مدیران خودروعصر اعتبار

دوخته شدن ۱۰۰ میلیارد دلار به زمین‌های تهران

عصر ساختمان- معاون شهرسازی معماری شهرداری تهران: در تهران نزدیک به ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بدون استفاده ساخته و باعث شده است ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه به زمین دوخته شود.

دوخته شدن ۱۰۰ میلیارد دلار به زمین‌های تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از صداوسیما، عبدالرضا گلپایگانی افزود: چون در شرایط فعلی ما تعداد طبقات بیشتر به املاک شمال شهر تهران اختصاص پیدا کرده است و املاک جنوبی و میانی شهر به علت ریزدانه بودن از این رانت تعداد طبقات کمتر استفاده کردند، این موضوع خودش ضد توسعه است و به کیفیت مناطق میانی جنوبی نخواهد انجامید.
    وی گفت: نتیجه این محور ضد توسعه‌ای این بوده است که تقریباً در تهران نزدیک به 400 هزار واحد مسکونی تولید شده و بدون استفاده داریم که این 400 هزار واحد عمدتاً در مناطق شمال تهران است که برای حفظ ارزش دارایی تولید شده، یعنی تولید برای تولید بوده است نه تولید برای مصرف.
    وی گفت: 400 هزار واحد مسکونی با توجه به نرخ جمعیتی خانوار نزدیک به یک میلیون و دویست تا یک میلیون و 400 هزار نفر را می‌توانست پوشش دهد اگر در جای درست خودش ساخته می‌شد.
    گلپایگانی افزود: این‌ها در جای درست خودش ساخته نشده و علاوه بر این که معضلات زیست محیطی و ترافیکی ایجاد کرده؛ سبب شده است یک سرمایه‌های کلان نزدیک به 100 میلیارد دلار در به زمین دوخته شود که این 100 میلیارد دلار می‌توانست خیلی از استان‌های ما را آباد کند.

    معاون شهرسازی معماری شهرداری تهران گفت: یعنی این سرمایه‌گذاری و این نوع هدایت ساخت و ساز به سمت مناطقی که تولید مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای قلمداد شده است به شدت به اقتصاد کلان مملکت ما آسیب جدی زده است. این عدد فقط در تهران است و اگر سایر کلان شهر‌ها را هم جمع بزنیم شاید این عدد به دو برابر برسد. یعنی فقط به واسطه تولید نادرست نزدیک به 200 میلیارد دلار سرمایه را از گردش باز نگه داشتیم و این حتماً خودش یک ضربه مهلکی به اقتصاد کلان مملکت ماست.
    وی در ادامه همچنین گفت: توجه به کیفیت شهر؛ فضای زندگی؛ فضای قلمرو عمومی در شهر و فراهم کردن شرایطی که مردم بتوانند در شهر آسوده‌تر و با آرامش بیشتری زندگی می‌کنند و بازگرداندن مفهوم فضای زندگی و خانه در تولیدات در شهر مشاهده شده و از محور‌های کلیدی فعالیت حوزه معماری و شهرسازی بوده است.
    گلپایگانی گفت: توجه به طرح تفصیلی و اجرای دقیق آن کمک می‌کند تا به شهر مطلوب‌تری برسیم و اگر در طرح تفصیلی اشکال و ایراد و نواقصی وجود دارد وظیفه داریم آن‌ها را جمع‌آوری کنیم و کارشناسان و نخبگان را بکار بگیریم و با کمک آن‌ها بازنگری طرح تفصیلی را در دستور کار قرار دهیم و در مرجع تصویب کننده طرح تفصیلی که شورای عالی معماری و شهرسازی یا کمیسیون ماده 5 است به انجام برسانیم.

    وی افزود: این اقدام سبب می‌شود کار‌هایی که انجام می‌دهیم و محور‌هایی که روی آن فعالیت می‌کنیم منطبق بر یک سند از پیش اندیشیده شده باشد تا شهر توسعه متوازنی داشته باشد، توسعه متوازن به این مفهوم است که ما امکانات، خدمات، شبکه‌های حمل و نقل، زیرساخت‌های شهری، فضای کار و سکونت اوقات فراغت مردم را در یک برنامه منسجم پیگیری کنیم.
    گلپایگانی گفت: طرح شهری قرار است سند نقشه راه آینده شهر باشد و شهر بر اساس آن ساخته شود.
    معاون شهرسازی معماری شهرداری تهران افزود: در همین دوره اقداماتی برای کمک به عدالت اجتماعی در شهر داشتیم و به عنوان نمونه یک محدوده بین محوری که اتصال بین ری و تهران بود به عنوان خیابان فدائیان اسلام داشتیم که 30 سال بود که برای این محور تصمیم‌گیری نشده بود.
    وی گفت: در موضوع بافت‌های فرسوده طبق مطالعاتی که درباره معیار‌های تعیین شده در این بافت‌ها انجام دادیم مناطق بیشتری نسبت به آن 3400 هکتاری واجد شرایط عنوان بافت فرسوده در شهر شد و هم اکنون مناطق بیشتری از تسهیلات این بخش استفاده می‌کند.
    گلپایگانی افزود: به محدوده‌ای که مشمول تخفیف بافت فرسوده می‌شود، 800 هکتار اضافه شد که بازسازی ان‌ها می‌تواند به ارتقای تاب‌آوری شهر کمک کند، چون در بافت فرسوده، عوارض ساختمان صفر است و عوارضی دریافت نمی‌شود.

    وی گفت: در موضوع عدالت اجتماعی حدود 44 پروژه را به نتیجه رساندیم که به تصویب کمیسیون ماده 5 رسیده و یکی از این پروژه‌ها همین محور فدائیان اسلام است و بازنگری طرح تفصیلی در منطقه 22 انجام شد.
    معاون شهرسازی معماری شهرداری تهران افزود: برای تحقق عدالت اجتماعی در محله کن سال‌ها بود که برایش طرح تهیه نشده بود. یعنی از طرح جامع اول شهر تهران در سال 1349 است قرار بود برای محلات و روستا‌های داخل محدوده شهر تهران؛ طرح ویژه تهیه شود که ما برای کن؛ فرحزاد و محله نفرآباد شهر ری این کار را انجام دادیم.
    گلپایگانی گفت: در شهر تهران آشفتگی در سیما و منظر شهری وجود دارد و بخشی از این آشفتگی به خود طرح برمی‌گردد و بخشی هم به اقدامات سلیقه‌ای که در سی سال گذشته در شهر تهران اتفاق افتاده است، مربوط می‌شود.
    گلپایگانی افزود: برای بازتوزیع تراکم ساختمانی و تعداد طبقات کار مفصلی در شهرداری انجام شد که به کمیسیون ماده 5 و از آنجا هم به شورای عالی شهرسازی و معماری ارجاع شده است.
    وی گفت: در بحث عدالت اجتماعی در شهر، چون مبنای توزیع تراکم به تعداد طبقات و توزیع تراکم مربوط می‌شود و یک رانت اساسی به مالکان زمین و صاحبان آن داده می‌شود در آنجا محوریت کلی کار بر این بوده است که این رانت به سمت توسعه بافت‌های میانی و جنوبی شهر سوق یابد.

    پروانه‌ای خلاف ضوابط شهرسازی در تهران صادر نشده است

    معاون شهرسازی معماری شهرداری تهران گفت: سال 99 پروانه‌ای خلاف ضوابط و مقررات شهرسازی در تهران صادر نشده است.
    عبدالرضا گلپایگانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما افزود: سهم عوارض در کلیات هزینه‌های ساختمان سازی رقم بالایی نیست و به 3 درصد می‌رسد، اما همین سه درصد را هم سعی کردیم متناسب با اهداف توسعه شهری متمرکز کنیم.
    وی گفت: یعنی وقتی بحث به روز کردن عوارض صدور پروانه را در دستور کار قرار دادیم برای مناطق جنوبی و میانی؛ رشد کمتری قائل شدیم، ولی در مناطق شمال شهر رشد بیشتری در نظر گرفتیم. چون تصویب عوارض در شورای شهر تهران اتفاق می‌افتد خیلی سریع‌تر توانستیم به نتیجه برسیم، اما بازنگری در طرح‌های تفصیلی و طرح جامع خیلی زمان بر است و برای به نتیجه رسیدن نیاز به پیگیری مداوم دارد.
    گلپایگانی افزود: شاید یکی از موانع اساسی که ما در حوزه شهرسازی داریم همین طولانی شدن بازنگری طرح هاست و اگر بپذیریم که همه اقدامات ما باید بر اساس ضوابط و مقررات مصوب پیش رود؛ بازنگری در ضوابط و مقررات را باید تسریع کنیم.
    وی گفت: اگر این اتفاق نیفتد مدیران برای حل مسائل روزمره ناچار می‌شوند تا از قوانین و مقررات تخطی کنند. ما نباید موضوع بازنگری در طرح‌های تفصیلی را انقدر زمانبر و پیچیده کنیم که مدیر از بازنگری صرف نظر کند و مشکلات مردم دائم به فردا‌ها موکول شود.
    گلپایگانی افزود: در سال 99 پروانه‌ای خلاف ضوابط و مقررات شهرسازی در تهران صادر نشده است، چون کنترل ضوابط و مقررات شهرسازی به صورت سیستمی است و اگر کسی هم بخواهد این کار را بکند نمی‌تواند انجام دهد. چون به صورت سیستمی تعداد طبقه؛ تراکم سطح اشغال کاربری درخواست کننده کنترل می‌شود و بعد از تایید به صورت سیستمی پروانه صادر می‌شود.
    معاون شهرسازی معماری شهرداری تهران درباره فروش تراکم گفت: این ظرفیت که ساخته می‌شود، سبب ایجاد اشتیاق بالاتر برای سرمایه گذاری می‌گردد. یعنی هر جا جریان عظیم تبادل کالا و سرمایه وجود دارد، سرمایه‌گذاری در آن اقتصادی خواهد بود. حالا این سرمایه‌گذاری اقتصادی اگر ما بر اساس طرح و برنامه پیش ببریم کار درستی انجام دادیم.
    گلپایگانی افزود:، اما اگر این سرمایه یا توان ظرفیتی که وجود دارد افسار گسیخته و رها و بدون برنامه باشد به مشکل تبدیل می‌شود و توسعه متوازن که بر اساس برنامه و یکی از ابزار‌های قدرتمندش همین تراکم است.

    معاون شهرسازی معماری شهردای تهران گفت: توزیع تراکم در شهر باعث توزیع درست خدمات هم و باعث ساماندهی حمل و نقل و مرتبط بودن فضا‌های اوقات فراغت با فضا‌های سکونت یا فضا‌های کار و فعالیت می‌شود.
    وی گفت: اینکه نباید تراکمی در شهر واگذار شود و استفاده از این ظرفیت را معطل کنیم و اصلا تراکم به کسی ندهیم؛ که هیچ شهرسازی به آن قائل نیست. اما اینکه برخلاف میثاقی که گفتم به عنوان طرح شهری بخواهیم عمل کنیم این خلاف است و ما در این دوره مسیر توسعه شهر را بر مدار طرح تفصیلی و بر مدار مقررات برای همه به صورت مساوی برگردانده ایم.
    گلپایگانی افزود: هیچ کسی به عنوان نور چشمی نداریم و همه باید منطبق با ضوابط و مقررات عمل کنند.
    وی گفت: این کار بزرگی بوده که در این دوره انجام شده است و امیدواریم که پایدار بماند و در این رابطه صدا و سیما می‌تواند بسیار موثر باشد تا اصلاح مسیر و بازگشت به ریل منطبق بر منطق شهرسازی با سرعت بیشتری انجام بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار