مدیران خودروعصر اعتبار

قائم‌مقام سابق سازمان میراث فرهنگی کشور:

توجه به تأثیر معماری بر سبک زندگی انسان

مردم از حقوق معماری خود خبر ندارند

عصر ساختمان- قائم‌مقام سابق سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه مردم از حقوق معماری خود خبر ندارند گفت: معماری تأثیر مستقیم روی شکل زندگی انسان‌ها دارد، پس تنها راه برون‌رفت از خروج بحران معماری نامناسب، آشنایی مردم از حقوق معماری آن‌ها است.

توجه به تأثیر معماری بر سبک زندگی انسان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری فارس، مهدی حجت سه‌شنبه‌شب در مراسم اختتامیه فصل نخست سلسله جلسات سه‌شنبه معماری که در پژوهشکده ثامن برگزار شد، با بیان اینکه مردم از حقوق معماری خود خبر ندارند اظهار داشت: معماری تأثیر مستقیم روی شکل زندگی انسان‌ها دارد، پس تنها راه بیرون رفت از خروج بحران معماری نامناسب، آشنایی مردم از حقوق معماری آن‌ها است.

    وی با تأکید بر موقعیت حساس مشهد و شرایط اقتصادی، اجتماعی و جغرافیای این شهر، افزود: برخی شرایط این شهر بر اساس جبر و فشار بوده که طی آن مجبور به برنامه‌ریزی‌هایی می‌شود.

    قائم‌مقام سابق سازمان میراث فرهنگی کشور با تأکید بر اینکه باید توجه داشته باشیم، هرکدام از ما به‌اندازه وسع خود برای نگه‌داشتن معماری سنتی شهرمان تلاش کنیم، ابراز کرد: نباید احساس کنیم کاری در قبال فعالیت ما انجام نمی‌شود، از طرفی ممکن است دچار این تفکر شویم که مشکل خراسان را می‌توان به چند ساختمان حل کرد، اما دسترسی به این مهم با برنامه‌ریزی دقیق امکان‌پذیر است.

    حجت با اشاره به اینکه به سامانی که باید برسیم، تاکنون نرسیده‌ایم، ادامه داد: ابتدا باید یک برنامه منسجم آماده شود، سپس باوجود مسائل روشن می‌توان تغییرات کوچکی در این برنامه انجام داد.

    وی عنوان کرد: هیچ راهی برای به دست آوردن معماری سنتی نیست مگر اینکه مزدم از حقوق معماری خود مطلع باشند.

    پیشکسوت میراث فرهنگی بابیان اینکه برخی تناسب‌ها در حرم مطهر رضوی نیز انجام‌نشده، افزود: به‌عنوان‌مثال، معماری‌های کنونی در حرم بسیار متفاوت از معماری‌های قدیم است به‌نحوی‌که در معماری قدیم از ستون‌های کنار هم و سقف‌های کوتاه استفاده‌شده، گویی که انسان در آغوش مادر خوبی قرار می‌گیرد اما در معماری جدید، از تزئینات اعراب به همراه ستون‌های دور از هم و بلند استفاده‌شده است.

    وی با اشاره بااینکه هر علمی دارای یک نفوذی است، ابراز کرد: معماری حالات رفتار انسان را تعریف می‌کند، به‌طور مثال، کسی که در 70 سال گذشته، پله‌ای را طراحی کرده؛ تعریف کرده که مردم چگونه گام بردارند یا از کجا به کجا بروند.

    قائم‌مقام سابق سازمان میراث فرهنگی کشور مسئولیت معمار را بسیار بزرگ دانست و گفت: معمار باید قوانین اولیه معماری شهر خود را که از قبل تعریف‌شده، رعایت کند، سپس اجازه دارد تغییرات خلاقانه که موجب بهبود طرح می‌شود را اجرا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو