مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن اجتماعی، کی و کجا؟!

عصر ساختمان- ۳ سال از وعده دولت یازدهم در خصوص مسکن اجتماعی گذشت اما نه تنها هنوز هیچ خبری از آن نشده است بلکه پروژه مسکن مهر نیز ناتمام باقی مانده و متوقف یا پیشرفت بسیار کمی دارد.

مسکن اجتماعی، کی و کجا؟!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری تسنیم، یکی از مهمترین مسائل روز اقتصادی در جامعه، مساله تامین مسکن، کنترل قیمت آن و توجه به نیاز مسکن اقشار کم درآمد است و دولت تدبیر و امید که بزرگترین منتقد مسکن مهر است، در ابتدای آغاز به کار دولت، طرح مسکن اجتماعی را به عنوان یکی از پروژهای مسکنی خود مطرح کرده است.

    این واقعیت که طرح مسکن مهر نیازمند بازنگری جدی بوده یک واقعیت انکار ناپذیر است اما باید دید مسکن اجتماعی چه ویژگی های متفاوتی با مسکن مهر دارد و آیا مسکن اجتماعی می تواند جای گزین مناسبی برای پروژه مهر باشد و دولت تدبیر و امید توانسته به وعده های خود در این خصوص عمل کند؟

    در تعریف مسکن اجتماعی آمده که مسکن اجتماعی مسکنی است که بر روی زمین های دولتی از سوی شهرداری ها و دولت ساخته می شود و نهادهای حمایتی اجتماعی نیز در ساخت و معرفی گروههای هدف برای دریافت این واحدها با دولت و شهرداری ها همکاری می کنند.
    اول اینکه این نوع مسکن بر روی زمین هائی که مالکیت آن برای دولت است، احداث می گردد. در همین بخش نخست چند مسئله مطرح می شود.

    نخست اینکه چرا بر روی زمین های دولتی؟ مهمترین دلیل آن این است که عمده قیمت مسکن به واسطه قیمت عرصه است که دولتها تلاش می کنند با استفاده از عرصه در اختیار خود قیمت تمام شده مسکن را پائین آورند. ثانباٌ عرصه آزاد قابل احداث مسکن در کلانشهر هائی همچون تهران به چه میزان وجود دارد؟ آیا این طرح همانند طرح مسکن مهر به حاشیه شهرها منتقل می شود؟ راهکار جلوگیری از انتقال طرح به حاشیه شهرها چیست؟

    دومین نکته که در تعریف مسکن اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد این است که مجری طرح را حکومت های محلی (شهرداری ها) به نمایندگی از دولت معرفی می نماید. این بدین معناست که دولت متصدی اجرای طرح است. آیا تصدی گری دولت در این امر براساس تجربیات گذشته امری معقول است و آبا دولت یازدهم به همین شیوه در مسکن مهر اعتراض نداشته است؟

    سومین نکته گروههای هدف این طرح است. به طور واقعی مسکن در ایران به دلیل ساختار کلان اقتصاد تبدیل به یک کالای سرمایه ای با ارزش شده و به عنوان دارائی در سبد خانوار شناسائی شده است.

    دولت تدبیر و امید در انتقاد به مسکن مهر افزایش نقدینگی در اقتصاد کشور را از عوامل منفی طرح مسکن مهر دانسته و از سوی دیگر ساخت و ساز در حواشی شهر ها را غیر اصولی عنوان می کند.

    این درحالست که در طرح مسکن اجتماعی نیز حواشی شهرها مورد هدف قرار می گیرند و از سوی دیگر گستردگی این طرح هرگز با پروژه مهر قابل قیاس نیست.

    به طور کلی طرح های مسکنی از جمله مهر و اجتماعی برای اقشار کم درآمد در نظر گرفته شده و  بسیاری از مردم توانایی خرید مسکن را با درآمد خود ندارند و نیاز به استفاده از تسهیلات و حمایت های ویژه دولت دارند و در غیر اینصورت حتی برای رهن و اجاره خانه خود دچار مشکل می شوند.

    در مسکن اجتماعی علی رغم انتقادات گسترده دولت به مسکن مهر، هنوز هیچ اقدام عملیاتی ندیده ایم و مشخص نیست که مسکن اجتماعی کی و کجا قرار است که اجرا شود.

    از سوی دیگر هنوز بسیاری از پروژه های مسکن مهر تکمیل نشده است و مردم ساکن در پروژه های مهر با مشکلات و کمبود های زیرساختی متعددی مواجه هستند و بسیاری از متقاضیان هم در انتظار تکمیل واحد های خود به سر می برند.

    انتظار می رفت که دولت یازدهم که منتقد اصلی مسکن مهر است به تعهدات دولت به مردم در خصوص پروژه مهر پایبند باشد و طرح مسکن اجتماعی را که خود مطرح نموده بود با جدیت دنبال کند که هر دوی این مهم تاکنون برآورده نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو