مدیران خودروعصر اعتبار

بازار مسکن در ارزان‌ترین منطقه تهران

عصر ساختمان- منطقه ۱۸ ارزان‌ترین نقطه پایتخت محسوب می شود که با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان می توان در این منطقه آپارتمان نوساز خریداری کرد.

بازار مسکن در ارزان‌ترین منطقه تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در منطقه 18 که ارزان‌ترین نقطه پایتخت محسوب می‌شود بین حدود 1.2 تا حدود 2 میلیون تومان است. با این حال و با احتساب قیمت املاک کلنگی که معمولا در محدوده بالاتر از متری 2 میلیون تومان در این منطقه معامله می شوند متوسط قیمت مسکن این منطقه 2.1 میلیون تومان در هر متر مربع است.

    منطقه 18 در جنوب غرب تهران شامل محله‌های یافت‌آباد، بهداشت، تولید دارو، خلیج فارس، رجایی، شادآباد، شهرک امام خمینی، صاحب الزمان، ولیعصر و هفده شهریور است که در حد فاصل بزرگراه‌های فتح (شمال)، سعیدی (شرق) و آزادگان (جنوب و غرب) قرار دارد.

    در تیرماه سال جاری 249 مورد معامله مسکن در منطقه 18 انجام شده که نسبت به 16 هزار قرارداد منعقد شده در مناطق 22 گانه شهر تهران رقم بالایی محسوب نمی شود. قیمت هر متر مربع مسکن در این منطقه طی ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد سال جاری به ترتیب 2، 2.1 و 2.1 میلیون تومان بوده است.

    اما در شرایطی که بخش مسکن هنوز از خواب سه ساله بیدار نشده و پیش بینی می‌شود تا زمانی نامعلوم در رکود باقی بماند، وضعیت رشد معاملات و نیز قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به کل کشور مقداری بهتر است. در حالی که در تیرماه سال جاری تعداد معاملات کل کشور با افت 57 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود، مسکن شهر تهران اندکی افزایش در حجم معاملات را تجربه کرد و تعداد قراردادهای خرید و فروش 16 درصد نسبت به تیرماه پارسال بالا رفت.

    متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی پایتخت به ترتیب 3.88، 3.8، 3.92 و 4.21 میلیون تومان در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند سال قبل بود. در فروردین ماه 1395 قیمت مسکن با افت همراه شد و به 3 میلیون و 990 هزار تومان رسید. در اردیبهشت ماه نیز متوسط قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران 4 میلیون و 10 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1.7 و 2.8 درصد افزایش داشت. در خردادماه نیز قیمت مسکن پایتخت 4 میلیون و 220 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1.2 و 3.5 درصد افزایش یافت.

    اما وضعیت ساخت و ساز در شهر تهران چندان مناسب نیست. در زمستان 1394 تعداد 1810 پروانه ساختمانی توسط شهرداری تهران صادر شده که نسبت به فصل قبل حدود 4 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن 25.1 درصد کاهش داشته است.

    از سوی دیگر با توجه به رشد چند مرحله ای وام مسکن که اصلی ترین نسخه دولت برای درمان رکود مسکن محسوب می شود و نیز کاهش سود تسهیلات انتظار می رود بازار مسکن تهران جنب و جوش بیشتری به خود گیرد؛ کما اینکه در سه ماه اخیر تعداد افرادی که برای دریافت وام مسکن به بانک مراجعه می کنند از روزانه 160 نفر به حدود 220 نفر افزایش یافته که این مساله دلیلی شد برای اینکه وزیر راه و شهرسازی بگوید «مسکن از رکود خارج شده است». با این حال کارشناسان نظر دیگری دارند و معتقدند بخش مسکن هنوز از خواب چهار ساله بیدار نشده است؛ چرا که تعداد معاملات کل کشور به سیر نزولی ماهیانه خود ادامه می دهد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی