مدیران خودروعصر اعتبار

پاییز املاک کشوری چگونه گذشت؟

عصر ساختمان- : تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از تحولات بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها در کشور طی پاییز ۱۳۹۹ از رشد ۱۱۳درصدی قیمت مسکن نسبت به فصل مشابه سال ۱۳۹۸ حکایت دارد.

پاییز املاک کشوری چگونه گذشت؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، میانگین قیمت فروش هر مترمربع زمین یا ساختمان مسکونی کلنگی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کشور طی پاییز سال گذشته 8میلیون و 865هزار تومان بوده که این میزان نسبت به تابستان پارسال 9/ 20درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن 4/ 118درصد افزایش داشته است.

    براساس این گزارش، میانگین مساحت زمین و کلنگی معامله‌شده در سه ماه پاییز پارسال 350مترمربع بوده است. در عین حال سرعت تغییرات افزایشی تورم مسکن نسبت به تورم زمین در کشور قدری کمتر بوده، به این معنا که تب و تاب تورم زمین تندتر است.

    گزارش مرکز آمار حاکی است در سه ماه پاییز سال گذشته میانگین قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان مسکونی در کل کشور 8میلیون و 950هزار تومان بوده که این میزان نسبت به تابستان پارسال 8/ 24درصد و نسبت به فصل مشابه سال 98، 8/ 113درصد افزایش داشته است. مقایسه تورم نقطه‌ای زمین و مسکن در پاییز سال گذشته نشان می‌دهد که تورم زمین حدود 5واحد درصد بیشتر از تورم مسکن در کشور بوده است. همچنین در سه ماه پاییز میانگین متراژ واحدهای مسکونی معامله‌شده در کل کشور 108مترمربع و میانگین سن بنای این واحدها 12سال بوده است. معاملات مسکن در پاییز سال گذشته نیز نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن رشد 5/ 18درصدی داشته که نشان می‌دهد در کل کشور هنوز رکودی که در تهران وجود داشت، به همان شدت تسری پیدا نکرده بود.

    از بازار اجاره مسکن نیز اخباری از تورم اجاره‌بهای املاک مسکونی در کشور به گوش می‌رسد. میانگین مبلغ اجاره ماهانه به‌علاوه 3درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک‌مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های ملکی در سراسر کشور 20هزار و 900 تومان بوده است که این رقم نسبت به سه ماه تابستان پارسال 5/ 7درصد و نسبت به فصل مشابه سال 98، 8/ 44درصد افزایش نشان می‌دهد.

    میانگین عمر بنای ساختمان‌های اجاره‌رفته در پاییز نیز 14سال بوده که نشان می‌دهد در بازار اجاره، اقبال به آپارتمان‌های با سن بنای بالاتر نسبت به بازار خرید ملک بیشتر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو