مدیران خودروعصر اعتبار

سخنگوی شورای شهر ارومیه:

جلوگیری از بلندمرتبه سازی در ارومیه نیازمند راهکارهای نظام مهندسی ساختمان است

عصر ساختمان- سخنگوی شورای شهر ارومیه گفت: سیستم مهندسی کشور یک مدیریت بازرگانی یا سوداگری را تجربه می‌کنند و مهندسان قدرت عملی هدایت فنی و مهندسی توسعه شهری را ندارند و در این میان جلوگیری از بلندمرتبه سازی در ارومیه نیازمند راهکارهای نظام مهندسی ساختمان است.

جلوگیری از بلندمرتبه سازی در ارومیه نیازمند راهکارهای نظام مهندسی ساختمان است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از تسنیم، میرعلی محمدی، به تشریح نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداریها برای کنترل کیفی ساخت و ساز پرداخت و اظهار داشت: نظام مهندسی ساختمان کشور در حال حاضر دارای بیش از 400 هزار عضو و به عنوان بزرگترین تشکل فنی مهندسی کشور محسوب می‌شود که در این میان سهم نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی 15 هزار و 300 نفر بوده و سهم ارومیه نیز 8 هزار و 200 نفر است.

    سخنگوی شورای شهر ارومیه بیان کرد: آنچه که در دنیا ساخته می‌شود به عنوان مصنوع کار مهندسان در حوزه تخصصی خود است و به نظر می‌رسد کار مهندسی در ایران بایستی مورد ارزیابی جدی قرار گرفته و بازبینی شود.

    وی گفت: چون با وجود سیستم کنونی کارایی این سازمان رو به افول است متاسفانه توسعه شهری کنونی در کلیه شهرهای کشور از جمله ارومیه جولانگاه سوداگری افراد زیادی شده است و بنابراین توسعه امروزی شهرهای ما غیر فنی و غیر علمی بوده و اصلا قابل دفاع نیست.

    محمدی تصریح کرد: با کمال تاسف گرایش به شهر فروشی به سیستم رایج در کشور مبدل شده است ساختمانهای بد قواره و خیابانهای بی‌قواره شهری که تولید آلودگی بصری می‌کنند حاصل کار طرح‌های تفصیلی ناکارآمد شهری است و متاسفانه اتفاق ناگواری است که رخ می‌دهد.

    مهندسان قدرت عملی هدایت فنی و مهندسی توسعه شهری را ندارند

    سخنگوی شورای شهر ارومیه بیان کرد: واقعیت این است که سیستم مهندسی کشور یک مدیریت بازرگانی یا سوداگری در شهرهایمان را تجربه می‌کند و مهندسان قدرت عملی هدایت فنی و مهندسی توسعه شهری را ندارند.

    وی گفت: بایستی بتوانیم مفهوم مهندسی را در شهرهایمان با بهره‌وری و کارایی ملی القاء کنیم، در شهرهای بزرگی مثل تهران هزاران ساختمان بلند ساخته می‌شود ولی همواره از عدم وجود هوای مساعد شهری گله‌مند هستیم و یا در شهر ارومیه توسعه ساختمان‌های بلند در برخی از خیابانها مثل بلوار شهید بهشتی و جاده بند احداث می‌شوند اما همواره جلوی جریان هوای مناسب که در امتداد رودخانه شهرچایی حرکت می‌کند سبب اختلال در شرایط زیست محیطی مردم می‌شود.

    عضو شورای شهر ارومیه افزود: از ابتدای تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان(اسفند سال 1374) موضوع منع مداخله افراد فاقد صلاحیت در سند ساخت و ساز لحاظ شده اما در کنار آن شرط لازم و کافی، رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای و نظام کنترل ساختمان توسط مراجع ذیصلاح است و این به روشنی در مصوبات قانونگذار ذکر شده است.

    محمدی بیان کرد: در حال حاضر در کشور دو نظام فنی و مهندسی برای طراحی، نظارت و اجرای ساختمان‌ها وجود دارد، نظام فنی و اجرایی که بر احداث ساختمانهای دولتی نظارت دارد و نظام مهندسی ساختمان که بر احداث ساختمان‌های غیر دولتی نظارت می‌کند.

    بنگاههای املاک مسکن  باید سازماندهی شوند

    وی خاطرنشان کرد: با وجود قانون نظام مهندسی ساختمان کنونی (اگر چه نیاز به اصلاحیه دارد) بایستی نظام فنی و اجرایی کشور تحت لوای نظام مهندسی ساختمان قرار گیرد و این اذعان و اعتراف مسئولان ارشد اجرایی کشور از جمله وزیر راه و شهرسازی است که بایستی به یک باور تبدیل شود.

    سخنگوی شورای شهر ارومیه با بیان اینکه بنگاههای املاک مسکن نیز باید سازماندهی و ساماندهی مجدد قرار گیرند گفت: به طور کلی سیستم مهندسی بدون مفهوم کنترل معنا ندارد و در اجرای امر مهندسی ساخت و ساز همواره با مشکل نظام کنترلی مواجه هستیم که این موضوع بایستی توسط اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و نظام مهندسی ساختمان مورد بازبینی و تجدید نظر قرار گیرد اگر چه در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان هر کدام از سازمانهای فوق دارای مسئولین مشخصی هستند.

    محمدی اظهار داشت: اداره کل راه و شهرسازی به عنوان نظارت عالیه بر ساخت و ساز، سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان عامل حسن اجرای مقررات ملی ساختمان و شهرداریها به عنوان مرجع صدور پروانه و مرجع کنترلهای شهرسازی در قانون معرفی شده است بنابراین تحول در ساخت و ساز در شرایط کنونی نیاز به همت مثلث راه و شهرسازی، نظام مهندسی ساختمان و شهرداری با همراهی امور عمرانی استانداری و شورای اسلامی شهر دارد.

    وی گفت: به طور کلی به نظر می‌رسد برای حفظ حقوق شهروندی و حقوق مهندسی آیین‌نامه‌های جدیدی به نام آیین‌نامه کنترل ساختمان تدوین و اجرایی شود که این موضوع نیاز به همت وزارت وراه و شهرسازی دارد.

    بافت قدیمی شهرها ارزش و اعتبار سابق خود را پیدا کنند

    عضو شورای شهر ارومیه تصریح کرد: انتظارات ما از توسعه ناموزون شهری و بزرگ شدن شهرها به صورت افقی یا عمودی تقریبا بدون برنامه بوده و از آهنگ مناسبی تبعیت نمی‌کند، بسیاری از شهرها به حدود تعداد جمعیت طرح پیش‌بینی شده در طرح تفصیلی خود نمی‌رسند بنابراین بازار ساخت و ساز بایستی به سمت و سوی بهسازی و نوسازی شهری پیش رود و چاره‌ای جز این نداریم.

    محمدی بیان کرد: در این راستا نیاز به کمک و مشارکت مردمی است، بافت میانی و قدیمی شهرها بایستی همان ارزش و اعتبار سابق خود را پیدا کنند به عبارتی پرداختن به نوسازی بافت قدیمی واقع در مراکز شهرها نیاز به اجرای قانون و در نظر گرفتن تسهیلات مناسب برای بالا بردن انگیزه ساکنان در آن محدوده‌ها نیازمند مبرم است.

    وی گفت: در شهر ارومیه بافت حواشی بازار قدیمی شهر، مرکز، خیابان امام، عطایی باید ارزش و اعتبار قدیمی خود را پیدا کرده در غیر اینصورت متاسفانه به مخروبه‌ای بیش تبدیل میشوند البته که میراث فرهنگی نیز بایستی در این رابطه در قوانین و بخش‌نامه‌های خود تجدید نظر کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو