• ترفندهایی برای حاکمیت نظم در آشپزخانه
  • ترفندهایی برای حاکمیت نظم در آشپزخانه
  • ترفندهایی برای حاکمیت نظم در آشپزخانه
  • ترفندهایی برای حاکمیت نظم در آشپزخانه
  • ترفندهایی برای حاکمیت نظم در آشپزخانه
ترفندهایی برای حاکمیت نظم در آشپزخانهترفندهایی برای حاکمیت نظم در آشپزخانهترفندهایی برای حاکمیت نظم در آشپزخانهترفندهایی برای حاکمیت نظم در آشپزخانهترفندهایی برای حاکمیت نظم در آشپزخانه

ترفندهایی برای حاکمیت نظم در آشپزخانه

عصر ساختمان- آشپزخانه، نقطه کانونی، قلب تپنده و مهم‌ترین بخش هر خانه‌ای محسوب می‌شود که رفت‌وآمد اهالی خانه به آن نیز زیاد است. همه می‌دانیم نظم و ساماندهی ظروف، ابزار و وسایل متفاوت و بسیار متنوع در آشپزخانه امر مهمی است که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن را انکار کرد، چراکه با داشتن آشپزخانه‌ای منظم خیلی بهتر می‌توان روی کارهایی چون پخت‌وپز، آماده‌سازی غذا و درنهایت نوش جان کردن آن متمرکز شد.

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مجله منزل، آشپزخانه، نقطه کانونی، قلب تپنده و مهم‌ترین بخش هر خانه‌ای محسوب می‌شود که رفت‌وآمد اهالی خانه به آن نیز زیاد است. اغلب اوقات دکوراسیون و سبک و سیاق ظاهری آشپزخانه مورد بحث بوده است؛ درحالی‌که همه می‌دانیم نظم و ساماندهی ظروف، ابزار و وسایل متفاوت و بسیار متنوع در جای‌جای آشپزخانه امر مهمی است که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن را انکار کرد، چراکه با داشتن آشپزخانه‌ای منظم خیلی بهتر می‌توان روی کارهای مهمی چون پخت‌وپز، آماده‌سازی غذا و درنهایت نوش جان کردن آن متمرکز شد.

از کشوهای آشپزخانه و کابینت‌های مواد خوراکی و ادویه‌ها گرفته تا درون یخچال، همیشه به دلیل وجود تعداد زیاد وسایل، شاهد بی‌نظمی‌های مداوم هستیم، اما به‌واسطه اضافه یا کم کردن مجموعه‌ای از وسایل، ظروف و چیدمان اصولی آنها می‌توانید همه این فضاها را به بهترین حالت ممکن سازمان‌دهی کنید.

در این مطلب سعی دارم راهکارها و ابزارهایی را به شما معرفی کنم که باعث می‌شود کابینت‌ها و درنهایت آشپزخانه‌‌ای مرتب و بی‌نظیر داشته باشید.

کابینت‌ها

برای سازمان‌دهی به ظروف متنوع داخل کابینت مانند بشقاب‌ها، ظروف پیرکس، لیوان‌ها، فنجان‌ها و غیره فقط کافی است فضای داخلی کابینت را با استفاده از طبقات و میله‌های فلزی طبقه‌بندی کنید و از کمترین فضای کابینت بیشترین استفاده را ببرید. با این کار دیگر لازم نیست تا برای برداشتن یک ظرف، چندین ظرف تودرتو و سنگین را که احتمال شکستن آنها هرلحظه شما را تهدید می‌کند، یک‌باره از داخل کابینت بیرون بکشید.

هم‌چنین می‌توان با نصب یک‌تخته فیبر به دیواره کابینت، بسیاری از ابزار و ادوات موردنیاز را داخل کابینت سامان بخشید.

برای سازمان بخشیدن به حوله‌، پارچه‌ و سفره‌های آشپزخانه کافی است چندین عدد سبد پلاستیکی کوچک تهیه‌کرده و آنها را درون سبدهای جداگانه تا نموده و قرار دهید. به‌منظور سهولت استفاده از آنها می‌توانید از برچسب‌هایی که محتویات داخلی سبد را مشخص می‌کند نیز استفاده نمایید.

کابینت زیر سینک، یکی از نامرتب‌ترین بخش‌های خانه محسوب می‌شود، اما شما می‌توانید با نصب سبدهای قلاب‌دار که مخصوص آویزان کردن در پشت در هستند و قرار دادن قفسه‌های فلزی در داخل کابینت و هم‌چنین نصب میله‌های فلزی، شوینده‌، کیسه‌زباله، پاک‌کننده‌ها و لوازم این‌چنینی را نظم دهید و از فضای خالی زیر سینک استفاده بهینه داشته باشید.

خودتان را از شر سینی‌های کوچک و بزرگی که روی سطح کانتر به هم تکیه داده‌اند، رها کنید!

از یک فایل سیمی که عموماً برای سازمان‌دهی کاغذ‌های اداری از آن استفاده می‌شود، برای تفکیک سینی‌های پذیرایی، سینی‌های مخصوص فر و تخته خردکن استفاده کنید.

حتی می‌توان از نصب میله‌های فلزی به‌صورت عمودی در داخل کابینت برای این امر کمک گرفت. اجرای این طرح چندان دشوار نیست، فقط کافی است دریل و مته ریز داشته باشید تا به‌راحتی بتوانید قفسه داخلی کابینت را سوراخ نموده و میله‌ها را درون آن پیچ کنید.

کابینت ادویه‌ها همیشه شلوغ‌ترین کابینت در آشپزخانه به شمار می‌رود. برای نظم بخشیدن به آن پیشنهاد می‌کنیم از پلاستیک‌های سازمان دهنده جوراب برای قرار دادن ادویه‌ها بهره بگیرید. این پلاستیک را در پشت در کابینت آویزان کرده و ظروفی که داخل آن جای می‌شوند را در بخش‌های مختلفش قرار دهید.

در ضمن نصب قفسه به دیواره کابینت می‌تواند برای ساماندهی ادویه‌جات به کمک شما بیاید.

پیدا کردن جای مناسب برای ماهی‌تابه‌ها و قابلمه‌ها که معمولاً وزن زیادی داشته و اندازه‌شان هم بزرگ است می‌تواند چالشی بزرگ پیش روی شما باشد. ساخت دیوایدرهای فلزی برای نظم بخشیدن به کابینت قابلمه‌ها، گزینه مناسبی به شمار می‌رود. هم‌چنین با نصب گیره‌های قلابی و یا نگهدارنده حوله به دیواره داخلی در کابینت، در قابلمه‌ها را به‌صورت جداگانه نظم دهید.
برای تفکیک و نظم دادن به مواد غذایی خشک مانند ماکارونی‌ها و رشته‌ها، مواد لازم برای پخت کیک و شیرینی، سبزی‌های خشک‌شده، کنسروها، کمپوت‌ها و غیره، سبدهای پلاستیکی و یا حصیری برچسب دار گزینه خوبی هستند.

و اما ظروف پلاستیکی که عموماً به‌صورت بسته‌هایی از کوچک تا بزرگ در بازار موجود است و برای نگهداری خوراک‌ها در یخچال استفاده می‌شود را می‌توان با نصب نگهدارنده روزنامه به داخل در کابینت، فضای بیشتری برای در آنها در نظر گرفت.

کشوها

بیشتر اوقات، کشوهایی که در آنها وسایل و ابزار آشپزی و آشپزخانه قرار می‌گیرند، آن‌قدر به‌هم‌ریخته هستند که گویی انفجاری در آنها رخ‌داده! فکر می‌کنم بدتر از آن نیست که فقط برای پیدا کردن یک پوست‌کن، عصبی و بی‌حوصله شویم.

برای جلوگیری از این اتفاق، استراتژی‌هایی وجود دارد که کمک شایانی به شما می‌کند؛ مانند:

    استفاده از ظروف وسایل آشپزی: می‌توان از ظروف چینی و سرامیکی یا حتی ساماندهی قوطی‌های فلزی بازیافت شده برای نگهداری قاشق‌های ‌چوبی، ملاقه، کفگیر، انبرها و غیره استفاده کرد، البته این ظرف‌ها برای وسایل کوچکی که می‌توانند در انتهای آنها گم شوند مناسب نیستند، ولی برای وسایل دسته‌دار کاملاً ایده‌آل محسوب می‌شوند. آنها را نزدیک اجاق‌گاز خود قرار دهید تا بتوانید بدون دور شدن از قابلمه، وسیله موردنیاز خود را راحت بردارید.
    استفاده از جداکننده‌های کشو: وسایل کوچک با شکل‌های متفاوت مانند گردو شکن، پوست‌کن و غیره را با استفاده از جداکننده‌های ساده کشو مرتب نمایید. اگر کشوی شما به‌اندازه کافی عمق داشته باشد می‌توانید از یک مدل دوطبقه که روی‌هم می‌افتد نیز استفاده کنید تا فضای بیشتری برای نگهداری وسایل در اختیار داشته باشید.

دیوارهای بی‌هویت

    یکی از دیوارهای آشپزخانه‌تان خالی مانده و دارد فریاد می‌زند تا پرش کنید؟ یک‌تخته فیبر به دیوار نصب نمایید (می‌توانید آن را رنگ هم بزنید تا با دکور آشپزخانه‌تان هماهنگ شود) و بعد بااتصال چند آویز به آن ابزارهای کارتان مثل پیمانه‌ها، رنده، چاقو‌ها و غیره را به آن بیاویزید تا همواره جلوی دستتان باشند.
    هم‌چنین می‌توان با نصب چندین شلف روی یک دیوار و قرار دادن یکسری از ظروف و دکوری‌های کوچک و زیبا و یا حتی گلدان‌های کوچکی از سبز‌های کاشته دست خود به شیوه‌ای هوشمندانه از حداکثر پتانسیل فضا استفاده کنید.
    دیواره انتهایی کابینت‌ها، بله درست است. شما می‌توانید از آخرین دیوار کابینت آشپزخانه‌تان که البته در دید عموم هم نیست، استفاده بهینه داشته باشید. به این صورت که یک فایل سیمی مجله روی آن نصب کنید تا مجله‌ها و کتاب‌های آشپزی موردعلاقه‌تان را داخل آن بگذارید. حتی می‌توان رول‌های پلاستیک زباله، پلاستیک فریزر و فویل‌های آلومینیومی را درون این فایل‌ها قرار داد تا دسترسی به آنها را آسان نمود.
    دیوار یخچال؛ با نصب یک ظرف آهنربایی کوچک به دیواره جانبی یخچال و قرار دادن کاغذهای یادداشت و یک خودکار در آن، دیگر لازم نیست برای نوشتن مایحتاج غذایی خود، وقت اضافی تلف کنید.

توصیه‌های طلایی...!

درنهایت پیشنهاد می‌کنم برای داشتن آشپزخانه‌ای شیک، منظم و از همه مهم‌تر آرامش روح و روان خودتان نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

    هرگز سطوح کار و کانتر را با دستگا‌ه‌های برقی متنوع از قبیل دستگاه آبمیوه گیری، چرخ‌گوشت، سرخ‌کن و غیره شلوغ نکنید و فقط دستگا‌ه‌هایی مانند چایی‌ساز و یا تستر را که روزانه از آنها استفاده می‌نمایید در معرض دید و سایر آنها را در کابینت‌‌ها قراردهید.
    اقلام دکوری مانند ظروف، مجسمه‌ها، گلدان و یا هر شی‌ء تزئینی دیگری را به میزان اندک در فضای آشپزخانه و به‌خصوص روی سطح کانتر به نمایش بگذارید، چراکه هر چه تعداد و تنوع این اشیای غیرضروری بیشتر باشد و در جای‌جای آشپزخانه به چشم بخورد ازلحاظ بصری حس آشفتگی و بی‌نظمی را در بیننده ایجاد می‌کند، هرچند که آشپزخانه شما به‌طورکلی منظم باشد.

Copyright © 2015 - AsreSakhteman by Daustany