مدیران خودروعصر اعتبار

روال اشتباه در نظام مهندسی ساختمان

عصر ساختمان- معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از روال اشتباه تعریف شده برای فعالیت سازمان مهندسی انتقاد کرد.

روال اشتباه در نظام مهندسی ساختمان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان با بیان اینکه تفسیر غلط از قانون نظام مهندسی منجر به ایجاد فضای نامتعادل و غیرعادلانه در ارجاع کار به مهندسان ناظر شده است، تصریح کرد: هیچ وقت هدف قانون‌گذار این نبوده که یک تشکل حرفه‌ای، توزیع‌کننده کار و پول بین اعضای خود باشد. وی افزود: همه تشکل‌های حرفه‌ای در جهان و حتی تشکل‌های حرفه‌ای دیگری در ایران وجود دارند که دارای وظایف حرفه‌ای روشن و مشخصی هستند و این تشکل‌ها هیچ‌گاه وارد توزیع کار و ثروت نمی‌شوند.مظاهریان ادامه داد: به‌عنوان مثال، نگاه اعضا و همچنین جامعه نسبت به نظام پزشکی که تشکلی قدیمی‌تر از نظام مهندسی ساختمان است، کاملا تخصصی است و اعضای آن بارها نشان داده‌اند که نسبت به این سازمان بسیار وفادار هستند.وی خاطرنشان کرد: سازمان نظام پزشکی هیچ‌گاه بین اعضای خود توزیع کار نمی‌کند. توزیع کار در سازمان نظام مهندسی ساختمان یک آفت برای این سازمان بوده که آن را در معرض ضربه‌های زیادی هم از طریق اعضا و هم از بیرون قرار داده است. او ادامه داد: وظیفه سازمان‌های حرفه‌ای، تنسیق امور مهندسین و اعتلای مهندسی است اما این دو وظیفه اصلی در حال حاضر به شدت مخدوش شده است. در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، ارجاع کار که به نوعی توزیع ثروت است اولویت اول را شکل داده است و دیگر کسی به فکر اعتلای مهندسی نیست. جامعه هم هیچ‌گاه مقوله اعتلای مهندسی را از نظام مهندسی طلب نمی‌کند. در صورتی که در یک مدل مشابه، وظیفه این سازمان‌ها اعتلای مهندسی، آموزش و رسیدگی به امور مهندسین و تنسیق امور آنها است که در این صورت سازمان نظام مهندسی می‌تواند در سطح بالایی یک سازمان بسیار محبوب هم در داخل و هم خارج از سازمان باشد.وی با تاکید بر اینکه ماموریت توزیع کار و درآمد بین مهندسان ناظر برای سازمان نظام مهندسی به اشتباه تعریف شده است، خاطرنشان کرد: طبق آمار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در سال گذشته فقط 7 درصد مهندسان توانسته‌اند در بحث ارجاع کار درگیر شوند. یعنی بخش بسیار کوچکی از اعضای این سازمان از نظم فعلی منتفع شده‌اند که این روند نه عادلانه است و نه مورد حمایت قاطبه اعضا. مظاهریان تاکید کرد: اینکه همیشه در موقع انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان بحث تغییر مطرح می‌شود، نشان‌دهنده این است که مهندسان از سیستم جاری ناراضی هستند. وی افزود: روشن است که 93 درصد از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران که از نظام ارجاع کار بهره‌مند نشده‌اند حرف‌هایی برای گفتن دارند که شنیده نمی‌شود؛ ولی همیشه 7 درصدی نیز حضور دارند که صدای بلندتری دارند.

    وی همچنین با اشاره به منشأ بی‌انضباطی‌های شهری در تخلفات مربوط به ساخت وسازها اعلام کرد: شهرداری و مدیریت شهری به نیت دیگری که عموما تامین منابع است تخلفاتی را انجام می‌دهند و مهندسان نیز به نوعی به‌عنوان متهم ردیف دوم در این حوزه مشارکت دارند. نقش نظام مهندسی می‌تواند در این عرصه کلیدی باشد؛ به این ترتیب که نظام مهندسی بتواند از حقوق شهروندان دفاع کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو