مدیران خودروعصر اعتبار

معماری های معاصر در حصار برج های بی هویت

بدرود خانه های دوست داشتنی

عصر ساختمان- یک استاد دانشگاه با بیان اینکه معماری ساختمان در ایران از اصالت خود دور شده است، گفت: در معماری های جدید و معاصر هیچ اثری از هویت فرهنگی و تمدن ایرانی مشاهده نمی شود و در شهرهای بزرگ معماری ایرانی به دست فراموشی سپرده شده است.

بدرود خانه های دوست داشتنی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از نکته آنلاین، مریم کاشفی معماری گذشته ایران را بسیار غنی و با هویت دانسته و گفت: معماری در گذشته یک هنر در ایران محسوب می شده است و هر یک از سبک های مختلف معماری پیام و مفهوم خاص خود را داشته است.

    وی اضافه کرد: امروزه معماری بیشتر از آنکه هنر باشد یک تخصص و علم محسوب می شود و هنر و پیامی در معماری های جدید دیده نمی شود.

    این استاد دانشگاه با اشاره به فرهنگ نهفته در معماری گذشته ایران، اظهار داشت: هر کدام از شهر های ایران متناسب با فرهنگ خود از سبک های مختلفی در معماری ساختمانی و شهری بهره می برده اند. مثلا معماری شهر اصفهان پس از ورود اسلام و به خصوص در دوران صفویه بسیار غنی بوده است و بناهای ساخته شده هر کدامشان یک پیام در دلشان نهفته بوده و حرفی برای گفتن داشتند.
    کاشفی در ادامه افزود: در سایر شهرهای ایران نیز به همین شکل بوده است. مثلا در یزد، کرمان، خوزستان و … شاهد شاهکار های معماری در دوره های مختلف تاریخی بوده ایم.
    وی با بیان اینکه معماری سنتی در ایران تنها به بناهای تاریخی منحصر نمی شده است، تصریح کرد: در همه شهر های کشورمان بناهای تاریخی و ارزش مندی یافت می شود که تبدیل به نماد آن شهر شده است اما باید به این نکته توجه داشت که کلیت معماری درگذشته به همین شکل بوده است.
    کاشفی دو عامل را باعث ماندگاری فرهنگ جوامع در طول تاریخ دانسته و گفت: معماری و ادبیات دو عامل مهم برای ماندگاری و معرفی فرهنگ یک جامعه است که ملت ایران در طول سالیان دراز از هر دوی این عوامل فرهنگی برخوردار بوده است. معمای سنتی ایران به اندازه ای جذاب و منحصر به فرد بوده که در حال حاضر مورد توجه جهانیان قرار دارد و این یکی از فاکتور های تمدن غنی در ایران زمین به شمار می رود.
    وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر معماری ایران به کدام سمت می رود، گفت: با تغییر نوع و سبک زندگی در جوامع امروزی تا حدی بدیهی است که معماری ساختمان ها هم دست خوش تغییر شود اما این تغییر باید با داشته های تاریخی یک ملت در آمیخته شود نه اینکه فقط به دست به تقلید بزنیم.
    کاشفی اضافه کرد: شما نگاه کنید حتی در بین شهر های ایران در گذشته هم تفاوت های فراوانی در سبک های معماری وجود داشته است. مثلا در یک دوره تاریخی آنچه که در یزد می دیدیم در شمال کشور یا غرب کشور شاهد نبودیم. در واقع معماری بناها بر اساس نیاز و نوع زندگی مردمان هر منطقه ای تبین می شد نه اینکه همه مثل هم و یکسان باشند.
    این استاد دانشگاه آزاد معماری های مدرن را فاقد هویت برای مردم ایران دانسته و گفت: شاید معماری مدرن برای غربی ها یا شرقی ها مفهوم داشته باشد اما برای ما ایرانیان هویت ندارد.
    معماری های معاصر در حصار برج های بی هویت/بدرود خانه های دوست داشتنی
    البته در این جا باید بین معماری بیرونی و طراحی داخلی بناها تفاوت قایل شد و آنچه که من الان به آن اشاره می کنم بحث معماری های بیرونی ساختمان هاست و طراحی داخلی خود موضوع دیگریست که بررسی عمیق دیگری می طلبد.
    کاشفی اضافه کرد: در حال حاضر روند یک سان سازی در کل کشور در حال انجام است و همه خانه ها در سراسر ایران به یک شکل ساخته می شوند. در معماری های جدید واقعا هیچ نوع هویتی دیده نمی شود و فقط به اصطلاح ظاهری شیک دارند نه چیز دیگر.
    وی با بیان اینکه معماری ایرانی در گذشته نه چندان دور زبان زد خاص و عام بوده است، خاطر نشان کرد: معماری های جدید در ایران نه مدرن است. المان های مدرنیه در معماری کنونی دیده نمی شود و به نظر من این نوع معماری در ایران هویت ندارد.
    کاشفی با اشاره به روند برج سازی های اخیر در شهر های بزرگ ، تصریح کرد: با افزایش جمعیت بنا های ساخته شده به سمت عمودی شدن پیش می روند اما همین برج سازی در ایران هنوز جا نیافتاده و با نوع زندگی مردم و فرهنگ ایرانی همخوانی ندارد.
    وی در بخش دیگری از سخنانش معماری را هنر آمیخته با علم دانست و گفت: متاسفانه الان هنر کمتری در معماری های ایران دیده می شود و جنبه های علمی و شبیه سازی جای هنر را گرفته است.
    این کارشناس در پایان اظهار کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم استفاده از سنگ های زینتی و گران بها در نمای ساختمان هاست و اگر ما نگاهی به سایر کشور های داشته باشیم در می یابیم که آنها هرگز به اندازه ما از منابع طبیعی برای زیبا سازی ساختمان هایشان استفاده نمی کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو