• هبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانی
  • هبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانی
  • هبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانی
  • هبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانی
  • هبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانی
  • هبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانی
  • هبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانی
  • هبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانی
  • هبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانی
  • هبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانی
  • هبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانی
  • هبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانی
هبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانیهبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانیهبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانیهبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانیهبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانیهبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانیهبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانیهبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانیهبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانیهبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانیهبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانیهبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانی

هبلکس نسل جدید مصالح سبک ساختمانی

عصر ساختمان - هبلکس نام یک نوع بتن متخلخل است که در ساختمان ها جایگزین مناسبی رای انواع مصالح از جمله آجر است. مقاومت فشاری بالا و وزن پایین ازمزایای هبلکس است. لوله گذاری و سیم کشی ساختمانی که در آن ازهبلکس استفاده شده به راحتی انجام می پذیرد چون هبلکس به راحتی توسط اره برش خورده ومیخ و پیچ به راحتی در آن فرو می رود.

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، مقاومت بالای هبلکس در مقابل آتش مزیت بسیار مهمی است که مورد توجه مهندسان امروز قرار گرفته است. عایق بسیار مناسب حرارت وصدا از محسنات هبلک است . با توجه به قوانین جدید ساخت و ساز مینی بر عایق بودن ساختمان ها، استفاده از مواد جدید نیاز عایق بندی را مرتفع می کند.
هبلکس نوعی بتن است که توسط حباب های هوا متخلخل شده است. هبلکس مشابه بلوک های سبک دیگر از سلیسس تشکسبل می شود. این امر باعث ضد اتش شدن هبلکس می شود زیرا سیلس دمای ذوب بسیار بالای دارد ودر برابر حریق عایق است. هبلکس توسط مهندسان عمران در اروپا ابداء شد وبه نام های heblex ,aac ,ytong دراروپا وسایرکشورها شناخته می شود.
تولید هبلکس نیاز به دقت بالایی در تمامی مراحل فراوری دارد تا محصول  تولید شده تمام مزایای اصلی شامل عایق بودن، وزن کم، مقاومت مطلوب و جذب رطوبت پایین را داشته باشد. ولی در مجموع می توان گفت شرایط تولید پیچیده و سختی ندارد.

ویژگی‌های هبلکس
• وزن نسبی کمتر. یکی از بهترین شاخص های هبلکس وزن کم نسبت به سایر متریال های ساختمانی است. وزن مخصوص هبلکس در شرایط  خشک به ازای  هر متر مکعب حدود 550 کیلو گرم است در مقایسه سایر مصالح ساختمانی مشابه وزن کمتری دارد. به عنوان مثال در شرایط مساوی وزن هبلکس 75 درصد کمتر از آجر است.
• مقاومت در برابر زلزله. ساختمان هایی که دارای وزن پایین هستند از مقاومت بالاتری در تنشها و لرزه ها برخوردار هستند از این رو ساختمان هایی که در آن از هبلکس استفاده می شود در برابر زلزه مقاومت بهتری دارند.
• عایق صدا و حرارت. هبلکس به دلیل تخلخل و وجود منفذهای هوا در ساختارش عایق بسیار مناسبی برای صدا، حرارت و برودت است.
• مقاومت بیشتر در برابر آتش سوزی. عمده مواد اولیه مصرفی در هبلکس سیلیس است و با وجود تخلخل در ساختارش انتقال حرارت کمتری دارد  از این رودر مقابل گسترش آتش سوزی مقاومت بیشتری دارد.
• سرعت بیشتر در ساخت و ساز. از شاخص ترین ویژگی های هبلکس می توان به  پایین آمدن زمان ساخت و ساز اشاره کرد. هبلکس به دلیل ابعاد بزرگتر سرعت دیواچینی بالا می برد همچنین سادگی کار با هبلکس باعث می شود نیاز به کارگر حرفه ای کمتر شود، از طرفی وزن کم هبلکس حمل و نقل در طبقات را برای کارگران راحتتر می کند.
• سهولت کار تاسیساتی در دیوار های هبلکس.  سوراخکاری و برشکاری در دیوار های هبلکس به راحتی و با اره و فرز قابل انجام است. از این رو سرعت برش برای عبور سیم ها و لوله ها بالاتر از موارد مشابه است ضمن اینکه ضایعات به مراتب کمتری هم دارد.
• صرفه اقتصادی. مصرف ملات کم در دیوارچینی با هبلکس باعث می شود علاوه بر پایین آمدن هزینه های ملات و سیمان، هزینه دستمزد کارگر و بنا برای دیوارچینی نیز به شدت کاهش یابد.

دلایل استفاده از هبلکس‌ در ساختمان
دلیل اصلی ساخت هبلکس دستیابی به محصولی بود که هم سبک باشد هم ابعاد مناسبی داشته باشد که سرعت کار را بالا ببرد و هم  دارای خواص عایق باشد که حرارت و صدا به سختی از آن عبور کند و دارای استحکام و پایداری بالا باشد.هبلکس‌ یک محصول بسیار سبک است. بلوک‌های هبلکس در اندازه‌های 20×25×60 ساخته می‌شوند. اما با وجود این حجم بالا، وزن آنها بسیار پایین است. به طوری که به راحتی می‌توان بلوک‌های زیادی را در حجم بالا منتقل کرد و روی همدیگر قرار داد. بلوک‌های  هبلکس به راحتی روی همدیگر قرار می‌گیرند و دیوارچینی با آنها بسیار ساده است. این بلوک‌های بزرگ که حجم آن به اندازه 46 آجر است، فقط به اندازه ده آجر وزن دارند. هر کارگر می‌تواند به راحتی با این بلوک ها دیوارچینی کند. به دلیل حجم بالا، تنظیم دیوار کار سختی نیست و تراز بودن بستر کار کافی است تا هبلکس‌ها به صورت تراز روی همدیگر قرار بگیرند. ملات مصرف شده در یک دیوار ساخته شده از هبلکس نیز یک چهارم دیوار ساخته شده از آجر است. این بالا بودن حجم هبلکس نه تنها یک مزیت حمل و نقلی است، بلکه مزیت صرفه جویی نیز دارد.

نکاتی در خصوص استفاده از هبلکس‌ 
هبلکس را می توان بدون دردسر در در ساختمان استفاده کرد ولی استفاده از این متریال با آجر و سایر مصالح تفاوت اندکی دارد.
• بهتر است قبل از اندود کاری هبلکس را خیس شود تا خاصیت عایقی آن بالا رود. رطوبت باعث می شود ملات و هبلکس به راحتی به هم بچسبند.
• ملات استفاده شده در هبلکس می بایست  روانتر از ملات آجر باشد
• سفید کاری با ملات گچ روی هبلکس باید کمتر از یک سانت باشد زیرا گچ برای زیبایی استفاده می شود و با تراز بودن دیوار ها نیاز به مقدار کمتری از آن است.

عیب هبکلس
با تمام مزایایی که هبلکش دارد دارای یک ایراد بزرگ است که استفاده از آن را در دبوار های حمال باز محدود می کند. مقاومت هبلکس نسبت به بتنهای بدون هوا کمتر است از این رو از آن  تها در دیوار های داخلی و سازه هایی که دارای اسکلت بتنی یا آهنی هستند استفاده می شود و استفاده از آن در دیوارهای بیرونی و نما ساختمان توسیه نمی شود.

تولید هبلکس
مرحله اول
اولین مرحله تولید هبلکس، ساخت دوغاب سیلیس است. در آسیاب های بزرگ، سیلیس به اندازه کافی با آب مخلوط می‌شود تا تشکیل یک ماده گل مانند را بدهند. در آسیاب شماره دو، آهک و سیمان به دوغاب تشکیل شده اضافه می شود. در این مرحله، مهم ترین کار مخلوط کردن این سه ماده به شکل دوغاب است. میکسرهای مخصوص، مخلوط سه ماده اصلی تولید هبلکس را دریافت می‌کنند. این میکسرها وظیفه دارند، وزن محصول ورودی را به دقت بررسی کرده و محصول به دست آمده را برای قالب ریزی به مرحله دوم منتقل کنند.

مرحله دوم
قالب های تولید هبلکس هر کدام سه متر مکعب گنجایش دارند و دوغاب مخلوط شده به این قالب‌ها تزریق می شود اما فقط نیمی از ظرفیت قالب را به خود اختصاص می دهند. در این مرحله، هوادار کردن هبلکس‌ آغاز می‌شود. فعل و انفعالات شیمیایی باعث می‌شوند که حباب‌های ریز هوا در محصول به وجود بیایند و محصول در عرض سه ساعت و نیم، به اندازه کل قالب رشد می‌کنند. حباب‌های هوا نباید از محصول بیرون بزنند. دمای محصول در این مرحله به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی به هفتاد درجه سانتی گراد می‌رسد. بعد از این که دمای محصول اندازه گیری شد برای برش خوردن به خط تولید منتقل می‌شوند

مرحله سوم
کنترل کیفیت در مرحله سوم حرف اول را می‌زند. محصول نهایی قبل از ورود به خط، با آزمایش‌های شیمیایی کنترل می‌شود تا به اندازه کافی هوادار شده باشد سطح خارجی هبلکس‌ها در این بخش از کارخانه برداشته می‌شوند تا یک سطح هموار و مشخصی از قالب‌ها دیده شوند. در این قسمت دیوارهای جانبی قالب‌ها را به بخش برش انتقال می‌دهند.

دستگاه‌های برش، با دقت کارکنان به صورت طولی برش می‌خورند. اندازه‌های برش طولی و عرضی قالب‌ها را با توجه به سفارش مصرف کنندگان تنظیم می‌کنند. اندازه برش هبلکس قابل تنظیم و تغییر است. اما نباید از حد استاندارد پایین تر باشد که کارآیی لازم را نداشته باشد.

مرحله نهایی
هبلکس‌ها در مرحله پخت وارد اتوکلاوها می‌شوند. دمای حرارت در اتوکلاوها حدود 200 درجه سانتی گراد و فشار وارد شده بر آنها، 12 اتمسفر است. در این دما و فشار است که قالب‌ها پخته می‌شوند و به عمل می‌ایند و هبلکس تولید می‌گردد. بعد از این که مرحله پخت هبلکس‌ها به پایان رسید، محصول نهایی به بخش بارانداز و عرضه منتقل می‌شود تا وارد بازار مصرف گردند. هبلکس‌ تولید شده به این طریق، بسیار ایمن و محکم خواهد بود و عایق خوبی برای رطوبت و سرما و گرما و همین طور صدا خواهد بود.

Copyright © 2015 - AsreSakhteman by Daustany