• خانه های چوبی به کمک صنعت ساخت و ساز آمدند
  • خانه های چوبی به کمک صنعت ساخت و ساز آمدند
  • خانه های چوبی به کمک صنعت ساخت و ساز آمدند
  • خانه های چوبی به کمک صنعت ساخت و ساز آمدند
  • خانه های چوبی به کمک صنعت ساخت و ساز آمدند
خانه های چوبی به کمک صنعت ساخت و ساز آمدندخانه های چوبی به کمک صنعت ساخت و ساز آمدندخانه های چوبی به کمک صنعت ساخت و ساز آمدندخانه های چوبی به کمک صنعت ساخت و ساز آمدندخانه های چوبی به کمک صنعت ساخت و ساز آمدند

خانه های چوبی به کمک صنعت ساخت و ساز آمدند

عصر ساختمان - در روش های نوین صنعتی سازی نه تنها به مسئله مسکن بلکه به بهره برداری بهینه از مصالح، سرعت و کیفیت ساخت نیز توجه شده است. یکی از راه های بهبود ایجاد مسکن استفاده از سیستم های ساخت و ساز صنعتی یا نیمه صنعتی می باشد که در اصطلاح فنی به آن بکارگیری مصالح پیش ساخته و نیمه پیش ساخته گفته می شود. در زمینه تولید ساختمان های نیمه پیش ساخته تکنولوژی های بسیاری در کشورهای پیشرفته جهان ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، یکی از بهترین روش های تولید ساختمان نیمه پیش ساخته، فن آوری و بهره برداری از چوب به عنوان رایج ترین و فراوانترین مصالح موجود در طبیعت است، بطوریکه در آمریکا، کانادا، اروپا، ژاپن، چین و کشور های پیشرفته دیگر به عنوان یک سیستم پایدار و مطلوب مورد توجه قرار گرفته است. ایجاد مسکن بدین صورت برای حدود 2 میلیارد نفر از مردم جهان گواه بر این ادعا می باشد.
امروزه انسان در ساخت خانه های چوبی با تکیه برعلم و تکنولوژی به کیفیت و اهداف ویژه ای رسیده است. در ساخت سازه از چوب کیفیت درختان مورد استفاده به عنوان شاخص اصلی می باشد. با توجه به کیفیت انواع چوب های می توان نتیجه گرفت که چوب درختانی که در منطقه کمربندی واقع در مدار 66 درجه و 33 درجه شمالی رشد نموده اند، مناسب ترین نوع چوب برای ساخت خانه می باشد. علت مرغوب بودن این چوب ها رشد کند درختان در مناطق سردسیر و بالا بودن چگالی و سخت شدن بافت های چوب می باشد.
مزایایی خانه های چوبی:
    سبک سازی و مقاومت بالا در مقابل زلزله
    سرعت در ساخت و بازگشت سریع سرمایه
    عایق بندی و کاهش چشمگیر مصرف انرژی
    عمر طولانی سازه
    کاهش پرت مصالح ساختمانی
    صنعتی سازی و افزایش کنترل کیفیت در کارخانه
    استفاده از نیروی کار حرفه ای
    کاهش آلودگی محیط زیست
    افزایش ایمنی کار
    زیبایی و سازگاری با شرایط مختلف آب و هوا
    کاهش اثرات منفی الکترومغناطیس بر انسان
نمایی از مراحل ساخت اسکلت سازه چوبی
استحکام در برابر زلزله:
ساختمان های چوبی کاربرد و شناخت وسیعی در کشورهای امریکا، ژاپن، کانادا و اروپا دارند. بطورکلی این سیستم به علت سبک بودن برای مناطق زلزله خیز بهترین سیستم به حساب می آید.
سیستم سازه ای ساختمان های چوبی در اکثر کشورهای دنیا در مناطق زلزله خیز برای ساخت ساختمان های مسکونی با ارتفاع معمولی استفاده می شود. در کشور امریکا بیش از 80% ساختمان ها بوسیله چوب ساخته شده اند.
دراستانداردهای خانه های چوبی، یک ساختمان مستحکم به سازه ای گفته می شود که پس از وقوع زلزله مطمئن و سالم بماند و قابل بهره برداری و زندگی باشد در صورتیکه در سازه های فولادی و بتنی منظور از ساختمان مستحکم خانه ای است که در هنگام وقوع زلزله صدمات جانی آن به حداقل برسد ولی صدمات مالی و بهره برداری آن قابل تعیین نمی باشد.
زمین لرزه های فراوانی که در نقاط مختلف جهان روی داده، نشان دهنده این است که خانه های با اسکلت چوبی مقاومت بسیار بالایی در برابر زمین لرزه دارند.
یک اصل بسیار مهم در این سیستم سازه ای یکپارچگی سازه می باشد. همه دیوارها، سقف ها، سقف خارجی، پی و دیگر اجزای سازه با دقت بسیار همانند جعبه ای یکپارچه به هم دوخته می شوند.
از مهمترین مزایای سازه های چوبی مقاومت بالای آن ها در برای انواع بلایای طبیعی ( زلزله، سیل و آتش سوزی) می باشد. ضریب میرایی بالای چوب آن را مناسبترین نوع مصالح برای طراحی سازه های مقاوم در برابر زلزله می نماید و نیز کاهش بار مرده ساختمان تا هفت برابر نسبت به سازه های فولادی  و بتنی بر این مقاومت می افزاید. بدین ترتیب به جرات می توان سازه های چوبی را یکی از بهترین سیستم های مقاوم در برابر زلزله دانست.
از مزایای دیگر ساختمان های چوبی امکان سازگار نمودن آن با شرایط آب و هوایی گوناگون می باشد. امروزه شاهد ساخت سازه های چوبی در دماها و رطوبت های مختلف در نقاط متفاوتی از جهان هستیم. در مناطق سردسیر که دارای زمستان های طولانی است و اغلب دمای هوا زیر صفر می باشد، ساختمان های چوبی به عنوان بهترین گزینه معرفی می شوند.
مقاومت خانه های چوبی در برابر آتش سوزی و موریانه:
با مراجعه به تجارب و آزمایش های انجام شده در مقابل آتش دیده شده است که سازه های چوبی نسبت به سازه های دیگر بسیار مقاوم تر است زیرا مقاومت چوب پس از افزایش حرارت  نسبت به فولاد و بتن با سرعت کمتری کاهش می یابد، به عبارت دیگر یک سازه چوبی در آتش سوزی نسبت به سازه های فولادی و بتنی مدت زمان بیشتری پایدار می ماند. فولاد در حرارت زیاد آتش سوزی مقاومت خود را از دست داده و مذاب می گردد و بتن نیز به شدت ترک خورده و خرد می شود در حالیکه چوب به آرامی سوخته و برای مدت زیادی مقاومت خود را حفظ می کند زیرا که ذغال ایجاد شده در سطح چوب مانع نفوذ سریع آتش و حرارت به داخل آن می شود و زمان بسیار مناسبی برای اطفای حریق و نجات ساختمان و ساکنین بوجود می آورد.
همچنین مقاومت ساختمان های با سیستم چوبی در مقابل حریق را می توان به واسطه ورق های گچی که تمامی سطح داخلی ساختمان را می پوشاند، حداقل یکساعت بیشتر نمود.
سازه های چوبی با اشباع عمقی چوب مورد استفاده در مقابل نفوذ موریانه ایمین می گردند. البته از مواد شیمیایی نیز برای مقابله با موریانه در دیواره های چوبی استفاده می شود. علاوه بر آن از روش های مکانیکی مانند کیپ بندی با مواد لاستیکی و … نیز استفاده می شود.

Copyright © 2015 - AsreSakhteman by Daustany