مدیران خودروعصر اعتبار

زنگ خطر ایمنی نمای ساختمان‌ها به صدا درآمد

عصر ساختمان- برج‌های بلند امروز به عنوان نشانه اصلی کلانشهرها محسوب می‌شوند، برج های بلندی که ایمنی حلقه گمشده همه آنهاست از تجهیزات اطفای حریق تا ایمنی مصالح که بارها و بارها از آنها سخن گفته شده؛ اما در این میان ایمنی نمای برج‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته تا جایی که این ایمنی فدای زیبایی شده و درحقیقت زنگ خطر ایمنی نمای ساختمان های کلانشهر تهران را به صدا درآورده است.

زنگ خطر ایمنی نمای ساختمان‌ها به صدا درآمد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، مدتها زیبایی نمای ساختمان ها بر ایمنی آن در تهران ترجیح داده شد و این روند با نبود مقررات و نظارت تشدید شد و تا به امروز که استفاده از نمای نامناسب از جمله شیشه و عدم توجه به اتصال نما به بدنه سازه اصلی در برج های پایتخت به یک بحران تبدیل شده، ادامه دارد.

    حال که برج‌ها علاوه بر تجاری و اداری در کاربری مسکونی نیز شهر را قبضه کرده‌اند میزان ایمنی و تاب آوری آنها در حوادث مختلف مورد توجه قرار گرفته است. سیر فزاینده ساخت برج های بلند در تمامی شهرهای ایران و عدم توجه به مسائل ایمنی به ویژه در نما باعث شده هر روز شاهد روی دادن اتفاقی ناگوار همانند ( سقوط مرگبار سنگ نمای ساختمان، مرگ بانوی سالخورده بر اثر سقوط نمای ساختمان در تهران، نما، عامل توسعه حریق در برج‌ سلمان مشهد و...) باشیم.

    شاید نبود قوانین و مقررات درباره ایمنی نمای برج ها از اصلی‌ترین علل مغفول ماندن این موضوع باشد در همین راستا محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: ایمنی نمای ساختمان‌های در حال احداث از اهمیت بسیاری برخوردار است که متاسفانه در مجموعه قوانین، مقررات و دستورالعمل هایی که در حال حاضر ملاک عمل هستند در سطح شهرداری های مناطق 22 گانه شهر تهران و یا در شرح وظایف مهندسین ناظر و دستگاه‌های نظارتی، مغفول مانده است.

    وی می‌افزاید: در ارتباط با ایمنی سازه اصلی ساختمان همانند فونداسیون و اسکلت و حتی مباحث مربوط به مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در ارتباط با صرفه جویی انرژی، علاوه بر وجود مقررات مشخص نظارت دقیقی نیز وجود دارد. در سال های اخیر نیز در این حوزه اتفاقات خوبی روی داده است.

    سالاری با تاکید بر عدم توجه به موضوع ایمنی نما در ساختمانها ادامه می‌دهد: بحث نما اساسا به دلیل اینکه در بررسی نقشه‌های نما و در فرآیند صدور پروانه و فرآیند نظارت سازمان های نظام مهندسی وجود نداشته، مغفول مانده است.

    رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تلاش های کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران می‌گوید: در یک سال گذشته موفق شدیم در جریان صدور پروانه، نقشه‌های نما آ هم به لحاظ بصری و سیمای منظر شهری که منطبق با معماری ایرانی و اسلامی باشد، مورد بررسی قرار گیرد.

    وی تاکید می‌کند: در کمیته های نمای مناطق شهر تهران  نیز که معماران و طراحان شهری حضور دارند ایمنی نما یعنی نحوه اتصال نما به بدنه ساختمان مورد بررسی قرار نمی گیرد، بر همین اساس یکی از چالش هایی که در مواقع بحران مانند سیل و طوفان با آن مواجه هستیم سقوط نمای ساختمان ها است.

    سالاری اظهار می‌کند: از معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز درخواست کرده‌ایم که در بازنگری و تدوین مبحث دوم مقررات ملی ساختمان ایمنی نمای ساختمان ها را لحاظ کنند؛ اما در حال حاضر آنچه که در شهر ملاحظه می کنیم استفاده از نمای شیشه ای نا ایمن است. گاهی هم نمایی استفاده می شود که در برابر حریق علاوه بر اینکه ایمن نیست موجب تشدید آن نیز می شود همانند برج سلمان مشهد که کامپوزیت نما به دلیل عدم تاب آوری در برابر حریق موجب گسترش و تشدید آتش سوزی شد.

    وی تاکید می‌کند: در ابتدا باید درباره نمای ساختمان ها قوانین لازم تدوین و در مرحله بعد دستگاه های نظارتی و سازمان نظام مهندسی این قوانین را الزام کنند و شهرداری نیز نمای ساختمان ها را مورد بررسی قرار دهد. ضمن اینکه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز پیگیر تدوین این مقررات خواهد بود.

    به گزارش ایسنا، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ضوابطی را برای طراحی و اجرای نما با هدف جلوگیری از آشفتگی و بهم ریختگی نمای شهری پایتخت به شهرداری های مناطق 22 گانه ابلاغ کرده است. این ضوابط را می توان ضوابط عمومی طراحی نمای ساختمان در شهر تهران نامید. علاوه بر این ضوابط عموم ، شهرداری های مناطق نیز ضوابطی مختص به خود را تهیه و تنظیم کرده‌اند که جهت طراحی نما علاوه بر رعایت این ضوابط عمومی بایستی مد نظر قرار گیرند. البته این ضوابط در سه سطح «الزام» ، «توصیه» و «پرهیز» تهیه و تنظیم شده‌اند؛ اما هیچ یک از این ضوابط بر ایمنی نمای ساختمان اشاره نکرده است.

    اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز درخصوص ایمنی نمای برج ها می‌گوید:  قطعا نماهای امروزی برج ها از جنس شیشه مورد پسند ما نیست. باید ایمنی نمای ساختمان ها مدنظر قرار گیرد در غیر این صورت به زودی در این عرصه چالش بزرگی خواهیم داشت.

    وی می‌افزاید: مردم در این عرصه باید خودشان ایمنی را رعایت کنند و متوجه باشند که این ایمنی مستقیما با جان آنها در ارتباط است. باید مطالبه گر باشند و به کیفیت و ایمنی توجه بسیاری داشته باشند.

    وی تاکید می‌کند: برای ایمن بودن از خطرات باید کیفیت را افزایش داد. در موضوع نما نیز علاوه بر تطابق با محیط باید بر کیفیت مصالح و نحوه اتصال نما با ساختمان توجه ویژه داشته باشیم. البته در ابتدا باید قوانین مرتبط تدوین شود و بر اساس این قوانین نظارت دقیقی اعمال شود.

     بر اساس نظر فعالان ساخت و ساز  بهترین و بی‌خطرترین سنگ‌نما استفاده از آجرهای شیک است که روی ملات- سیمان و مخلفاتش- بهتر نصب می‌شود اما اگر از سنگ‌نماها استفاده می‌شود حتماً باید سنگ‌ها قابلیت اسکوپ داشته باشند یعنی این‌که پشت سنگ‌های‌نما شیار داده شود، سیم گالوانیزه ضد زنگ‌زدگی از شیارها عبور داده شده و داخل ملات پشت سنگ نصب می‌شود. معمولاسنگ‌هایی که سقوط می‌کنند اسکوپ نشده‌اند و متأسفانه امروز کمتر سازنده‌ای است که به اسکوپ شدن سنگ‌نماها اقدام می‌کند. حال باید بررسی کرد از میان تمام نماهای پایتخت برای چند درصدشان شرایط ایمنی رعایت شده است؟

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار