مدیران خودروعصر اعتبار

زمین‌های خودمان را برای ساخت مسکن نمی‌دادند

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سالها وزارت راه و شهرسازی موفق نمی‌شد اراضی خودش را برای تولید مسکن دریافت کند و با فقر زمین مواجه بودیم، گفت: خوشبختانه در یک سال اخیر با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگلها ۲۴۰ هزار هکتار زمین متعلق به خودمان در اختیار طرح اقدام ملی مسکن قرار گرفت.

زمین‌های خودمان را برای ساخت مسکن نمی‌دادند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ در مراسم افتتاح و کلنگ زنی 2300 میلیارد تومان پروژه در شهر جدید پردیس اظهار کرد: نکته ای که برای ما حائز اهمیت بوده اینکه بتوانیم به شکل اصولی جریان و ساز و کار تولید مسکن را به یک جریان پایدار تبدیل کنیم. این تفاوتی بوده که در این دوره وزارت راه و شهرسازی در سیاستها و رویکردها قابل مشاهده است.

    مسکن مهر را بدون ردیف بودجه ساختیم

    وی افزود: من از روز اول احترام ویژه‌ای برای تکمیل مسکن مهر با همه کاستی‌هایی که داشت قائل بودم. ما در این دوره مدیریت هیچ منبع دولتی نتوانستیم برای مسکن مهر دریافت کنیم؛ چون دیگر ردیفی وجود نداشت. بنابراین از منابع داخلی خودمان و ساز و کارهای متفاوت مالی کارها را انجام دادیم. پروژه‌های مسکن مهر را با سرانه‌هایی که ایجاد نشده بود یا ساختمانهایی که دارای نواقص بود نمی‌شد ادامه دهیم. باید حتما نواقص را برطرف می کردیم. مشکلات مردم را از بین می‌بردیم تا بتوانند محلی مناسب برای سکونت داشته باشند. همچنین مراکزی که پشتیبانی زندگی است مثل آموزش، فرهنگ، بهداشت، درمان، امنیت، فضای سبز، بازار و مراکز محلات که باید به وجود می‌آمد را احداث کردیم تا مردم بتوانند زندگی طبیعی داشته باشند.

    در پردیس 7000 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردیم

    اسلامی با بیان اینکه فقط در پردیس 7000 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است گفت: با توسعه جدی که در پارک علم و فناوری پردیس انجام شد که بزرگترین شهرک دانش بنیان کشور است و امروز بیش از 300 هکتار زمین در اختیار این پارک قرار دادیم شهر جدید پردیس به یک سکونتگاه و محل کار فاخر تبدیل است. این شهر محل جذب و رشد نخبگان کشور خواهد بود. لذا پردیس یک شهر متمایز می‌شود و با این نگاه و تفکر، مدیریت شهرهای جدید را دنبال می‌کنیم که سیاست و فعالیت متناسب و هم افزایی ایجاد کند و شهرهای جدید به یک محل تنزل‌یافته خوابگاهی تبدیل نشود.

    ریزش 70 درصدی متقاضیان مسکن ملی

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشبرد طرح اقدام ملی مسکن ملی بر مبنای تقاضای موثر خاطرنشان کرد: در تولید مسکن سه عامل را مدنظر قر دادیم؛ یکی بحث برنامه‌ریزی پایدار بود که متقاضی واجد شرایط شناخته شود. نکته کلیدی این بود که در فراخوانهای مسکن ملی تقریبا 70 درصد ریزش داشتیم. به طوری که از 2 میلیون و 200 هزار نفر که در پنج مرحله ثبت نام کردند کل واجدین شرایط که استحقاق دریافت زمین و مسکن دارند حدود 530 هزار نفر هستند. اگر کسی می‌خواهد عدد کمی برای تولید مسکن مدنظر قرار دهد باید این نگاه را داشته باشد که در کدام شهر و کدام مکان برای کدام متقاضی می‌خواهد کار انجام دهد. در فاز پنجم ثبت نام مسکن ملی که در 183 شهر از 330 هزار نفر ثبت نام کردیم 130 هزار نفر واجد شرایط هستند.

    اسلامی تصریح کرد: نکته دوم اینکه سالها وزارت راه و شهرسازی به حکم قانون موفق نمی‌شد اراضی متعلق به خودش را دریافت کند. ما در این چند سال با فقر زمین مواجه بودیم. یکی از عوامل مهم در تولید و عرضه مسکن و فاکتورهای مهم در قیمت تمام شده مسکن بحث زمین است. وقتی شما به خاطر تناقض قانونی دریغ می‌کنید و زمین را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار نمی‌دهید به طور طبیعی وزارت راه و شهرسازی هم نمی‌تواند حرکتی به سمت جریان‌سازی تولید مسکن انجام دهد.

    وی با تشکر از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگلها برای در اختیار گذاشتن زمین پروژه‌های مسکن ملی گفت: به لطف الهی و با پیگیریهای ویژه‌ای که شد بر اساس ماده 10 و 12 قانون زمین شهری، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگلها 240 هزار هکتار اراضی متعلق به خودمان را که در اختیارمان نبود آزاد کردند.  نکته سوم، بسترسازی از طریق قوانین و مقررات بود که قوانین، آیین نامه‌های دولت و شیوه نامه‌های وزارت راه و شهرسازی اعم از شهرهای جدید و سایر مکانها اصلاح و منسجم شد. در حال حاضر ما یک خط مشی را مدون کرده‌ایم و در این راستا جریان مدیریتی، برنامه مسکن را دنبال می کند. در آخر هم از طریق شورای پول و اعتبار، سقف وامی که تا دو ماه پیش 20 درصد هزینه را در بر می گرفت به بالای 50 درصد رساندیم.

    هم اکنون 10 هزار پروژه مسکن ملی در حال اجرا است

    به گفته اسلامی، طرح اقدام ملی مسکن به عنوان یک جریان پایدار در حال اجرا است و ما امروز شاهد 10 هزار پروژه در سطح کشور هستیم. در پردیس پروژه‌های فراوان طرح اقدام ملی مسکن در حال ساخت است. در دیگر شهرها نیز به همین ترتیب کارها جلو می‌رود. امیدواریم کسانی که ثبت نام کرده اما آورده خودشان را واریز نکرده‌اند زودتر این اقدام را انجام دهند تا انشاءالله با پشتیبانی و وامی که به صورت اتوماتیک از سیستم بانکی تخصیص می‌دهیم بتوانند خانه‌های خود را تحویل بگیرند. این 2200 میلیارد تومان پروژه ای که امروز در پردیس مشاهده می‌کنید فقط یکی از پروژه‌هایی است که در سراسر ایران انجام می شود.

    بنابراین گزارش، صبح امروز مراسم بهره‌برداری و کلنگ زنی 2200 میلیارد تومان پروژه عمرانی در شهر جدید پردیس شامل افتتاح یک درمانگاه، یک مدرسه، شش مجتمع تجاری، سه مخزن تامین آب، یک خط انتقال آب، یک خط انتقال فاضلاب، دو ایستگاه پمپاژ فاضلاب و کلنگ زنی پروژه‌های مشارکتی از جمله یک مرکز تجاری، یک مرکز آموزشی، فضای سبز و سرای محله، مراکز درمانی، فرهنگی، مذهبی و ورزشی با حضور اسلامی وزیر راه و شهرسازی، طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و برخی مسئولان محلی برگزار شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار