مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر کل بنیاد مسکن خراسان رضوی خبرداد :

کمک بلاعوض ۶۱۰ میلیارد ریالی برای مسکن نیازمندان

عصر ساختمان- رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی اشاره به اینکه روستا یکی از محورهای تحقق اقتصاد مقاومتی است،اظهار داشت: «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» یعنی تولید که روستا محور آن است، لذا باید در روستاها با ایجاد بسترهای لازم زمینه برای گسترش تولید فراهم شود.

کمک بلاعوض ۶۱۰ میلیارد ریالی برای مسکن نیازمندان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از قدس آنلاین،  بصیری پور در جلسه کمیسیون عمران توسعه خدمات شهری و روستایی شورای اسلامی با مدیرکل بنیاد مسکن استان افزود: حمایت از روستاها ضمن امکان توسعه تولید، از مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرهای کلان و بزرگ مانند مشهد جلوگیری می‌کند.

    *ضرورت مشخص شدن حریم و محدوده روستاها

    وی با بیان اینکه بحث اشتغال باید به جد برای ماندگاری روستائیان در روستاها مورد توجه دولت قرار گیرد، اضافه کرد: مشخص شدن محدوده و حریم روستاها از دیگر ضروریات است که با توجه به مشخص نبودن حریم روستاها و ایجاد چالش و مشکل از این ناحیه برای ساکنان روستاها مقرر شد، نامه ای از سوی شورای اسلامی استان به معاونت استانداری خراسان رضوی ارسال تا اقدامات لازم برای رفع این مشکل انجام و در خصوص آن تصمیم گیری شود.

    وی با بیان اینکه شهرها متولی و مدعی زیادی دارند، اما روستاها تنها و مظلوم هستند، ادامه داد: پیشنهاد مشخص برای روستاهایی که در حریم شهرها قرار دارند، این است که همزمان با تعیین شدن حریم شهرها حریم این روستاها نیز مشخص شود، ولی آن دسته از روستاهایی که خارج از حریم شهرها قرار دارند نیز باید حریم و محدوده آن‌ها تعیین شود.

    *ناتمام بودن اجرای طرح‌هادی

    وی با اشاره به اجرای طرح‌هادی در 2هزارو524 روستای خراسان رضوی تصریح کرد: این طرح در اکثر روستاها ناتمام است که باید درخصوص تسریع و تکمیل آن اقدام شود و البته تحقق این مسأله نیازمند اختصاص اعتبار از سوی دولت و استان به بیناد مسکن است.

    وی با اشاره به برخی گلایه‌ها از پیمانکاران اجرای طرح‌هادی خاطر نشان کرد: باید نظارت‌ها در این بخش جدی تر باشد و از پیمانکاران قوی و قدر استفاده شود و البته می‌توان از ظرفیت و توانمندی روستاها در بخش نیروی انسانی که اکثرا از افراد تحصیلکرده برخوردارند نیز استفاده کرد. لذا پیشنهاد می‌شود که شرکت عمران در روستاها تشکیل و از افراد تحصیلکرده همان روستا برای اجرای طرح‌هادی استفاده شود.

    *مشخص شدن حریم روستا در طرح‌هادی

    در این جلسه مدیر کل بنیاد مسکن خراسان رضوی با بیان اینکه در بحث محدوده حریم روستاها و طرح‌هادی قوانین زیاد وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به این مسأله نیازی به تصویب قانون جدید نیست، بلکه مشکل از آن جا شروع می‌شود که مجریان با دقت عمل نمی‌کنند. در هر صورت در قالب طرح‌هادی حریم روستاها تعریف شده است.

    موسوی نیا با اشاره به مصوبه قانونی سال 84 در خصوص تعریف حریم روستا افزود: برای 2 هزارو 524 روستای بیش از 20 خانوار خراسان رضوی 100 درصد‌هادی تعریف شده است و در این خصوص مشکلی وجود ندارد

    وی با بیان اینکه محدوده و حریم روستاها تعریف و در قالب آن نیازهایی از جمله توسعه مسکن روستایی دیده شده است، گفت: با این حال اگر در روستایی نیاز به افزایش محدوده باشد ، پاسخ داده می‌شود.

    وی در بخش دیگر با بیان اینکه در طرح‌هادی فضاهایی از جمله پارک و معابر دیده شده است، گفت: با این حال کار، بسته به توان اجرایی و تخصیص اعتبارات دنبال می‌شود.

    موسوی نیا با بیان اینکه از 2هزارو 524 روستا طرح‌هادی نزدیک به 30 درصد اجرا شده است، گفت: اجرا بدین شکل بوده است که یک معبراصلی و اولویتدار با متراژ 800 تا هزارو 500 متری انتخاب و طرح‌هادی اجرا می‌شود، اما در خصوص معابر درجه دو سه کار نمی‌شود. لذا انتظار روستائیان این است که این طرح برای همه معابر انجام شود. آن‌ها معتقدند که  طرح ‌هادی ناتمام است، در حالی که طبق قانون در گام اول اولویت با معبر اصلی است تا در آینده بتوان در صورت اختصاص بودجه و اعتبار این طرح را برای همه معابر فرعی نیز اجرا کرد.

    وی با تأکید بر اینکه روستاها سازنده شهرها هستند، لذا آبادی آنان بمنزله راحتی بیشتر شهرهاست، اذعان داشت: در خصوص اعطای وام‌های مسکن روستایی زمانی بانک‌ها سختگیری می‌کردند، اما با مصوبه سال جاری دولت، این موارد برطرف شده است و بانک‌ها موظفند، براساس ضامن زنجیره ای نسبت به پرداخت وام برای ساخت مسکن روستایی اقدام کنند، لذا دیگر نیازی به سند نیست.

    وی با بیان اینکه این مصوبه تا آخر مرداد ماه جاری ابلاغ می‌شود، یادآورشد: دولت اصل، فرع و سود این تسهیلات را ضمانت کرده است.

    وی با بیان اینکه سهمیه بانک‌های کشور مشخص شده است، گفت: اکنون منتظریم تا بانک‌های عامل، سهمیه استانی را ابلاغ کنند.

    *کمک 61 میلیارد تومانی بلاعوض

    وی با اشاره به اینکه در استان 61 میلیارد تومان کمک بلاعوض پرداخت خواهد شد، افزود: تاکنون حدود 4 میلیارد تومان برای تکمیل واحدهای مسکونی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از این محل پرداخت شده است و مابقی نیز در دستور کاراست.

    مدیر کل بنیاد مسکن خراسان رضوی در بخش دیگر با بیان اینکه تاکنون در سال جاری 6 هزارو 700 سهمیه وام جذب شده است، گفـت: سهم استان در سال جاری 16 هزار واحد است که تاکنون 6 هزار و 700 سهمیه جذب شده است که مبلغ این وام 18 میلیون تومان است.

    وی درباره توزیع قیر رایگان نیز اظهار داشت: سال گذشته با مصوبه مجلس وازرت نفت ملزم به اختصاص 400 هزار تن قیر رایگان برای معابر روستایی کشور شد که سهم خراسان رضوی از این محل 12 هزار تن تعیین شد و با پیگیری‌ها این سهم در نهایت به 31 هزار تن افزایش یافت که البته این میزان دریافت و توزیع شد .

    لازم به ذکر است، در این جلسه اعضای کمیسیون عمران و توسعه خدمات شهری و روستایی شورای اسلامی خراسان رضوی به بیان و طرح عمده‌ترین چالش‌ها و مسایل روستاها پرداختند که از آن جمله به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

    *شماری از روستاهای بیش از 20 خانوار استان همچنان فاقد طرح‌هادی هستند ضمن اینکه با توجه به گذشت بیش از 10 سال، این طرح در برخی از روستاها نیازمند بازنگری است.

    *پنج ماه است که با وجود گذاشتن جدول در برخی از روستاها هنوز از اختصاص قیر رایگان خبری نیست و این مسأله مشکلاتی را برای روستائیان ایجاد کرده است.

    *این اعتقاد وجود دارد که طرح‌هادی شاکله روستاها را به هم ریخته و مشکلی از روستاها را حل نکرده است.

    *حریم روستاها باید مبتنی بر پلاک ثبتی همان روستا باشد و حریم روستا باید به عنوان سند توسعه روستا دیده شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار