مدیران خودروعصر اعتبار

تاکید بر لزوم تشکیل شورای ملی راهبردی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

عصر ساختمان- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید شورای ملی راهبردی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی هرچه سریعتر با حضور صاحبنظران داخلی و خارجی تشکیل شود.

تاکید بر لزوم تشکیل شورای ملی راهبردی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم پنجشنبه شب در ششمین نشست گفتمان شهر در پژوهشکده ثامن مشهد افزود: این شورا باید دارای اختیاراتی باشد که بتواند در جهت احیاء بافت پیرامون حرم رضوی گام بردارد و از روند تخریب بافت تاریخی آن جلوگیری کند.
    وی ادامه داد: می توان با یک برنامه ریزی مناسب بافت پیرامون حرم رضوی را احیا و از ساخت و سازهای بی مورد نیز جلوگیری کرد.
    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: باید علاوه بر این شورا، الگوی ساخت و ساز پیرامون حرم مطهر رضوی نیز به شکلی صحیح ارائه شود.
    وی در ادامه همچنین گفت: اقتصاد با واژه زیارت دارای همخوانی است زیرا به بررسی پدیده هایی می پردازد که در میدان عمل رخ می دهد و با زائر ارتباط مستقیم دارد.
    حجت الاسلام مصباحی مقدم اقتصاد زائر را در مقابل اقتصاد تجارت ذکر و بیان کرد: اقتصاد تجارت تنها به سودآوری توجه می کند بلکه اقتصاد زائر بر اساس خدماتی که به زائر ارائه می شود تعریف می گردد.
    وی با انتقاد از شرایط فعلی بافت پیرامون حرم رضوی افزود: در دوره ای اقدامات بسیار زیادی برای تغییر بافت پیرامون حرم مطهر انجام شد و حتی خانه های بسیاری از مردم با زور از آنها گرفته شد.
    او ادامه داد: از دهه 1370 ساخت و سازها در مشهد سرعت بیشتری به خود گرفت و موضوع بلندمرتبه سازی به عنوان یک بحران جدی در اطراف حرم رضوی مطرح شد.
    وی بر این نکته که بافت قدیمی و تاریخی هر شهری در دنیا حفظ می شود تاکید و بیان کرد: الگوهای جدید خارج از بافت تاریخی ارائه می شود و برای حفظ بافت قدیمی اقدامات بسیار زیادی صورت می گیرد.

    * ماموریت اصلی مشهد تحول آفرینی در کشور است
    نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست 'قیمت تمام شده' را یکی از معانی علم اقتصاد ذکر و بیان کرد: بر همین اساس بسیاری از موضوعها از جمله زیارت نیز با اقتصاد تعریف و تبیین می شوند.
    حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی افزود: ماموریت اصلی مشهد در کشور تحول آفرینی است و این موضوع باعث می شود شرایط این کلانشهر با دیگر شهرهای کشور متفاوت شود.
    وی ادامه داد: باید شرایط برای اقامت زائر در مشهد فراهم شود اما نه با نگاه صرفا اقتصادی بلکه باید نگاه تحول آفرینی دنبال شود تا نتایج ملموسی در این زمینه بدست آید.
    این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: باید برای توسعه معنویت در کشور هزینه کرد،در همین زمینه می بایست موضوع بودجه زیارت بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا در این صورت است که می توانیم شرایط مناسبی را برای اقتصاد زیارت به وجود آوریم.
    وی افزود: برخی اتفاقات پیرامون حرم و بحث نوسازی آن و بخش دیگر اتفاقات اقتصادی در دیگر نواحی شهر مشهد در حال رخ دادن است، در بخش نخست انحرافات بسیار جدی رخ داده لذا نیاز است در این خصوص برخوردهای قاطعه انجام شود.
    حجت الاسلام بحرینی ادامه داد: منطقه اطراف حرم رضوی دچار دگرگونی در هویت شده است، این منطقه هویت خود را از دست داده زیرا بسیاری از مردمی که در آن منطقه زندگی می کردند مجبور شدند نقل مکان کنند.
    شهرهای بزرگ در استان خراسان رضوی در مجموع سه هزار و 500 هکتار بافت فرسوده دارند که از این مساحت دو هزار و 300 هکتار آن متعلق به کلانشهر مشهد است.
    360 هکتار از بافت فرسوده مشهد پیرامون حرم مطهر رضوی است که در قالب طرح جداگانه از حدود 22 سال پیش زیر نظر معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد در حال نوسازی می باشد و تاکنون 54 درصد پیشرفت داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی