مدیران خودروعصر اعتبار

واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی، فرصت یا تهدید

عصر ساختمان- آثار و بناهای تاریخی نشان از فرهنگ و تمدن و همچنین قدمت تاریخی هر منطقه است که حفظ و حراست از آنها از مهمترین وظایف است.

واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی، فرصت یا تهدید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، هم اکنون چهارهزار و700 اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده در استان از جمله حمام های قدیمی، موزه ها، بناها، قلعه ها، امامزاده ها و قنات وجود دارد که از این تعداد برای سه اثر «کوچ عشایر بختیاری»، «زرد کوه بختیاری» و «دشت لاله های واژگون» پرونده ثبت جهانی تهیه و ارسال شده است.
    همچنین 651 اثر تاریخی، فرهنگی استان شامل بافت ها، بناها، محوطه ها و میراث معنوی استان در سطح ملی ثبت شده است.
    کمبود اعتبارهای دولتی به منظور بازسازی و نظارت دقیق به این بناهای تاریخی تهدیدی در زمینه تخریب بناهای تاریخی است، به طوری که از سال گذشته به دلیل بی توجهی به این بناها تعدادی به وسیله اشخاص حقیقی و دستگاه های دولتی تخریب و یا در معرض آسیب قرارگرفته است.
    جمعی از فعالان بخش خصوصی در حوزه بناهای تاریخی و مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اهمیت حفظ و حراست از بناهای تاریخی و فرهنگی استان معتقدند که با واگذاری این بناها به بخش خصوصی از تخریب آنها جلوگیری می شود.
    یکی از فعالان بخش خصوصی که خانه آزاده چالشتر را به هتل سنتی تغییر کاربردی داده است، گفت: با واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی می توان در حفظ، حراست و همچنین سرمایه گذاری در حوزه اشتغال و درآمدزایی این بناها با حمایت بخش خصوصی گام های موثری برداشت.
    امید نیکزاد افزود: از یکسال گذشته این خانه قدیمی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، تحت مالکیت میراث فرهنگی استان است که از طریق ماده 88 قانون و همچنین همکاری صندوق احیا و بهره برداری از آثار و بناهای تاریخی، به منظور احیا و تغییر کاربری به بخش خصوصی واگذار شده است.
    وی اظهار کرد: این بنا یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی و مسکونی استان و مربوط به سال 1206 هجری قمری و متعلق به مهدی خان آزاده چالشتری از شعرا و خوشنویسان سرشناس اواخر دوره های ناصری و مظفری بوده است.
    نیکزاد با توجه به قدمت بالای این بنا افزود: تغییر کاربری در آن برای ایجاد یک هتل سنتی بسیار سخت است.
    وی اظهار کرد: ایجاد زیرساخت های اقامتی از جمله سرویس بهداشتی و همچنین لوله کشی آب و فاضلاب در هر اتاق یکی از مشکلات است که باید با کمترین تغییر اتاق های آن را تجهیز کرد.
    وی با اشاره به قرارداد یک ساله واگذاری به بخش خصوصی در مرحله نخست گفت: به دلیل زمان بر بودن اجرای تغییرات کاربری، قرار داد پنج ساله منعقد شده است.
    نیکزاد افزود: حمایت مسوولان برای اجرای طرح های تغییر کاربری در این اماکن از مهمترین خواسته های بخش خصوصی است.
    یکی دیگر از سرمایه گذاران بخش خصوصی در بناهای تاریخی استان با بیان این که سرمایه گذاری بخش خصوصی در آثار تاریخی از تخریب این آثار جلوگیری می کند، افزود: حمایت سازمان میراث فرهنگی از این بناهای تغییر کاربری شده کافی نیست.
    بهرام صانعی گفت: از سال 68 تاکنون این حمام وقفی که قدمت150 ساله دارد را با اعتباری بیش از 80 تا 90 میلیون ریال به چایخانه سنتی و سفره خانه تبدیل کرده است.
    وی نا آشنا بودن مردم و مسافران از وجود اماکن تاریخی و قدیمی را باعث کمرنگ شدن حضور گردشگران و مسافران و همچنین مردم استان در این اماکن دانست.
    یک محقق و پژوهشگر چهارمحال وبختیاری نیز گفت: واگذاری بناهای تاریخی و آثار غیرمنقول فرهنگی، تاریخی شامل بناها و بافت های تاریخی به بخش خصوصی می تواند هم فرصت وهم تهدید باشد.
    اردشیر آخوندی افزود: با واگذاری این بناها به بخش خصوصی بخشی از هزینه های دولت در زمینه نگهداری و مرمت بناهای تاریخی کاسته و زمینه اشتغال و درآمدزایی بخش خصوصی نیز افزایش پیدا می کند.
    وی با اشاره به این که بخشی از هزینه ها ازسوی دولت و بیشترین هزینه این واگذاری ها ازسوی بخش خصوصی انجام می شود، گفت: بخش خصوصی در حراست، حفاظت و نگهداری از این بناها بیشتر تلاش می کند.
    آخوندی اظهار کرد: واگذاری این بناها به بخش خصوصی به شرط این که زیر نظارت کامل میراث فرهنگی باشد برای بناهای تاریخی تهدید نیست.
    وی یکی از مشکلات واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی را دخالت سلیقه ای بخش خصوصی بر روی این بناها عنوان کرد.
    کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گفت: عدم نظارت کارشناسان این اداره کل به فعالیت های بخش خصوصی در بناها وآثار تاریخی باعث تخریب برخی از بخش های این آثار می شود.
    به گفته وی، تغییر کاربری برخلاف شئون یک عرصه تاریخی مانند واگذاری بناهای تاریخی بدون توجه به ظرفیت بنا و تغییر کاربری به مکان های غیرمتعارف از معایب واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی است.
    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هم اکنون 10 بنا و اثر تاریخی در استان به بخش خصوصی واگذار شده است.
    مصطفی هادیپور افزود: این بناها با کاربری سفره خانه سنتی، موزه های خصوصی و هتل سنتی در قالب تفاهم نامه موقت واگذار شده است.
    به گفته وی، کمبود اعتبار و کم بودن انگیزه برای سرمایه گذاری و اطلاع رسانی ناکافی برای واگذاری اماکن تاریخی به بخش خصوصی در استان از مهمترین مشکلات استان برای احیا و تغییر کاربری بناهای تاریخی است.
    وی با اشاره به معرفی نشدن آثار تاریخی و فرهنگی استان و همچنین پایین بودن تعداد گردشگران و بازدید کنندذگان از آثار تاریخی در سالیان گذشته گفت: این مساله انگیزه سرمایه گذاری را از سرمایه گذاران گرفته که امید است با فرهنگ سازی و معرفی بیشتر در حوزه بناها و آثار تاریخی استان ظرفیت سرمایه گذاری در این حوزه افزایش یابد.
    هادیپور اظهار کرد: واگذاری این بناها به بخش خصوصی با توجه به کمبود سرمایه واعتبار برای نگهداری و مرمت این بناها و همچنین کم بودن نیروی انسانی برای حراست از این بناها ازسوی دفتر احیا و بازسازی سازمان میراث فرهنگی کشور از سال 70 آغاز شده است.
    هادیپور از واگذاری خانه اسحاقی ها و خانه منزوی در چالشتررد سال جاری به بخش خصوصی خبر داد.
    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز افزود: واگذاری بناهای تاریخی یکی از راه های افزایش امنیت و حراست و نگهداری از این آثار است.
    بهمن عسگری سوادجانی افزود: ثبت آثار تاریخی نشاندهنده ارزش هویت تاریخی و فرهنگی استان است که حفظ، نگهداری و پیشگیری از تخریب این آثار از مهمترین برنامه هاست.
    وی ادامه داد: دارندگان بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی می توانند با همکاری شهرداری و دهیاری ها از تسهیلات بانکی برای حفظ و مرمت این بناها استفاده کنند.
    عسگری سوادجانی بیان کرد: حمام های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی نیز برای انجام فعالیت های فرهنگی تغییر کاربری یافته و تسهیلات بانکی برای مرمت این بناهای تاریخی تخصیص می یابد.
    وی یادآور شد: 50 درصد هزینه های مربوط به این طرح را شهرداری ها و یا دهیاری ها پرداخت می کنند.
    هم اکنون احیا و نجات میراث فرهنگی کشور از وظایف قانونی صندوق احیا در کشور است که احیای خانه های تاریخی، اماکن و بناهای تاریخی و کاربری و تثبیت بناهای تاریخی کشور باید یک اولویت برای حفظ و نگهداری بهتر از این آثار در نظر گرفته شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار