای آخرین بار افزایش یافت و به سقف‌های 100 و 200 میلیون تومان در تهران برای متقاضیان به ترتیب فردی و زوجین، 60 و 120 میلیون تومان (فردی و زوجین) در کلانشهرها و مراکز استان‌ها و 40 و 80 میلیون تومان (متقاضیان فردی و زوجین) در سایر شهرها رسید.

    این تسهیلات با نرخ سود 17.5 درصد و بازپرداخت حداکثر 12 ساله به همراه تسهیلات جعاله مسکن 40 میلیون تومانی با نرخ سود 18 درصد و بازپرداخت حداکثر 5 ساله به متقاضیان اعطا می‌شود.

    در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در تهران بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی 29.6 میلیون تومان و بیشترین رقمی که بانک تخصصی بخش مسکن به خریداران مسکن می‌تواند کند، پرداخت 240 میلیون تومان از محل اوراق تسهیلات مسکن است که قدرت پوشش آن برای یک واحد 50 متری در تهران با متوسط قیمت متری 29.6 میلیون تومان که به حدود یک و نیم میلیارد تومان می‌رسد، در حدود 4.1 درصد این واحد و تنها کمی بیش از 8 متر یک واحد مسکونی است.

    افزایش 100 درصد سقف وام مسکن؛ روی میز شورای پول و اعتبار

    بر اساس شنیده‌ها دستگاه سیاستگذار بخش مسکن به همراه بازوی تأمین مالی آن به شورای پول و اعتبار درخواست افزایش 100 درصد تسهیلات خرید مسکن را داده اند؛ بالاترین مقام اجرای دستگاه سیاستگذار بخش مسکن، عضو شورای پول و اعتبار است.

    وام 440 میلیونی خرید مسکن / قدرت خرید بیشتر نمی‌شود!

    بنابراین پیشنهاد شده است که رقم تسهیلات خرید مسکن فردی و زوجین در تهران به ترتیب 200 و 400 میلیون تومان شود که در این صورت، به همراه وام جعاله به رقم 240 و 440 میلیون تومان افزایش خواهد یافت (در صورت تصویب).

    با 440 میلیون تومان، زوجین می‌توانند در تهران تا حدود 10 درصد از قیمت ملک را با کمک تسهیلات مسکن تهیه کنند؛ این رقم، معادل حدود 15 متر از یک واحد مسکونی است.

    اقساط 6.6 میلیون تومانی با وام 440 میلیون تومانی خرید مسکن

    ضمن اینکه رقم اقساط این تسهیلات در صورتی که مدت زمان بازپرداخت آن همچنان 12 ساله و با نرخ سود 17.5 درصد باشد، بیش از 6 میلیون و 600 هزار تومان خواهد بود.

    کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن بدون افزایش تولید، به تورم این بخش منجر خواهد شد.

    به خصوص که در حال حاضر دفاتر واسطه‌های ملکی و مشاوران املاک با کمبود شدید عرضه فایل‌های با قیمت مناسب روبه رو بوده و این موضوع به تشدید قیمت مسکن دامن به دلیل تورم انتظاری مالکان، دامن می‌زند.

    وزیر راه (5 آبان 1399): افزایش سقف وام مسکن منتفی است

    این در حالی است که محمد اسلامی 5 آبان 1399 در یک برنامه زنده رادیویی درباره افزایش سقف وام مسکن به طور تلویحی آن را رد کرد و گفته بود: ما نگرانی مان این است که اقداماتی که خودش تورم زاست را پرهیز کنیم؛ چون اثرات روانی اش ما را گرفتار می‌کند؛ فعلاً برنامه مان این است که کار را بیشتر و پرحجم تر پیش ببریم.

    اسلامی تأکید کرد: به دنبال آن هستیم تا آسیب پذیری هایمان را از تورم‌های هیجانی غیر عادی بتوانیم کاهش دهیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو