مدیران خودروعصر اعتبار

در نوزدهمین اجلاس فعالان صنعت ساختمان

آسیب های صنعت ساختمان مورد بررسی قرار گرفت

عصر ساختمان- یکی از مشکلات در صنعتی سازی ساختمان نداشتن بانک اطلاعاتی است . همچنین در خصوص استفاده از فناوری های نوین، اطلاع رسانی چندانی انجام نشده و مردم به دلیل عدم آگاهی زیر بار استفاده از فناوری های نوین نمی روند. بومی نبودن تکنولوژی های نوین ساختمانی از دیگر مشکلات این بخش محسوب می شود.

آسیب های صنعت ساختمان مورد بررسی قرار گرفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴:۰۰

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصر ساختمان »مهدی موذن، رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در نوزدهمین اجلاس فعالان صنعت ساختمان از رد پای سوداگران در بخش مسکن گلایه کرد و گفت: طولانی تر شدن زمان رکود آسیب های جدی به اقشار مختلف مردم وارد می کند و دیگر مردم قادر نخواهند بود در حوزه مسکن داد و ستد کنند.در شرایط کنونی همه منتظر تغییر شرایط هستند و بازار هیچ تکانی نمی خورد.
    وی همچنین از اصول وشیوه شهرسازی در کشور انتقاد کرد و گفت: رشد و میزان ساخت و ساز ها باید متعارف و ضابطه مند باشد . اما شاهدیم که در یک منطقه خاص مانند منطقه 22 طی چند سال میزان ساخت و سازها چندین برابر می شود بدون اینکه به زیرساخت ها و نیازهای این حجم از ساخت و ساز توجه چندانی بشود .این موضوع مشکلاتی را برای ساکنان این منطقه فراهم کرده است.
    موذن افزود: کشمکش هایی که امروز در حوزه مدیریت کلان کشور در حوزه ساختمان وجود دارد برازنده این صنف نیست. سال هاست سازمان های مختلف برای احیاء بافت فرسوده تلاش می کنند اما تا کنون موفق نبوده اند باید دلیل این عدم موفقیت ریشه یابی شود.
    وی ادامه داد: در خصوص مقاوم سازی ساختمان ها کار خاصی انجام نشده است و متاسفانه ساختمان هایی که جدیدا ساخته می شوند نیز از مقاومت و کیفیت خوبی برخوردار نیستند. در این شرایط یک زلزله 5 ریشتری هم می تواند در تهران فاجعه بیافریند. نباید اجازه دهیم حادثه بم دوباره تکرار شود.
    وی با بیان این که رونق صنعت ساختمان نیاز به برنامه ریزی منسجم و دراز مدت دارد؛ عنوان کرد: بسیاری از پروژه های مسکن های به دلیل کوتاه مدت بودن و نداشتن برنامه با شکست مواجه شدند؛مانند خرید متری مسکن.همچنین شهر جدید پرند برای 200 هزارنفر ساخته شد اما به ناگهان ساخت و سازها را 2 برابر کردند و به دلیل مشکلات عدیده ایی که در اثر این تصمیم اشتباه به وجود آمد مورد استقبال قرار نگرفت.
    وی اظهار امیدواری کرد تا مسوولان کم مهری خود را نسبت به نظام کاردانی کاهش داده و با به کارگیری این قشر کارشناس شرایط را برای بهبود وضعیت ساخت و ساز فراهم آورند.
    معتمدی ، معاون مسکن بنیاد انقلاب اسلامی نیز با اشاره به این که بیش از 50 درصد کاربری های مناطق شهری و روستایی مسکونی هستند؛ اظهار داشت: 29 درصد از هزینه خانوار روستایی مربوط به بخش مسکن است. یک سوم تورم کشور به این بخش بر می گردد و نیز 15 درصد از اشتغال کشور در بخش مسکن تامین می شود.همچینین سهم مسکن در تولید ناخالص ملی بین 5 تا 8 درصد برآورد شده ، بنابراین پرداختن به این بخش باید در الویت امور اقتصادی قرار گیرد.
    معتمدی در ادامه آماری ارایه کرد و گفت: از سال 84 تا کنون سالانه 200 هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی مقاوم سازی شده است .متاسفانه ساختمان هایی که ساخته می شوند عمر بسیار کوتاهی دارند و هزینه مسکن در کشور ما هر 5 سال یک بار تکرار می شود.
    وی با اشاره به این که ساخت و سازها باید از حالت سنتی خارج شود؛ تصرح کرد: یکی از مشکلات در صنعتی سازی ساختمان نداشتن بانک اطلاعاتی است . همچنین در خصوص استفاده از فناوری های نوین، اطلاع رسانی چندانی انجام نشده و مردم به دلیل عدم آگاهی زیر بار استفاده از فناوری های نوین نمی روند. بومی نبودن تکنولوژی های نوین ساختمانی از دیگر مشکلات این بخش محسوب می شود.
    موسوی لارگانی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به آسیب شناسی ساخت و ساز در کشور پرداخت وبا بیان این که صنعت ساختمان تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر زندگی شهروندان دارد؛ گفت: زمین های بزرگ در اختیار شهرداری یا سازمان های بزرگ دولتی است که این سازمان ها به شکل سوداگرانه به دنبال سودهای کلان هستند و این موضوع باعث افزایش قیمت زمین شده است.
    وی آسیب دیگر را عدم وجود مدیریت واحد شهری در کلان شهرها برشمرد و گفت: نهادهای مسکن و ساخت و ساز تحت یک مدیریت واحد نیستند  و هر کدام برنامه خاص خودشان را دارند.همچنین نبود زیرساخت های مناسب در توسعه شهری و شهرک های اطراف  معضلی است که باید به آن توجه کرد.
    این نماینده مجلس اضافه کرد:عدم مطالعه کامل در ایجاد شهرهای جدید از موارد دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.همچنین سرمایه گذاری مستقیم موسسات مالی و بانک ها  در ساخت و ساز ،سنتی بودن ساخت و سازها، ورود افراد غیر متخصص  به حیطه ساخت و ساز، عدم توجه به موضوع بهداشت ایمنی و سلامت محیط و محیط زیست از دیگر مشکلات این بخش هستند که باید برطرف شوند.

    در انتهای این مراسم هم از طرح شناسنامه فنی و تصویری ساختمان توسط مدیران و مقامات دولتی رونمایی و از فعالان و منتخبان صنعت ساختمان طی مراسمی تجلیل شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار